Lezerstest Suzuki GSX-S950, GSX-S1000 en GSX-S1000GT
Arno de Wit
Ik gebruik mijn motor voornamelijk recreatief, in mijn vrije tijd, voor reizen naar het buitenland en begeleiding van groepsreizen. Ook heb ik al wel eens een motor getest voor Motor City, ik wil graag mijn ervaring delen en mensen enthousiasmeren om te gaan motorrijden, zodat we als motorrijders niet gaan vergrijzen maar verjongen. Bij deze perfect georganiseerde lezerstest (je kon merken dat er tijd en aandacht aan was besteed, tot in de kleinste puntjes -walkietalkies bij de fotolocaties- was over alles nagedacht) konden we de gehele GSX-S line-up testen, wat weliswaar zeer interessant was, maar om een écht goed oordeel te kunnen vellen had ik graag wat langer op de motoren gereden. Een of twee modellen had ik liever gezien. Ook was het jammer dat er een paar motoren tussen stonden waarvan de achterband niet meer fris was. Nu waren er gelukkig twee GT’s, waardoor we ons toch een goed beeld konden vormen.
De GSX-S950 35 kW was weliswaar de Benjamin van dit gezelschap, maar is absoluut een aanrader. Het koppel dat de motor van onderuit heeft is zeer indrukwekkend, het is een motor die veel mogelijkheden biedt voor een instapper. De zithouding is zeer goed en de motor heeft een zachte prijs, wel is het jammer dat hij standaard niet van de up/down quickshifter is voorzien die de S1000 wel D'r hangt wel een prijskaartje aan, maar dan heb je met de GSX-S1000 ook wel een beest in huisstandaard heeft. Bovenin komt de motor duidelijk tekort, dat is het deel waar het blok geknepen is, maar is wel zo lekker wanneer je je rijbewijs wilt behouden. Voor een beginnend motorrijder is de 35 kW versie echter perfect, helemaal omdat hij naar 70 kW om te bouwen is.
Ook van de 70 kW versie van de GSX-S950 was ik zeer te spreken. De zithouding van de motor vind ik echt goed (dat geldt in principe voor alle vier de motoren), evenals de rijcomfort, (wederom) het koppel, de remmen en de afwerking. Ook hier geldt eigenlijk voor de hele GSX-S familie dat ze degelijk in elkaar zijn gezet en dat Suzuki oog voor detail en afwerking heeft gehad. Minder was ik te spreken over het LCD-display, dat in zonlicht slecht afleesbaar is (geldt ook voor de 35 kW en de GSX-S1000 met hetzelfde display) en ook hier had ik graag de up/down quickshifter gezien.
De GSX-S1000 is absoluut het beest van het naakte trio, maar daar hangt wel een behoorlijk prijskaartje aan. De up/down quickshifter is absoluut meerwaarde en het motorkarakter is heerlijk, een ongekend lekker koppel heeft deze full power versie, maar de vraag is of je voor die 3.700 euro extra meer plezier met rijden hebt. En hoeveel waarde je aan je rijbewijs hecht. Wil je je Prima motor om op vrijdagmiddag mee naar onze Oosterburen te gaan. Kan ik me ergens aanmelden?rijbewijs houden, dan is de S1000 misschien niet de slimste keuze. Verder was de achterband al redelijk vierkant, maar afgaand op de stuureigenschappen van de 950, die wel op vers rubber stond, heb ik daar wel alle vertrouwen in.
Een van de grote pluspunten van de GSX-S1000GT ten opzichte van z’n naakte broertjes is het TFT-display, dat alleen al wat afleesbaarheid betreft heel veel beter is dan het LCD-scherm, laat staan dat het ook nog eens veel connectiviteit biedt. De kuip biedt een goede windbescherming en ook de bagagemogelijkheden zijn bij de GT prima voor elkaar. Met de optionele koffers gemonteerd lijkt het mij een prima motor om op vrijdagmiddag vanuit het werk mee richting oosterburen te gaan en op zondagavond na een weekendje herlich sturen weer terug naar huis (bij deze bied ik me aan voor een test). Een lekker weekendje sturen lijkt geen probleem voor deze alleskunner. Eigenlijk kan ik niks negatiefs zeggen over de GT, als ik dan toch moet muggenziften dan was de handvatverwarming rechts wat knullig gemonteerd, de stroomkabel liep nu bovenlangs en dat lijkt mij niet de bedoeling te zijn.
Wat mij betreft heeft Suzuki een goede stap gezet met deze GSX-S familie. De uitstraling en afwerking lijkt beter en staat op een hoger niveau, het straalt meer degelijkheid uit en dat is goed! Ze blijven echter (uiteraard) wel prijsvechter en dat uit zich dan in een display of quickshifter, hoewel dat laatste wel als optie leverbaar is. De eenliter viercilinder is een juweeltje en heeft in alle drie de uitvoeringen (35 kW, 70 kW en full power) een lekker bullig karakter, wat de GSX-S in de praktijk zeer bruikbaar maakt. Met name de 35 kW is voor starters een echte aanrader, omdat die simpel naar 70 kW aan te passen is en je daar dus jaren plezier van kunt hebben.
Oordeel:
GSX-S950 35 kW | GSX-S950 70 kW | GSX-S1000 | GSX-S1000GT | |
Algehele indruk | 7 | 8 | 8 | 8 |
Afwerking | 8 | 8 | 8 | 8 |
Display | 6 | 6 | 6 | 8 |
Zithouding | 8 | 8 | 8 | 8 |
Comfort | 7 | 7 | 8 | 8 |
Sportiviteit | 6 | 7 | 8 | 8 |
Vermogensafgifte | 6 | 8 | 8 | 8 |
Gasreactie | 7 | 8 | 8 | 8 |
Elektronica | 7 | 7 | 8 | 8 |
Remmen | 8 | 8 | 8 | 8 |
Vering voor | 7 | 7 | 7 | 8 |
Vering achter | 8 | 8 | 8 | 8 |
Prijs | 8 | 8 | 7 | 8 |
Prijs / kwaliteit | 8 | 8 | 7 | 8 |
Totaal | 7,2 | 7,6 | 7,6 | 8,0 |
Naam: Arno de Wit
Leeftijd: 55 jaar
Beroep: manager facilitaire zaken
Jaren ervaring: 37 jaar
Huidige motor: Triumph Tiger 800 XRX