Zoeken

Arandi ALP: inlaatluchtcompressie via uitlaatgaslaadpomp

Het Duitse uitvinderbedrijf Arandi heeft een uitlaatgaslaadpomp ontwikkeld voor viertaktmotoren in tweewielers die het verbruik en de uitstoot minimaliseert zonder het rijplezier te verminderen. Dat klinkt als een ei van Columbus, maar hoe het werkt?

Nader bekeken: Electric Superbike Twente

Als student wil je niet alleen een vak leren. Je wilt je ook onderscheiden van de rest. Wat is er dan mooier dan het ontwikkelen van een elektrische racemotorfiets? Je verdiept je in de technologie van de toekomst én je laat zien dat elektrisch rijden best opwindend kan zijn!

Nader bekeken: Heeft de tweetakt nog toekomst?

Amsterdam en Den Haag weren tweetaktmotoren. De Formule 1 laat daarentegen weten dat ze in de toekomst wellicht juist met tweetaktmotoren gaan rijden, in combinatie met synthetische brandstoffen. Zijn zij gestoord, of zijn het de Randstedelijke politici die een paar steekjes los hebben?

Nader bekeken: V2X Communicatie tussen voertuigen

BMW toonde onlangs een prototype van haar nieuwe “ConnectedRide, een communicatiefeature dat extra veiligheid en extra mogelijkheden biedt. De autowereld heeft dat al lang en is bezig dat uit te breiden naar complete veiligheidssystemen, die uiteindelijk moeten bijdragen tot autonoom rijdende voertuigen.

Techniek: CeraCarbon inside upside down

In twee maanden tijd van idee naar werkend prototype, dat is in een notendop het verhaal van de CeraCarbon upside down voorvork, een voorvork waarvan de binnenpoot van keramisch gecoat carbon is gemaakt. Vrijdag 12 juni was de shake down test van de nieuwe voorvork op het Belgische circuit Zolder en Motorfreaks was daarvoor exclusief uitgenodigd.