Zoeken

Vergelijk: RS 457 vs Ninja 500 SE vs 450SRS

Vetgave A2-Supersports

5 maart 2025
De populariteit van het kleintje Supersport zit de laatste jaren in de lift, en dat snappen we wel. Het is nu eenmaal vele malen leuker om met een langzame motor snel te rijden, dan andersom. Maar welke is nou het leukst? Motorfreaks heeft op het Franse circuit Ecuyers drie A2-Supersports naast elkaar gezet : de Aprilia RS457, de Kawasaki Ninja 500 en de CFMOTO 450SRS.

Zeg Ron, een 3-voudige A2 Supersport circuit test met de nieuwe Aprilia RS457, en je mag als eerste de nieuwe Kawasaki Ninja 500 én CFMOTO 450 SRS over het circuit jagen, dat zie je toch wel zitten hè? Duh… en of ik dat zie zitten, zeker als ik ook nog eens zelf het circuit mag uitzoeken waar ik deze junior Supersports aan de tand wil voelen! Géén twijfel mogelijk dus, we gaan een weekendje met Inter-Track naar circuit Ecuyers! Voor degene die het circuit niet kent licht ik graag even toe waarom we hier graag lichtere motoren testen, want dit heeft namelijk alles te maken met de bijzondere lay-out van deze baan, dat op een200+ pk Superbikes zijn leuk om te pochen aan de toog... afgelegen locatie ergens in een glooiend weiland grotendeels omrand door bomen en bosjes (op veilige afstand) is aangelegd. Met maar liefst 18 bochten (10 rechtse en 8 linkse) biedt dit circuit een mooie variatie van rappe en trage bochten die zowel remmend, op constante snelheid en al accelererend worden gereden, inclusief snelle richtingsveranderingen dankzij 2 chicanes. 

Een mooie afwisseling dus waarbij bijna alle eigenschappen van een motor getest kunnen worden behalve de topsnelheid, want op deze baan ga je rond aan een bescheiden snelheid waardoor je er met een A2 segment motorfiets prima uit de voeten kunt. Sterker nog, omdat er maar één recht stuk(je) in zit waar je het tegen het zware spul aflegt, kun je zelfs in de snellere groepen een behoorlijk stukje meeblazen, omdat je door een hogere bochtensnelheid aardig wat van de op het rechte stuk verloren tijd terugwint. Mooi meegenomen is ook dat het circuit behoorlijk wat hoogte verschillen kent en het asfalt er enkele jaren geleden vernieuwd is.

Iets minder mooi is dat er geen echte ‘run off’ asfalt stroken zijn, wat betekent dat als je buiten de witte lijntjes komt je hoogstwaarschijnlijk in het rond de baan rijkelijk aanwezige gras op je bakkes gaat (yep, been there, done that!) tenzij je toevalligerwijs in het enige aanwezige grindbakje belandt. Ook zijn er niet te veel cerbstones en die er wel liggen sluiten qua hoogte niet zo netjes aan bij het asfalt, kwestie van het spannend te houden zekers? 

Wat het echter nog spannender maakt is de weersvoorspelling voor dit weekend, die wijzigt namelijk een week van tevoren haast elk uur daarbij variërend van volledig nat tot droog en zonnig, en alle denkbare scenario’s daar tussen in. Echter naarmate de bewuste 2-daagse dichterbij maar wat is nou leuker dan met een 'A2-tje' die eenliterplus fietsen voorbij te gaan. Mits je naar het juiste circuit bent gegaankomt voorspellen ze vooral véél en langdurige neerslag en aangezien we alle 3 motoren op de standaard straatbanden gaan rijden waarmee ze af fabriek aan de consument worden geleverd belooft dit weinig goeds…. 

Even overleggen dus met de importeurs, want een weekend later rij ik ook nog beide dagen op het eveneens Franse circuit Croix, wellicht kan ik de motoren tot na dat weekend behouden in de hoop om zo toch wat droge rijtijd te krijgen? Gelukkig blijkt dat voor zowel Kawasaki als CFMOTO geen probleem te zijn, maar jammer genoeg lukt dat niet met de Aprilia. 

Eenmaal in Ecuyers gearriveerd hangt de dreiging van regen in de lucht en worden we ’s nachts op stevig gekletter op het polyester dak van de trailer getrakteerd, wat de nachtrust niet ten goede komt. ’s Ochtends ligt alles er letterlijk kletsnat bij, de diverse apps en buienradars zijn het er niet echt over eens hoeveel dat het gaat regenen, maar ze zijn wel eenduidig dat het vandaag niet meer droog gaat worden, miljaardeju! Het geeft me echter wel royaal de gelegenheid om de drie motoren eens nader te bekijken en aan je voor te stellen.

Tekst: Ron Huijs
Fotografie: Manu de Soomer (www.motorsportspics.com)