Zoeken

Vergelijk: RS 457 vs Ninja 500 SE vs 450SRS

CFMOTO 450SRS

5 maart 2025

 

Na vorig seizoen al eens de primeur te hebben gehad om de CFMOTO 450SR op het circuit los te laten hebben we ook nu weer de primeur om de nieuwe 450SRS op circuit aan de tand te voelen. Deze SRS editie gaat qua uitrustingsniveau nog net een stapje verder dan de ‘gewone’ 450SR want de motor is niet enkel voorzien van een prachtige en in dit segment unieke eenzijdige achterbrug maar heeft daarnaast ook een instelbare voorvork en tractiecontrole gekregen. 

Waar we vorig seizoen nog een hoop vragen kregen over CFMOTO en we het o-zo bekende ‘made in China’ cliché dat alles dat uit China komt goedkoop, nageaapt en van inferieure kwaliteit objectief probeerden te ontkrachten blijkt er gelukkig in een jaar tijd verrekte veel veranderd. Wellicht dankzij hun (sponsoring) en uiterst succesvolle deelname in zowel moto3 als moto2 lijkt het merk Hoezo in China kunnen ze alleen maar na-apen? Wie van dit trio had de eerste 450?inmiddels gekend bij het grote publiek. Ook op deze SRS vinden we hoogwaardige componenten terug van gerenommeerde merken als Brembo, Bosch, KYB en JT. Opmerkelijk om te zien hoe CFMOTO voor premium onderdelen is gegaan, waar Aprilia juist voor budget heeft gekozen. 

De in eigen huis ontwikkelde 450 cc 270 graden paralleltwin is voorzien van een dubbele balansas ter voorkoming van trillingen en heeft een topvermogen van 47,5 PK bij 9.500 tpm en 39Nm bij 7.600 tpm, en dat bij een totaalgewicht van 169 kg. De 6 versnellingen worden bediend met een FCC slip-assist koppeling, het schakelpatroon kan op eenvoudige wijze met één simpel schroefje worden omgezet van traditioneel naar omgekeerd GP schakelpatroon. Simpel, maar toch erg vernuftig. 

Ook hier is het motorblok als dragend geheel opgenomen in het slechts 11 kilo wegend chroommolybdeen stalen vakwerkbuisframe, met aangeschroefd stalen buis subframe. En bij de SRS hangt daar nu dus een prachtig ogende eenzijdige achterbrug in, die is afgeveerd met een monoshock waarvan ook enkel de veervoorspanning instelbaar is. Aan de voorzijde treffen we (zoals het op een supersport eigenlijk ook hoort) onder de kroonplaat gemonteerde en dus verstelbare clipons compleet met
Winglets, als enige in dit segment

Geen superuitgebreide elektronica, wel tractiecontrole die je uit kunt schakelen 

Instelbare voorvork, als enige in dit segment. Net als de Brembo remmen (die zeker wel willen)

Zeer fraai afgewerkt, lijk alleen al het zadel. De twin loopt heerlijk door

Ook hier niets te klagen over het geluid - tenzij je alleen 100+ dB mooi vindt
verstelbaar rem- én koppelingshendel, maar deze keer zijn ze bevestigd aan een USD voorvork waarvan de in- en uitgaande demping wel instelbaar is! 

Ook hier aan de voorzijde een enkele 320mm remschijf, die wordt afgeremd met een Brembo M40 monobloc remklauw met staalomvlochten remleiding en waarbij de achterrem is geüpgraded van een 220mm naar een 240mm schijf. Deze CFMOTO wordt geleverd met een set ST Adreno HS AS5 rubber, een sportieve band waar ik tot vorig jaar nog nooit van had gehoord, maar die blijkbaar wordt geproduceerd door dezelfde club die ook Maxxis in eigendom heeft.

In combinatie met de prachtige lijnen van de kuip, de bijzonder fraaie LED-koplampunit compleet met DRL-verlichting, de winglets die compleet in het design zijn verwerkt (in plaats van ergens lelijk tegenaan geschroefd) en het compacte kontje met open structuur dat als een eenzitter oogt, maar gewoon plaats biedt aan een duopassagier, oogt het totaal bijzonder fraai! En om nog even op die winglets terug te komen, die genereren dus 2 kilo downforce bij 120 km/u.

Standaard is de 450SRS voorzien van een 5” TFT-kleurendisplay met diverse dashboard lay-outs met daarbij alle wenselijke info, hier echter geen rijmodi maar je kunt wel vol vermogen of gereduceerde power selecteren. De 450SRS beschikt nu dus ook over TC, deze wordt bij elke start van de motor automatisch geactiveerd maar die kun je vervolgens in het bedieningsmenu wel indien gewenst uitvinken. Ook gebleven zijn de dubbele USB-poort (Type A/Type C), een ingebouwde 4G-module en 6D-sensor, die niet alleen een Bluetooth-verbinding mogelijk maakt, maar ook een realtime weergave van de voertuigpositie, kilometerstand, Over-the-Air upgrades, een IMU, beveiliging en antidiefstal, een track record en andere cruciale gegevens, toegankelijk via de CFMOTO app.