Zoeken

Test: Druijff Racing Kawasaki line-up

IDC Ninja ZX-6R Sven Doornenbal

12 september 2024

Om nog even wat extra te trainen voor de races die over enkele dagen op het TT-circuit plaatsvinden is Sven zelf ook aanwezig en heeft dus al een aantal sessies ‘zijn’ ZX-6R serieus de sporen gegeven. Met 1’43 heeft hij met deze fiets al behoorlijk indrukwekkende rondetijden gezet, dus de motor/rijder combinatie ligt het zeker niet aan. Het moet voor hem toch een beetje een vreemd tafereelEen échte IDC Supersport racer, da's toch een hele andere categorie zijn geweest om die “ouwe” op zijn motor te zien vertrekken en wellicht zelfs ook wel een beetje ongemakkelijk en zenuwachtig, want stel je voor dat opa dat ding voor je neus opvouwt, vlak voor je eigen raceweekend. Het zal je maar gebeuren… 

Met deze zaken in m’n achterhoofd hoef ik er toch zeker geen tekeningske bij te maken dat ik zeker niet op zoek ben gegaan naar mijn limiet, laat staan de limiet van de Ninja ZX-6R, maar om een serieuze impressie van de fiets op te doen en hoe het voelt om met een full spec Supersport te rijden. Wat een superleuke ervaring is, dat kan ik je wel zeggen. Deze meer dan 140 pk sterke ZX-6R is voorzien van een Mektronic WSS ecu (WK supersport eenheids-ecu), en door een elektronisch gasklephuis aanpassing kon de standaard quickshifter worden vervangen door eentje mét blipperfunctie. Qua rijwielgedeelte is het nog allemaal wat exclusiever en verfijnder, want deze fiets is voorzien van high level K-tech DSS pro cartridges en bijbehorende achtershock en staat voor deze gelegenheid op Michelin Power
Andere ECU en dus ook ander display, met alleen de broodnodige informatie

De bekende knopjes uit de racerij

K-tech vering van de hoogste plank. Heb je ook wel nodig met 140 pk aan het achterwiel
performance slick banden. Dat deze fiets dus als de brandweer gaat hoef ik je niet te vertellen, want dat blijkt wel uit Sven’s geweldige prestaties in het IDC, en het accelereert en vertraagt dus nog allemaal net iets harder dan de ZX-6R die ik net heb gereden. Maar ondanks dat Sven vele kilo’s (ik schat toch een kilo’tje of 15) lichter is blijkt de motor onder hellingshoek voor mij te stijf af geveerd. 

Lang verhaal verkort, een duidelijke tekortkoming van mij als rijder in dit geval want mijn bochtensnelheid ligt aanmerkelijk lager dan die van een coureur als Sven, die dus duidelijk veel harder (en later) de bocht inremt en daarmee de vering veel zwaarder belast. Simpele conclusie dus, ik ben gewoon te traag voor een dergelijke fiets en deze setup, want als je de vering van een motor als deze niet kunt pushen en belasten waarop deze is afgesteld, dan werkt de stijvere setup niet voor je maar zelfs tegen je. Vooral in Ossebroeken met dubbele apex voel ik in het tweede deel de voorkant lichtjes stuiteren, net als in Mandeveen/Duikersloot waar ook in het tweede deel de voorkant wat vibreert. In beide bochtencombinaties is het gevoel aan de voorzijde door het remmend insturen in combinatie met mijn extra gewicht nog wel oké, maar waar ik in het tweede deel Meer vermogen en betere vering, maar toch reed de gewone 636 met racekit van zojuist veel gemakkelijker. Rij duidelijk niet snel genoeg om 't werkgebied van deze IDC-racer te komenvan de bocht het gas wat constant hou en in rolfase de bocht netjes probeer te ronden, zullen de echte mannen het gas veel verder opendraaien en daarmee de voorkant dus wél extra belasten. 

Ik slaag er uiteindelijk maar net in, ondanks de extra pk’s en de soft compound slicks, om op het einde van de sessie een fractie sneller rond te gaan dan met de Druijff Kawasaki “klanten fiets” van de vorige sessie. Voor mij geen echte verrassing, omdat ik al eventjes mee loop in de motorsport veringbranche en dit verhaal al meermaals heb gehoord en uitgelegd, maar superwaardevol om dit nu zelf eens aan den lijve te ondervinden. Het maakt wel heel duidelijk dat ook binnen de motorsport de uitdrukking ‘less is more’ van toepassing kan zijn, en je dus als hobbymatige/sportieve rijder op een compleet ander niveau bezig bent dan de ‘echte’ coureurs. En dus ook ander materiaal en setup nodig hebt om het beste uit jezelf te halen en je te amuseren. Een hoop rijders hebben op hun bucketlist een rondje sturen op een Moto2, MotoGP of World Superbike staan, maar daar kunnen wij gewone stervelingen dus echt niks mee aanvangen, buiten een coole nieuwe profielfoto dan! 

Specificaties Kawasaki Ninja ZX-6R 636 IDC Supersport Sven Doornenbal

Motorisch
Motorblok getuned, meer dan 140pk aan het achterwiel
Mektronic WSS ecu (WK supersport eenheids-ecu)
ECU master dashboard
Elektronisch gasklephuis aanpassing.
Quickshifter met autoblipper
Spark.it volledig titanium uitlaatsysteem
MWR race luchtfilter 

Rijwielgedeelte
K-tech DSS pro cartridges en achtershock.
Bonamici remschakelset
Druijff Racing verstelbare clipons
Brembo CC RCS 19 rempomp
SBS DS-1 remblokken
Motomaster remschijven
Extra punt radiateur
Michelin Power performance slick banden 

 

Prijs op aanvraag