Nader bekeken: Euro 5+ normering
Uitzonderingen daargelaten mogen sinds dit jaar in Europa in principe alleen nog maar motoren die voldoen aan Euro 5+ worden verkocht. Maar wat is nou precies het verschil ten opzichte van de vorige norm en waarom dat + teken en waarom niet gewoon Euro 6?
Technisch vernuft: PowerSeal
Vroeger was een versleten motorblok geen groot probleem. Er waren “overmaatse” zuigers beschikbaar, zodat je de gietijzeren cilinders gewoon kon opboren naar de volgende maat. Met de komst van aluminium motorblokken is dat niet meer mogelijk, maar PowerSeal kan cilinderwanden toch vernieuwen.
Wat wordt de motor van de toekomst?
Onlangs presenteerde Kawasaki de plannen voor de toekomst. Daarbij concentreert het Japanse merk zich op voertuigen die CO2-neutraal rijden. Er staan elektrische en hybride motoren op stapel. Ook brandstofcellen en synthetische brandstoffen worden genoemd, terwijl andere merken ook diverse opties overwegen. Men lijkt dus nog niet overtuigd van de EV.
Arandi ALP: inlaatluchtcompressie via uitlaatgaslaadpomp
Het Duitse uitvinderbedrijf Arandi heeft een uitlaatgaslaadpomp ontwikkeld voor viertaktmotoren in tweewielers die het verbruik en de uitstoot minimaliseert zonder het rijplezier te verminderen. Dat klinkt als een ei van Columbus, maar hoe het werkt?
Nader bekeken: Electric Superbike Twente
Als student wil je niet alleen een vak leren. Je wilt je ook onderscheiden van de rest. Wat is er dan mooier dan het ontwikkelen van een elektrische racemotorfiets? Je verdiept je in de technologie van de toekomst én je laat zien dat elektrisch rijden best opwindend kan zijn!