Zoeken

Lezerstest Suzuki GSX-S950, GSX-S1000 en GSX-S1000GT

Ron Klijn

5 december 2022

Ik gebruik mijn motor meestal voor tourritten in binnen- en buitenland en in Nederland gaat mijn vriendin regelmatig achterop. Mijn XR is echter behoorlijk hoog voor een duopassagier, als ze wil opstappen is dat best wel lastig omdat ze niet zo groot is, en dus was ik erg benieuwd naar de GSX-S1000GT, of die misschien in de toekomst de XR kan vervangen. In 2015 heb ik proefgereden op de eerste Suzuki GSX-S1000, ik reed toen de GSR750 ABS. Mijn GSR had ik toen 4 jaar en had ondertussen de vering en remmen aangepast, waardoor deze persoonlijker werd en beter stuurde (Öhlins achtershock en voorveren, stalen remleidingen). Toen ik die proefrit op de S1000 maakte viel die mij heel erg tegen, de achterveer sloeg snel door en het knipperende lampje van de tractiecontrole vond ik hinderlijk, dus ben ik toen voor de XR gegaan. 

Na een warm welkom, een leuke rondleiding en uitgebreide uitleg over de motoren, de verschillen en het bedienen van de knoppen begon ik de dag op de GSX-S950 in 35 kW. Het was op sommige plekken nog een beetje nat, waardoor het achterwiel ineens een stap opzij zette, maar de band was volgens mij ook behoorlijk versleten. Ik wist eerlijk gezegd niet dat het de 35 kW versie was, dat voelde Aan 70 kW heb je meer dan genoeg op straatin ieder geval absoluut niet zo. Je hebt geen enkel moment het gevoel dat je op een 35 kW motor rijdt, maar het feit dat het een 950 is zou misschien wel eens een nadeel kunnen zijn, voor mensen kan ‘950’ misschien een psychologische drempel zijn. Dit zit is behoorlijk laag, waardoor hij heel aantrekkelijk wordt, eigenlijk voor iedereen met een A2-rijbewijs, vooral mensen die wat kortere benen hebben. 

De GSX-S950 70 KW voelde een beetje aan als mijn oude GSR750. Vanaf de eerste meters kon ik met de motor lezen en schrijven, zonder dat ik dacht ‘nu wordt het gevaarlijk’, wat ik echt een enorm pluspunt vond. Het enige wat ik miste was de quickshifter, maar verder is deze motor perfect voor iedereen die op zoek is naar een naked motorfiets. In tegenstelling tot de GSX-S950, die echt uit je hand eet, voelt de GSX-S1000 behoorlijk bruut, ik kan me goed voorstellen dat dit voor veel motorrijders een stap te hoog zou zijn, zo bruut als het vermogen is. De styling vind ik echt super strak en het vele vermogen maakt ‘m echt geschikt voor op het circuit, maar door het brute vermogen is de motor ook zenuwachtig en daardoor denk ik minder geschikt op de openbare weg. Toen ik er op ging rijden had de persoon voor mij ‘m in de B-modus gezet, ik switchte Scheelt dat je ook niet zo snel in de verleiding komt dan met de full powermeteen terug naar de A-modus en begreep toen meteen waarom hij dat had gedaan, echt een wild beest. De vering had ook beter moeten zijn, ik vond hem te hard, waardoor hij mij minder vertrouwen gaf. Ook is het jammer dat Suzuki geen radiale rempomp heeft toegepast. 

Tot slot de GSX-S1000GT, de motor waar ik het meest naar uit had gekeken. De motor heeft veel bruikbaar vermogen, ik had al snel het gevoel dat ik er al jaren op reed. Het scheelde trouwens wel welke van de twee GT’s je aan het rijden was. De eerste die ik reed stuurde perfect, maar van de tweede waren de banden zo versleten dat hij bij elke sleuf of drempel niet meer spoorde. Ook leek het alsof bij deze GT de vering heel zacht stond. Wat de GT heel aantrekkelijk maakt is dat de motor een heel lage zitpositie heeft, waardoor hij erg handelbaar is als je moet manoeuvreren, zeker wanneer je met duo aan het rijden bent. De spiegels zitten ver naar voren, maar doen hun werk perfect en ze trillen niet. Ook zijn ze gemakkelijk te verdraaien, wat handig is als je de motor door een smalle steeg moet verplaatsen. Oh trouwens, nog even over die spiegels: de GSX-S950 70 kW en GSX-S1000 waren van accessoire-spiegels voorzien die er weliswaar cool uitzagen, maar veel minder zicht hadden dan de standaard spiegels. Ik vind het jammer dat er voor de GT geen middenbok leverbaar is, dat de ruit niet verstelbaar is en dat geen topkoffer mogelijk is, hoewel dat laatste misschien van een andere leverancier.

Samengevat:

De GSX-S950 35 kW is een goede motor, beter dan veel mensen zouden verwachten.
De GSX-S950 70 kW is perfect voor iedereen die een naked motor zoekt (top ding).
De GSX-S1000 zou voor veel mensen een stap te hoog zijn, echt bruut vermogen.
De GSX-S1000GT is een super ding om mee te toeren, misschien toch een keer kijken om met mijn vriendin achterop te toeren, en dan met koffers erop.

Oordeel:

GSX-S950 35 kW GSX-S950 70 kW GSX-S1000 GSX-S1000GT
Algehele indruk 8 8 8 8
Afwerking 8 8 8 8
Display 6 6 8 8
Zithouding 8 8 8 8
Comfort 8 8 8 8
Sportiviteit 9 8 8 7
Vermogensafgifte 8 8 8 8
Gasreactie 8 8 8 8
Elektronica 8 8 8 8
Remmen 6 6 6 6
Vering voor 7 7 6 6
Vering achter 7 7 6 6
Prijs 7 7 6 7
Prijs / kwaliteit 8 8 6 8
Totaal 7,6 7,5 7,3 7,4

 



Naam: Ron Klijn
Leeftijd: 57 jaar
Beroep: Fijnmechanisch monteur
Jaren ervaring: bijna 40
Huidige motor: BMW S1000XR