Zoeken

Test: Druijff Racing Kawasaki line-up

Ninja ZX-4RR met RACE pakket

12 september 2024

Het leek ons wel een goed idee om qua volgorde telkens level-up te gaan, om zo de verschillen back-to-back zoals dat heet te ervaren, dus beginnen we deze unieke test aan het eind van de ochtend op de minst krachtige van de 4, de ZX-4RR. Zodra ik mijn been voor de eerste keer over het racezitje zwaai en op de motor plaats neem is er geen twijfel meer mogelijk, de straatversie van dit jongste lid van de Ninja-Supersport familie is qua zitpositie eerder comfortabel en relaxt vergeleken met deze circuit ZX-4RR, Wat een verschil met de standaard fiets. Voelt eerder als een standaard 600, ditdankzij een hogere en verder naar voren gekantelde monozit en door de hoger gepositioneerde rem/schakelset. Dat dit echt niet het enige verschil is blijkt al snel als ik bij het verlaten van de pitlane voor de eerste keer het gas opendraai. Het “kleintje” 400 gaat namelijk behoorlijk van zijn plek, veel rapper dan ik eerlijk gezegd had verwacht. De motor pakt een pak vlotter op vanuit het middengebied en loopt heel mooi lineair opbouwend richting de begrenzer. 

Het schakelen gaat vlot en soepel dankzij de quickshifter en het is vooral de aangepaste tandwielverhouding (voor -1 achter +2) in combinatie met het afgeslankte gewicht dat mij eerder het gevoel geeft met een 600tje onder weg te zijn dan met een 400. Het terugschakelen met de blipper verloopt soepel en probleemloos waarbij je telkens op een mooi plofje uit de sportief maar niet te luid klinkende uitlaat wordt getrakteerd. Qua sturen gaat er uiteraard niks boven het gemak van een lichte motor en deze 4RR is daar een prachtig voorbeeld van. We rijden vandaag in de
De standaard kuip is vervangen door een race-exemplaar. Fraaie aanpassing van 't standaard TFT

Met de racekit is de ZX-4RR goed voor 77 pk aan het achterwiel, da's 88 pk aan de krukas

Alleen de vormvork heeft een compleet ander binnenwerk gekregen, de achtershock is standaard. Het hogere zitje geeft een sportievere zit
Sport Gridtime groep bij CRT Holland, de snelste groep bestemd voor wedstrijdrijders en licentiehouders en ondanks het beperkte vermogen van 88 pk gaat dat niet echt verkeerd met deze lichtgewicht. Uiteraard komen op de Veenslang, richting Ramshoek en accelererend uit de GT er wel wat dikkere motoren voorbij, maar op de remmen (direct duidelijk wat een meerwaarde een goed setje raceremblokken en verwijderde ABS is) en qua bochtensnelheid hoeven we niet veel onder te doen! 

De standaard voorvering, waarvan ik al bij onze eerdere testen al aangaf dat deze voor circuitgebruik wel een upgrade kon gebruiken, is bij dit RACE pakket vervangen door K-tech cartridges en die maken de motor aanzienlijk stabieler en strakker te rijden, waarbij er nog altijd sprake is van een prima balans met de originele achtershock. Laten we wel wezen, een 400tje is natuurlijk niet de meest ideale motor op een snelle baan als Assen en door de aangepaste en kortere vertanding is de 6e versnelling echt wel nodig op zowel einde Veenslang als voor het insturen van de Ramshoek, en worden Stekkenwal, De Bult en Duikersloot zelfs in 4e gereden, maar wat moet dit een feest zijn als je op wat kleinere banen als Mettet of de Noord Franse banen zoals Ecuyers of Croix kunt vlammen met dit spel! In de meeste bochten denk ik telkens, “Huijs toch, hier had je nog veel harder in gekund” want dat is uiteindelijk waar het met een fiets als deze omdraait,Zeg erm... is het een idee om met deze het volgend seizoen alle track-events te doen? Wil dit wel eens loslaten op Mettet, en Ecuyers, en Croix, en... bochtensnelheid! Elke ronde gaat het dus iets harder maar zelfs dan denk ik elke keer, dat kan nog sneller, dat kan nog platter… maar voordat ik het goed en wel besef wordt de zwart/wit geblokte vlag gezwaaid. Fuck, de sessie lijkt haast omgevlogen terwijl ik voor mijn gevoel nog maar net was begonnen, ik ben ervan overtuigd dat indien ik nog enkele sessies kon rijden op deze fiets er zeker nog seconden van de tijd af waren gegaan.

Bij terugkomst in de pitbox staat Erwin me al op te wachten. “Niet verkeerd he?” Niet verkeerd? Nou nou Erwin, dat is me wel een understatement! Al snel zou blijken dat er later deze dag nog wel een aantal van deze understatements volgen, als er iets is naast de technische knowhow en professionaliteit van Druijff Racing, is dat hun heerlijke en ontwapenende bescheidenheid. 

Specificaties Kawasaki Ninja ZX-4RR inclusief Race pakket: €12.949,- incl. BTW

Rijklaar, opgebouwd en ingereden Ninja ZX-4RR 2024.

Kuip en toebehoren                                                          
Complete racekuip                                                 
Race ruit                            

Chassis
Blokprotectie                                 GB racing                                                        
Rem/schakel set                            ARP                             
Vaste wielbussen                           MSS                             
Stuuruitslag beperkers                   MSS                                         
Radiateur protectie                        Druijff Racing    

Uit- en inlaat
Volledig uitlaatsysteem                  Spark.it            

Vering
Voorvork                                       K-tech cartridge kit
Achtershock                                   Standaard                                

Overig
Aangepaste race mapping              Druijff Racing               
Incl. aanpassing aan werking blipper en quikshifter
Stalen remleidingen zonder ABS                                         
Aangepaste vertanding                                                      
Aanpassing versnellingsbak                                    
Haakse ventielen    
Borgbouten

Vermogen:
77 pk aan het achterwiel (88 pk aan de krukas)                                          

Extra’s:
De gereden motor heeft buiten het RACE pakket nog een aantal extra’s: verstelbare clipons, Bonamici dashboard cover, TSS kuipsteun, Translogic quickshifter sensor, race-tankdop, set Michelin Power cup evo, SBS remblokken, stuurdemper YSS en aangepast, spuitwerk en de prijs voor deze uitvoering komt hierdoor op €15.349,- incl. BTW.