Lezerstest Suzuki GSX-S950, GSX-S1000 en GSX-S1000GT
Pim Pijnnaken
Naked bikes zijn niet echt mijn smaak, maar als je gewoon een rondje over dijken of kronkelwegen wilt scheuren, zijn ze er zeer goed voor. Mijn voorkeur gaat echter uit naar motoren in het Toursport segment en als eigenaar van een FJR1300 was ik dan ook ontzettend benieuwd naar de GSX-S1000GT, of dit in de toekomst mogelijk een vervanger van mijn FJR zou kunnen zijn.
Na door de werkplaats van importeur B.V. Nimag, waar de RGV500 waarmee Kenny Roberts jr. in 2000 wereldkampioen werd voor onderhoud op de brug stond, te zijn rondgeleid kregen we bij de motoren eerst een uitgebreide uitleg van alle knoppen en schakelaars (dat zijn er bij de GT nogal wat), maar het belangrijkste was de gasrespons en de tractiecontrole. De gasrespons heeft 3 standen. Stand C is vrij rustig, stand B is al een stukje sneller en dan heb je nog stand A die heerlijk direct is. Voor de testrit dus stand A geselecteerd, en de tractiecontrole uitgezet. Verder was de test-GT, waar ik uiteraard de testdag mee begon, standaard nog van cruise controle, een quickshifter en handvatverwarming voorzien. Ook lieten ze voordat we gingen rijden nog zien hoe je je eigen mobiel aan het TFT-display kunt linken Zou best wel eens een opvolger van mijn FJR kunnen zijn, over een paar jaaren wat je er vervolgens allemaal mee kunt doen. Dit heeft heel veel weg van Apple Carplay. Daarna werden nog even snel de andere drie motoren uitgelegd, de GSX-S950 35 kW, de GSX-S950 in 70 kW en de GSX-S1000. Dit zijn qua model dezelfde motoren, maar dan met elk een eigen vermogensafgifte. Ook hadden deze niet allemaal een quickshifter.
Ik ben begonnen op de GSX-S1000GT omdat daar mijn eerste interesse ligt. Na de eerste paar bochten wat met de knoppen van de machtige fiets te hebben gespeeld ben ik lekker gaan genieten van de route, het weer en natuurlijk de motor. Ik kon goed met deze motor overweg en merkte dat hij erg gebruiksvriendelijk is. De elektronica is echt super, ik had de tractiecontrole uitgezet en gasrespons op stand A, maar de motor voelde totaal niet zenuwachtig zoals een racer. Je kunt echter wel leuk spelen met deze motor, je kunt er net zo gek mee doen als z’n blote broer. Het mooie dashboard heeft ook zeer veel mogelijkheden. De zithouding is ook super, evenals het comfort. De motor is verder zeer compleet en je kunt er een set zijkoffers bij krijgen, en dat is toch ook wel lekker. De kuipruit biedt voldoende bescherming, ik heb de hele ochtend met mijn helm open kunnen rijden en dat lukte mij niet bij zijn blote broers. Naked is niet mijn ding, maar deze 1000 is wel verdomd fijn speelgoedWat minpunten betreft vind ik toch dat het passagierszadel wel wat aan de kleine kant is, daar past een Hollandse meid maar met een bil op. De vering had misschien ook wat straffer mogen zijn, maar dat is mischien ook wel een kwestie van smaak. Bij zoveel opties qua elektronica miste ik toch ook wel elektronische vering, dat zou dit model zeker niet misstaan.
Overstappen van de GT op de GSX-S950 70 kW was in het begin wel even wennen, omdat ik nu met mijn neus in de wind zat, maar het was wel interessant om te voelen wat het verschil tussen de 70 kW versie van de S950 en het volle vermogen van de S1000 is. De motor heeft een leuke funfactor en goede elektronica, maar voor mij persoonlijk zou ik er toch wel de optie voor een ruitje op willen zien. Dat geldt voor z’n andere twee blote broers. De 35 kW versie stelde niet teleur, tot 5.000 toeren kun je aardig meekomen met de rest. De laatste anderhalf uur van de dag heb ik op de GSX-S1000 gereden en dat is gewoon een pretkanon, ik heb anderhalf uur met een grijns op mijn gezicht gereden. Dit is echt gevaarlijk speelgoed voor de gevorderde rijder. Doordat een naked anders is qua gewichtsverhouding voelt deze veel zenuwachtiger aan en is eerder geneigd om het voorwiel de lucht in te trekken, gevaarlijk speelgoed voor je roze pasje. De quickshifter is perfect en de gasrespons in A lekker direct. Behalve dat ruitje is er eigenlijk niks op deze motor aan te merken.
Oordeel:
GSX-S950 35 kW | GSX-S950 70 kW | GSX-S1000 | GSX-S1000GT | |
Algehele indruk | 6 | 6 | 6 | 8 |
Afwerking | 6 | 6 | 6 | 9 |
Display | 8 | 8 | 8 | 10 |
Zithouding | 6 | 6 | 6 | 9 |
Comfort | 5 | 5 | 5 | 9 |
Sportiviteit | 7 | 7 | 10 | 10 |
Vermogensafgifte | 7 | 8 | 10 | 10 |
Gasreactie | 10 | 10 | 10 | 10 |
Elektronica | 9 | 9 | 10 | 10 |
Remmen | 7 | 7 | 8 | 8 |
Vering voor | 7 | 7 | 8 | 6 |
Vering achter | 7 | 7 | 8 | 6 |
Prijs | 7 | 7 | 7 | 8 |
Prijs / kwaliteit | 7 | 7 | 7 | 9 |
Totaal | 7,1 | 7,1 | 7,8 | 8,7 |
Naam: Pim Pijnnaken
Leeftijd: 39 jaar
Beroep: liftmonteur
Jaren ervaring: 21 jaar
Huidige motor: Yamaha FJR1300