Zoeken

Test: FN 1947 XIII 350

Je zou het misschien niet zeggen, maar onze Zuiderburen zijn ooit een innovatief motormerk rijk geweest. Alan Cathcart ging terug in de tijd met deze naoorlogse 1947 FN XIII 350.

Test: Vincent Lightning

Meer dan zestig jaar gelden was de Vincent Black Shadow het snelste straatlegale voertuig dat je kon kopen, op twee of zelfs vier wielen. Met een officiële top van 195 kilometer per uur kon de motor harder dan de Jaguar XK 120, op dat moment de snelste auto en daarmee was het de eerste echte Superbike.

Test: 1914 Henderson Four

Hoewel de eer van Amerika’s eerste viercilinder motorfiets naar de in 1909 geïntroduceerde Pierce Four ging, was het doel van de in Schotland geboren gebroeders William G. en Thomas W. Henderson toen ze in 1911 de Henderson Motorcycle Co. in Detroit oprichten de productie van een luxueuze, betrouwbare viercilinder die substantieel beter was dan al het andere op de markt. Waar Tom Henderson een financiële wizard was, bleek broer Bill een van de beste engineers in de begindagen van de Amerikaanse motorindustrie te zijn. De ongekende luxe en kwaliteit van hun ontwerpen zetten alles dat door Europese fabrikanten op de markt was gezet in de schaduw, waardoor de Henderson motoren tot 'tweewieler Cadillacs’ werden gedoopt.

Test: 1910 Pierce Four

Verrassend luxueus voor die tijd was de 1909 Pierce de eerste in de Verenigde Staten geproduceerde viercilinder motorfiets. In een tijd waar de meeste motoren niet meer waren dan een fietsframe met een- of tweecilinder aandrijving, was de Pierce substantieel anders, zelfs avant-garde. Met z’n massieve stalen buisframe waarmee de fiets zich direct van z’n concurrenten onderscheidde blonk de viercilinder motor ook uit in verhoudingsgewijze souplesse, wat leidde tot z’n bijnaam de ‘Trillingsvrije Motor.’