Test: Druijff Racing Kawasaki line-up
Ninja ZX-6R met RACE pakket
Na de lunchpauze, deze keer maar eens zonder vettige hamburgers want we zijn per slot van rekening ‘full factory’ vandaag, staat de Ninja ZX-6R voor me klaar. Het is nog maar enkele weken geleden dat ik de straatversie hier op het circuit in Assen mocht rondsturen dus die staat nog wel redelijk vers in mijn geheugen. Qua zitpositie is deze niet zo heel erg verschillend van de straatversie maar dankzij de verstelbare rem/schakelset en clipons kun je deze wel volledig op persoonlijke voorkeur afstemmen. Voelt supervertrouwd, maar heb dit onlangs nog met een volledig standaard 636 hier gedaanOmdat we toch maar 1 sessie rijden laten we deze maar staan zoals ze staan, en net als bij de 400 heeft ook deze 636cc supersport geen ABS meer. Gezien de zonnige omstandigheden met veel grip en een goed plakkende nieuwe set Michelin Power Cup 2 rubber wordt ook nu de TC uitgeschakeld.
Als ik in de eerste ronde na het verlaten van pitlane voor de eerste keer wil terugschakelen voor Strubben blijkt dat niet te werken, hey… wat is dit nu? Dus dan maar effe de koppeling erbij en zo een versnellinkje terug, maar al stevig remmend voor de Ruskenhoek heb ik hetzelfde probleem. Tikje omhoog tegen het schakelpookje en er gebeurt niks… ach verrek, nu weet ik het alweer, de ZX6R heeft geen ride-by-wire en nog kabelbediende gasklephuizen, waardoor de quickshifter geen blipperfunctie heeft en bij het terugschakelen ‘gewoon’ oldskool de koppeling erbij moet worden gepakt. Frappant hoe snel het gemak van een blipper wendt dus, zelfs voor mij als oude rot.
Vanaf Stekkenwal verloopt het terugschakelen echter weer prima en moeiteloos, en kan ik me gaan concentreren op rempunten, instuurpunten en rijlijnen. In het RACE pakket zit een volledig verstelbare Öhlins NIX30 cartridge die door Druijff in de voorvork is geplaatst, terwijl aan de achterzijde een volledig instelbare Öhlins TTX achtershock is gemonteerd. Een serieuze verings-upgrade dus,
Agressieve neus met Aero. TFT op dezelfde manier onderhanden genomen als de ZX-4RR
Voor en achter is de standaard Showa vering vervangen door Öhlins
Met racekit is deze 636 goed voor 127 pk aan het achterwiel. Da's 137 pk aan de krukas
zeker als je weet dat er best wat rijders zijn die met deze setup wedstrijden rijden. De motor laat zich met deze vering upgrade superstrak sturen en ook (kleine) correcties zoals onder hellingshoek nog wat bijremmen, of zelfs wat extra gas bijgeven in een bocht, brengen het rijwielgedeelte niet uit balans. De motor loopt voor mij op rails!
Met 137 pk aan de krukas heeft de motor een stukje meer power dan de straatversie, en ook bij deze fiets wordt dit vermogen heel mooi lineair opgebouwd, waarbij het zo kenmerkende en krachtige middengebied is gebleven. Erwin heeft ervoor gekozen om de originele vertanding te behouden en dat begrijp ik maar al te goed. In onze recente dubbeltest met de CBR600RR had ik al opgemerkt dat de Kawasaki op een duidelijk kortere vertanding staat, perfect voor sportief en circuit gebruik. Maar wat een genot om mee te rijden, deze Druijff Ninja ZX-6R. Gedurende deze sessie komt op de Veenslang nog sporadisch een dikke Superbike op vermogen voorbij, maar ik haal al meer rijders in dan dat ik word gepasseerd. Waarbij ik volgens m’n matje Dirk, die achter me reed, mooie zwarte strepen over het asfalt trek. Dan heb je het duidelijk naar je zin, toch? Daar waar Assen niet de meest ideale baan is voor de ZX-4RR, durf ik wel te stellen dat deze 636cc supersport helemaal in z’n element is. Remmen gaat met veel gevoel en erg hard, Ik wil niet veel zeggen, maar dit begint toch echt serieus op een racemachine te lijkenen niet onbelangrijk: dit gevoel blijft gedurende de gehele sessie constant, geen enkele vorm van fading dus.
De fantastische grip van het Michelin rubber en het gemak en de vanzelfsprekendheid waarmee deze Kawasaki zich rond laat sturen zorgt bij mij voor zoveel vertrouwen dat ik maar heel weinig tijd nodig heb voordat zowel links als rechts de elbowsliders (jaja, uiteraard voor de fotograaf) tegen het asfalt worden gereden. Hoppa, weer een nieuwe profielfoto… check! Ook het snel van richting veranderen in Ruskenhoek en de Geert Timmer chicane vergt weinig inspanning en gaat moeiteloos en met speels gemak. Als ik aan het einde van de sessie positief onder de indruk afstap ben ik nog zo fris als een hoentje, zo makkelijk als deze motor zich rijden laat!
Specificaties Kawasaki Ninja ZX-6R inclusief Race pakket €18.499,- incl. BTW:
Rijklaar, opgebouwd en ingereden Ninja ZX-6R 2024
Kuipen en toebehoren
Complete racekuip
Race ruit
Chassis
Blokprotectie GB Racing
Teen beschermer KRT
Remhendel protectie ARP
Rem/schakel set ARP
Vaste wielbussen MSS
Stuuruitslag beperkers MSS
Stuurdemper kit YSS
Bobbins
Radiateur protectie Druijff Racing
Uit- en inlaat
Volledig uitlaatsysteem Spark.it
Aanpassing inlaatkelken Druijff Racing
Vering
Voorvork Öhlins NIX30 cartridge kit
Achtershock Öhlins TTX
Overig
Aangepaste race mapping Druijff Racing
Stalen remleidingen zonder ABS Accossato
Achter remklauw houder MSS
Haakse ventielen
Borgbouten
Vermogen:
127 pk aan het achterwiel (137 pk aan de krukas)
Extra’s:
De gereden motor heeft buiten het RACE pakket nog een aantal extra’s: carbon voorspatbord, Bonamici dashboard cover protectie, tankcover, metallic lak spuitwerk, custom sticker set, set banden Michelin Power Cup 2 en SBS remblokken. De prijs voor deze uitvoering komt hierdoor op €20.750,- incl. BTW.