Zoeken

Technisch vernuft: PowerSeal

Vroeger was een versleten motorblok geen groot probleem. Er waren “overmaatse” zuigers beschikbaar, zodat je de gietijzeren cilinders gewoon kon opboren naar de volgende maat. Met de komst van aluminium motorblokken is dat niet meer mogelijk, maar PowerSeal kan cilinderwanden toch vernieuwen.

Wat wordt de motor van de toekomst?

Onlangs presenteerde Kawasaki de plannen voor de toekomst. Daarbij concentreert het Japanse merk zich op voertuigen die CO2-neutraal rijden. Er staan elektrische en hybride motoren op stapel. Ook brandstofcellen en synthetische brandstoffen worden genoemd, terwijl andere merken ook diverse opties overwegen. Men lijkt dus nog niet overtuigd van de EV.

Arandi ALP: inlaatluchtcompressie via uitlaatgaslaadpomp

Het Duitse uitvinderbedrijf Arandi heeft een uitlaatgaslaadpomp ontwikkeld voor viertaktmotoren in tweewielers die het verbruik en de uitstoot minimaliseert zonder het rijplezier te verminderen. Dat klinkt als een ei van Columbus, maar hoe het werkt?

Nader bekeken: Electric Superbike Twente

Als student wil je niet alleen een vak leren. Je wilt je ook onderscheiden van de rest. Wat is er dan mooier dan het ontwikkelen van een elektrische racemotorfiets? Je verdiept je in de technologie van de toekomst én je laat zien dat elektrisch rijden best opwindend kan zijn!

Nader bekeken: Heeft de tweetakt nog toekomst?

Amsterdam en Den Haag weren tweetaktmotoren. De Formule 1 laat daarentegen weten dat ze in de toekomst wellicht juist met tweetaktmotoren gaan rijden, in combinatie met synthetische brandstoffen. Zijn zij gestoord, of zijn het de Randstedelijke politici die een paar steekjes los hebben?