Zoeken

Nader bekeken: Euro 5+ normering

14 januari 2025
Uitzonderingen daargelaten mogen sinds dit jaar in Europa in principe alleen nog maar motoren die voldoen aan Euro 5+ worden verkocht. Maar wat is nou precies het verschil ten opzichte van de vorige norm en waarom dat + teken en waarom niet gewoon Euro 6?

Om met dat laatste te beginnen, de reden dat is gekozen voor Euro 5+ zit 'm in het feit dat de limieten voor vervuilende emissies niet zijn aangescherpt, maar gelijk zijn gebleven ten opzichte van Euro 5. Maar daarmee is niet gezegd dat er geen strengere eisen zijn, want met Euro 5+ is wel wel degelijk het een en ander veranderd. Zoveel dat gehomologeerde modellen te boek staan als 'Voldoen aan Verordening 134/2014/EU (Euro 5+)'. 

Nu is in principe de Euro 5+ norm al sinds vorig jaar van kracht, voor alle nieuwe modellen die dat jaar een typegoedkeuring moesten ondergaan. Voor bestaande modellen gold dat echter nog niet, die mochten nog aan de bestaande Euro 5 norm voldoen. Vanaf 2025 moeten ook die modellen nu aan de Euro 5+ norm voldoen, hoewel in beperkte mate er voor kleine fabrikanten een uitzondering kan worden gemaakt. 

Daarnaast hebben fabrikanten uitzondering aan kunnen vragen met betrekking tot bestaande voorraden, maximaal 10 procent berekend op basis van de verkochte eenheden in de afgelopen twee jaar. De uitzondering moest niet door de fabrikant, maar door de importeur worden aangevraagd. Om te voorkomen dat onverkochte voorraden zouden moeten worden vernietigd. 

Terug naar Euro 5+. Zoals gezegd introduceert de nieuwe norm geen strengere limieten voor vervuilende emissies, maar biedt het eerder nieuwe beperkingen voor On-board Diagnostics (OBD), evenals enkele technische specificaties voor de duurzaamheid van bepaalde elementen en geluid. 

Zo is het nu niet langer mogelijk om de vervuilende deeltjes theoretisch te berekenen met een wiskundige formule, het niveau van de vervuilende stoffen die worden uitgestoten na het afleggen van een bepaald aantal kilometers, zoals het geval was met Euro 5. Nu moet er een echte test worden uitgevoerd over een opgelegde afstand die varieert afhankelijk van de motorinhoud van het model. Een echte vooraf gedefinieerde bedrijfscyclus die zowel op de testbank als op het circuit kan worden uitgevoerd.

Is er een alternatief? Ja, het is mogelijk om metingen te doen na het uitvoeren van een halve cyclus en vervolgens het eindresultaat te projecteren. Naast het controleren van de werking van de sensoren en de consistentie van de gemeten gegevens, wat al voorzien was in de vorige norm, met het bijbehorende waarschuwingslampje op het dashboard, zullen met Euro 5+ lagere toleranties worden geregistreerd. 

Daarnaast is de controle van de katalysator en de frequentie waarmee deze controle plaatsvindt gepland. In de praktijk betekent dit dat de On-board Diagnostics (OBD) elke 10 keer dat de motor wordt gestart, moet worden geactiveerd. Deze controle wordt uitgevoerd met behulp van een tweede lambdasonde dieper in het uitlaatsysteem (als de katalysator goed werkt, is het signaal normaal en regelmatig). 

Tot slot moet het OBD-systeem van het tweede niveau situaties signaleren die leiden tot een aanzienlijke vermindering van het beschikbare koppel, waarbij kan worden gedacht aan bijvoorbeeld oververhitting. Voor consumenten maakt dit absoluut geen verschil, maar voor fabrikanten betekent het dat verschillende motoren met pensioen noodgedwongen met pensioen zijn gestuurd.