Test: Druijff Racing Kawasaki line-up
IDC Ninja ZX-10RR #1 Wayne Tessels
En dan mag je als afsluiter van de dag opstappen op de IDC Superbike kampioensfiets van Wayne Tessels, een volledig geprepareerde Superbike met meer dan 210 achterwiel(!) pk’s en specificaties waarvan het je bijna dun in de broek loopt. Wat een kanon, dat kun je met recht wel level-up noemen! Het is inmiddels alweer drie jaar geleden dat ik de ZX-10R straatversie op het circuit in Assen mocht rijden, en ook toen was Erwin namens Kawasaki van de partij. Voor mij was dit de eerste test voor Motorfreaks en ook de eerste keer op een dergelijke superbike met TC, quickshifter, ABS en al die moderne elektronica, dus ik had wel een beetje uhm… gezonde spanning in mijn lijf zullen we maar zeggen. Wat even later op een deceptie leek uit te draaien toen in de eerste sessie de gasrespons zó moeilijk te doseren bleek te zijn dat het Gelukkig dat Erwin de wheeliecontrole wat straffer heeft ingesteld. Anders lag ik waarschijnlijk nu al achterovereerder een aan/uit schakelaar leek en ik me serieus zorgen maakte of ik die dag überhaupt ging overleven, maar wat Erwin gelukkig wist te fixen. Waarna de dikke 10 de rest van de dag zelfs voor een “superbike rookie” als mij prima te rijden was en die test uiteindelijk nog altijd in mijn persoonlijk top 3 staat van meest toffe circuit-events, maar dat terzijde.
Als ik met Erwin aan het vertellen ben over die eerste test weet hij het zich al lachend ook nog goed te herinneren en ja, de standaard mapping was wel een “dingetje” inderdaad. ”We kunnen dit in de bestaande ECU ook makkelijk aanpassen, dus mochten er lezers zijn die hier interesse in hebben”, zegt een glimlachende Erwin. “Op de IDC fiets van Wayne zit een volledig instelbare ECU, dus hier kunnen we alle parameters naar wens van de rijder aanpassen. Om de motor makkelijk rijdbaar te maken hebben we op lage gasstand en zelfs hellingshoek-afhankelijk de ontsteking op twee cilinders wat verlaat. Je zult het zo wel merken, want de ZX-10RR klinkt dan een beetje
Het uitzicht vanuit het zadel. Display geeft je een overzicht van alle instellingen
Een boel elektronica, en dus een boel knopjes op het stuur
Remmelarij uit huize Brembo. K-tech binnenwerk voor en complete raceshock achter
Meer dan 210 pk, aan het achterwiel. Daar weet Wayne wel raad mee
alsof deze op 3 cilinders loopt. De TC zullen we toch maar even op een licht standje activeren zekers?” Dat lijkt me wel ja!
Dat Erwin zeker niet heeft overdreven blijkt al snel, als ik de laatste sessie van de dag “eindelijk” de ZX-10RR de baan op kan sturen. De gasrespons is weliswaar heel direct (dat hadden de andere 3 motoren overigens ook) maar is opmerkelijk genoeg ook heel erg goed te doseren. Als ik de eerste keer de Strubben uitkomend richting Veenslang het gas volledig tegen de stuit openzet word ik als een kanonskogel afgeschoten, waarbij het voorwiel spontaan het luchtruim in gaat. Effe de achterrem aantikken is hier de boodschap om het voorkantje weer op de grond te zetten, voordat ik aan de linkerzijde in het gras beland. Holy crap, dit is écht next level en het gaat dus ook écht hard!
Tot in 5e versnelling wordt vlotjes doorgeschakeld voordat er (voor mijn niveau wel te verstaan!) hard moet worden geremd, wat de volgende mega-ervaring is. Remmen met deze IDC-ZX10 lijkt wel haast of je een anker uitgooit. De Michelin banden geven echt een fan-tas-tische grip en een zeer goede feedback, en mede hierdoor vlieg ik in mijn eerste vliegende ronde meteen een stukje sneller rond dan wat ik vandaag op de 636 heb gereden (leuk zo’n laptimer op het dashboard). De Tessels Kawasaki blijft onder alle omstandigheden superstabiel, maar het kost me echt wel een paar rondjes om de juiste rempunten te vinden. Dit is wat je met recht 'de kers op de taart' noemtJe komt met zoveel vermogen echt met een beduidend hogere snelheid op een bocht af, en dan remt het ook nog eens zoveel harder en beter.
Niet gemakkelijk dus, elke sessie met een andere fiets rijden vergt toch echt wel de nodige aanpassingen. Maar goed, het ging zoals ik al zei niet om de snelste rondetijd, al wil je natuurlijk met alle datalogging aan boord ook niet terugkomen in de pitbox dat ze je vervolgens lachend aankijken en laten zien dat je het gas niet helemaal hebt open gedraaid, maar 55 graden hellingshoek hebt gereden of maar 6 bar hebt geremd. En dus doe ik wel mijn best, maar 210+ pk vermogen aan het achterwiel vergt tot echt wel de nodige inspanning van een rijder, veel meer dan de ZX-6R van straks. Maar dikke complimenten aan Erwin, hij is er met vlag en wimpel in geslaagd om een beest als dit makkelijk rijdbaar te maken, zelfs voor een veel minder getalenteerde rijder zoals ik. Je hoort en voelt daadwerkelijk heel goed wanneer de ontsteking van 2 cilinders wordt verlaat, echt zeer doeltreffend.
Specificaties Kawasaki Ninja ZX-10RR Wayne Tessels IDC Superbike.
Motorisch
Motorblok getuned, meer dan 210 pk op het achterwiel
Motec superbike ecu, elfde als gebruikt in het Britse superbike kampioenschap maar dan met opties als tractie- en wheeliecontrole
Software instellingen ontwikkeld in samenwerking met Sander Donkers (elektronica engineer Alex Lowes KRT WSBK)
Tractie- en wheeliecontrole, motorrem instelbaar, vermogensafgifte instelbaar, quickshifter met autoblipper
Motec dashboard en data system
Spark.it volledig uitlaatsysteem, aangepast met tussendemper voor geluidsnormen
MWR luchtfilter en inlaatkelken
Extra grote radiateur en oliekoeler voor meer koeling
Rijwielgedeelte
K-tech TRDS (True Rod Damping System) cartridges en achtershock (nieuwste ontwikkeling van K-tech met techniek vergelijkbaar zoals gebruikt in World Superbike en MotoGP).
Verstelbaar balhoofd (2 graden steiler als origineel en 3mm verder naar voren)
Volledig zelfdragend zit gedeelte van carbon (zelfde als gebruikt in het WSBK)
Brembo CC RCS 19 rempomp
Accossato 2 zuiger onder hangende remklauw achter
SBS DS-1 Remblokken
Bonamici remschakelset
Bonamici kroonplaat
Druijff Racing clipons
Michelin Power performance slick banden
Prijs op aanvraag