Test: Druijff Racing Kawasaki line-up
Vier op een rij
Als ik ‘s ochtends de paddock inrij hoef ik me geen moment af te vragen waar ik precies moet zijn, de truck en racetrailer staan al te blinken voor de pitbox en de crew is al druk in de weer met het inrichten daarvan. De 4 motoren staan al opgebokt klaar compleet met banden warmers, en het eerste dat in mij opkomt is: nondeju, zo moet een full factory rijder zich dus ook ongeveer voelen. Na iedereen een goedemorgen te hebben gewenst eerst maar eens de line up voor vandaag bekijken, en zoals gezegd is dat echt niet de minste: een standaard Ninja ZX-4RR en Ninja ZX-6R, Met verve de allervetste fiets die ik ooit heb gereden, bwaahhhbeide door Druijff onderhanden genomen, de #37 IDC Ninja ZX-6R Supersport fiets van Sven Doornenbal en de #1 IDC ZX-10RR Superbike kampioensmotor van Wayne Tessels, boahhhhhhh!!!! Erwin (Druijff) himself, de grote man achter Druijff Racing, heeft met partner Michelin geregeld dat alle motoren op het nieuwste Franse rubber staan zodat we niet enkel de motoren kunnen rijden maar ook direct een bandentest kunnen doen, top geregeld dus!En laat het nu net vandaag ook nog eens zonnig en 28 graden warm worden op de Drentse heide, hoe gelukkig kan een mens zijn.
Druijff Racing prepareert als enige officiële Kawasaki Racepartner diverse Kawasaki’s voor exclusief circuit en racegebruik, beginnend bij lichte aanpassingen tot uiteindelijk full-spec race machines waarmee in diverse klassen om de titel kan worden gestreden. Om het makkelijk en overzichtelijk te maken heeft Erwin meerdere pakketten bedacht waaruit de klant kan kiezen en omdat het individueel maatwerk is kunnen die pakketten ook nog eens naar wens worden uitgebreid en aangepast. We zullen maar direct met de Nederlandse deur in huis vallen, “wat kost dat dan, want racen is duur, toch?” Eigenlijk blijkt dat enorm goed mee te vallen, met het instap basis TRACK pakket is de ZX-4RR al leverbaar vanaf € 9.599 en de ZX-6R vanaf € 11.999 inclusief btw. In dit TRACK pakket worden de motoren ontdaan van alle voor circuit onnodigezaken zoals bijvoorbeeld verlichting etc. etc. en wordt de fiets vakkundig voorzien van racekuipen. En dat het met beide motoren in standaard straat uitvoering op circuit niet verkeerd sturen is weten wij inmiddels alles van en heb je ook al hier (ZX-4RR) en hier (ZX-6R) kunnen lezen in onze eerdere tests.
Omdat we de standaard motoren al meer dan eens op circuit hebben gereden heeft Erwin vandaag zowel de ZX-4RR als ook de ZX-6R meegenomen, beide voorzien van het RACE pakket (en nog wat leuke extra’s). De volledige specificaties incl. bijbehorende prijzen hebben we per machine nog even netjes voor je opgesomd. De bedoeling van vandaag is om enerzijds het verschil eens kan voelen tussen de standaard straatmotor en een goed geprepareerde circuitmotor, en anderzijds het verschil tussen een goed Kawasaki whizzkid Erwin Druijffgeprepareerde circuitmotor en een full-spec Supersport machine. En waarom staat de #1 IDC Superbike er dan tussen? “Nou” zegt Erwin met een leuke grijns, “ik dacht dat vind je vast ook wel eens leuk om te rijden, en dan kun je de nieuwe Michelin Power Performance slicks ook een met een dikke superbike testen.” My kind of man, die mijnheer Druijff!
Nadat de big boss hemzelf samen met Sven in de eerste sessie als laatste check-up de vier motoren enkele rondjes over het TT-circuit hebben gereden worden ze door de Druijff Racing crew klaar gemaakt voor mijn vertrek. Klaargemaakt hoor ik je denken? Jazeker, ik hoef vandaag dus echt nergens zelf op te letten, zoals al vernoemd staan de motoren opgebokt en in de warmers klaar waarbij de bandjes op de juiste druk zijn gezet, het motorblok voor vertrek op bedrijfstemperatuur gebracht, er niet te veel maar ook zeker niet te weinig benzine aan boord is. Alle vier de motoren staan zoals het op een racer hoort op GP-Shifting (omgekeerd schakelen) en voor iemand als ondergetekende die hoofdzakelijk traditioneel schakelend rijdt betekent dit wel dat het kopje er uitdrukkelijk bij moet worden gehouden, want we willen natuurlijk niet vol accelererend over de Veenslang met de toerenteller in het rood per ongeluk een versnellinkje terugschakelen in plaats van op te schakelen… oeps, sorry Wayne dat je dit weekend niet kunt proberende titel te prolongeren, je nokkenas ligt ergens tussen Ruskenhoek en Stekkenwal……beetje Duct tape misschien?