Zoeken

Lezerstest Suzuki GSX-S950, GSX-S1000 en GSX-S1000GT

Patrick Nijssen

5 december 2022

Ik gebruik mijn motor voor ontspanning op zowel de openbare weg op dijkwegen en buitengebieden als op het circuit en beschouw mezelf als een passionele, sportieve en anticiperende motorrijder. Ik had nog nooit op een Suzuki motor gereden en deze lezerstest was voor mij niet alleen een uitgelezen kans om dat voor het eerst te doen, maar vooral om meteen verschillende modellen en uitvoeringen te rijden. Vooral de drie verschillende nakeds was zeer interessant.

Om met de zwaarste Naked te beginnen, het SDMS is een erg fijn systeem, dat goed is in te stellen. Vooral als het even iets rustiger aan moet is de comfortstand (de C-modus, red.) een aanrader, bijvoorbeeld wanneer je met een groep aan het rijden bent waarbij er grote verschillen zijn in ervaring en snelheid. De up/down quickshifter is echt een toegevoegde waarde op een straatfiets, daar was ik enorm door verrast. Als je meer vraagt van deze fiets dan krijg je ook meer, de gasreactie is in een woord Plezier gegarandeerd en 't ziet er ook nog eens vet uit in die MotoGP kleurenals perfect te omschrijven. De basissetting van de vering was voldoende, maar niet perfect, hoewel ik er wel van overtuigd ben dat met een beetje afstelwerk de vering makkelijk een 9 zou kunnen scoren. Het blijft uiteraard ook een kwestie van smaak. 

Ook hadden de remmen wat mij betreft iets beter mogen zijn, de voorrem had niet de juiste bite en gaf niet het juiste gevoel, maar ik vermoed dat dat waarschijnlijk te wijten is aan schoonmaak en onderhoud van de motor. De spiegels (accessoire, red.) zijn vrij klein en moeten daardoor perfect afgesteld worden, anders heb je geen zicht naar achteren. De standaard spiegels ogen daarentegen wat groot en lomp, maar bieden wel goed zicht naar achteren. Wat me op alle drie de nakeds opviel was dat het display lastig af te lezen is met een donker vizier, dat vind ik toch echt wel een minpunt. 

Overstappen van de GSX-S1000 op de GSX-S950 valt op dat Suzuki ontzettend goed over de vering heeft nagedacht. Deze is niet instelbaar, maar geeft wel zeer goede feedback en is qua setting een goed compromis. Niet te zacht en zeker ook niet te hard. Wat ik ook zeer goed vond was de Suzuki Easy Start, dat is vaak onderbelicht maar werkt wel ontzettend fijn. Niet gedacht zoveel lol te kunnen hebben met 35 kWOok de zithouding is zonder meer goed te noemen. De GSX-S950 35 kW zonder quickshifter vond ik wat gehorig en houterig schakelen, maar daar staat tegenover dat deze fiets wel een enorme verrassing was. Absoluut een fiets voor FUN! Onder bijna alle omstandigheden is het een geschikte fiets voor een hele grote lach in je helm. Ik had dat zeker niet van een 35 kW fiets verwacht. 

Tot slot de GSX-S1000GT, die heb ik ervaren als een hele prettige tourfiets met sportieve eigenschappen. De quickshifter voor het op- en terugschakelen is geweldig om tot je beschikking te hebben op een straatfiets en echt een toegevoegde waarde, het enige dat ik op de motor zou kunnen aantekenen is dat hij soms wat nerveus over kan komen, waardoor hij je misschien wel zou kunnen verrassen. In positieve, maar ook negatieve zin. En de spiegels vind ik een beetje lomp, maar dat is mijn persoonlijke smaak. 

Doordat ik nu de hele serie van de GSX-S heb kunnen rijden, van 35 kW versie van de GSX-S950 tot de GSX-S1000GT, heb ik direct gemerkt hoe goed Suzuki over deze serie heeft nagedacht. De opbouw tussen de modellen is perfect te noemen en zo zorgen ze ervoor dat ze echt voor elke motorrijder en elk rijbewijs een perfecte motor in de line-up hebben. Vooral de 35 kW versie is goed doordacht en op de juiste manier aangevlogen. Tipje voor de naked bike kopers: doe een proefrit op alle 3 de modellen!

Oordeel:

GSX-S950 35 kW GSX-S950 70 kW GSX-S1000 GSX-S1000GT
Algehele indruk 8 8 8 8
Afwerking 8 8 8 9
Display 7 7 7 7
Zithouding 9 9 9 9
Comfort 9 9 9 10
Sportiviteit 10 10 10 7
Vermogensafgifte 9 9 10 7
Gasreactie 9 9 10 7
Elektronica 9 9 10 9
Remmen 9 9 7 7
Vering voor 9 9 7 8
Vering achter 9 9 9 9
Prijs 9 9 9 8
Prijs / kwaliteit 9 9 9 7
Totaal 8,8 8,8 8,7 8,0

 



Naam: Patrick Nijssen
Leeftijd: 38 jaar
Beroep: Leidinggevende transport
Jaren ervaring: 19 jaar
Huidige motor: Honda CBR600RR PC37 (straat) en PC40 (circuit)