Zoeken

Classic Test: 1985 Suzuki GSX-R750 Superstock

Het was afgelopen weekend exact 40 jaar geleden dat Suzuki op de IFMA Motor Show in Keulen de baanbrekende GSX-R750 een explosie op het wereldtoneel veroorzaakte. High-performance design zou nooit meer hetzelfde zijn sinds de lancering van ’s werelds eerste straatlegale Superbike.

Het verhaal: Saxon Triumph 980

Zoals veel goede ideeën werd het bedacht tijdens een borrel, een paar troostende glazen Zipfer pils in het openluchtcafé op de schilderachtige Österreichring van Zeltweg - nu bekend als de Red Bull Ring - in de zomer van 1993. We verdronken ons verdriet nadat ik eerder was uitgevallen in de Oostenrijkse ronde van de European Thunderbike series met een opgeblazen motor in Paul Taylors 1.137cc Motodd Laverda triple met Saxon frame, waarmee ik het jaar daarvoor in Assen Europa's meest prestigieuze evenement voor dergelijke machines had gewonnen.

Classic test: Yamaha YZF750R Suzuka 8h replica

Met mijn grijze haren en rimpels mooi en veilig verscholen in mijn hagelnieuwe Arai RX-7V EVO Haga 41 behoeft het geen uitleg als wie ik me voel, als ik vroeg in de ochtend voor de eerste keer de pitlane uitrij op deze speciale Yamaha YZF750 8H Suzuka replica. Mijn YZF750, want dit is geen beschikbaar gestelde testmotor, maar mijn eigen “project” waar ontelbare uren bloed, zweet en de tranen in steken.

Classic test: 1998 Suzuki GSX-R750 SRAD

Met de lancering van de allereerste GSX-R750 heeft Suzuki in 1985 aan de bakermat van het Supersport succesverhaal gestaan. De zevenenhalf vier-in-lijn dolf echter begin jaren ’90 het onderspit tegen de Kawasaki ZXR 750 en Yamaha YZF 750. In 1996 gooide Suzuki het roer radicaal om en lanceerde de GSX-R750 SRAD, waarmee in een klap het gat met de concurrentie werd gedicht.

Test: MFR Ducati Mutant

Het idee dat Ducati een custom cruiser zou bouwen zou tot 2011 als een bedrijfsbusje bij Ferrari zijn geweest. Als in, vriend, doe dat nou niet. Maar in dat jaar onthulden de Italianen de Diavel, een Desmo V-Max met de helft aantal cilinders en een styling waar Roland Sands of Jesse James trots op zouden zijn. En was het ineens oké om Ducati als Custom bike fabrikant te zien – eindelijk.