Zoeken

Lezerstest Suzuki GSX-S950, GSX-S1000 en GSX-S1000GT

Eric van Driel

5 december 2022

Ik gebruik mijn motor voor plezierritten en als het mooi weer is verkies ik de motor boven de auto, bijvoorbeeld om mijn zoon naar zijn sportactiviteiten te brengen. Ook als ik naar Feyenoord ga verkies ik de motor omdat je dan vlakbij het stadion kunt parkeren en na afloop veel sneller weg bent. De circuitmotor heb ik om de grenzen op te zoeken, dat is toch het mooiste wat er is. Ik was erg benieuwd naar hoe zo’n motortest nu in zijn werk gaat en ik uiteraard graag een nieuwe motor test. Als motorrijder mag je zo’n kans niet laten liggen om je been over een motor te zwaaien. De sfeer was rustig en ongedwongen en de route was zodanig gekozen dat zowat alle aspecten van een motor aan bod kwamen. 

Laat ik beginnen bij de lichtste van dit gezelschap, de GSX-S950 35 kW. Deze fiets heeft mij nog het meest verrast, je hebt totaal niet het gevoel met een geknepen versie onderweg te zijn. Tussen de 2.000 en 6.000 tpm heb je een berg koppel tot je beschikking. Als je eerlijk bent als straatrijder zijn dit wel de toerentallen die je rijdt op straat. Het is pas als je heel erg sportief gaat rijden samen Loopt haast als op rails, die GTmet de andere motoren, zoals wij hebben gedaan aan het einde van de test, dat je merkt dat je pk’s tekort komt op het rechte stuk. Ook goed is dat je al een elektronicapakket hebt in vorm van de 3-standen tractiecontrole, wat ervoor kan zorgen dat je bij slecht weer jezelf mentaal een stukje sterker voelt. 

De 35 kW versie had betere spiegels gemonteerd dan de 70 kW versie en de 1000 op full power, welke van spiegels uit het accessoirepakket waren voorzien. Deze oogden weliswaar beter, maar hadden een kortere steel waardoor het zicht naar achteren ontoereikend was. Opmerkelijk genoeg vond ik de vering van de 35 kW minder aanvoelen dan de 70 kW. Ik weet niet of dat echt zo is, maar moest het toch zo zijn dan zou ik dit aanpassen zodat het geheel net wat strakker stuurt. Ook ben ik van mening dat Suzuki iets aan de prijsstelling zou moeten doen om een verschil met de 70 kW versie te creëren, of de prijs voor de ombouw eraf doen. Er zijn nu nog een aantal leuke alternatieven op de markt die weliswaar geen eenliter viercilinder blok hebben, maar ook een stuk minder kosten. 

Het verschil tussen de 70 kW versie en de full power van de GSX-S1000 is in normale omstandigheden niet te voelen. De niet instelbare vering filtert alle oneffenheden er mooi uit en is op een correcte wijze afgesteld. Sportief genoeg om niet te duiken tijdens het remmen en comfortabel genoeg om oneffenheden te absorberen. Ook de instelbare tractiecontrole, die ook volledig kan worden uitgeschakeld, doet zijn werk effectief, want in de gevoeligste stand is er in de bochten weinig te beleven door ingrijpen van het systeem. Dus doet het z’n werk! De remmenwinkel is van kwaliteit en goed doseerbaar. Oh ja, en de testmotor was uitgerust met looplichten als pinkers, dit ziet er toch netjes uit moet ik zeggen.

De GSX-S1000 in MotoGP kleuren is een zeer mooie motor om te zien. De tractiecontrole heeft 5 standen en doet zijn werk goed, daarnaast is de gasrespons in 3 standen in te stellen, waarbij de “A”-stand de motor het meest reactief op het gas maakt, zonder echter nukkig te worden. De voorvering is instelbaar, wat absoluut een pluspunt is, maar ik was vooral zeer onder de indruk van de mooie vermogensafgifte, die zeer lineair is. Vanaf 4.000 tpm is er al koppel genoeg voorhanden om vooruit te Dé verrassing van de dag, de 35 kW versie van de GSX-S950. Ben je op zoek naar een A2-motor, kopen dat dingschieten en het dashboard biedt veel info in een oogopslag, hoewel onder bepaalde lichtinval het wel slecht afleesbaar is. Ook had deze motor een fraaie uitlaat met fantastisch geluid, zonder overlast voor jezelf of omstanders te zijn. Wel vind ik dat voor dat geld Suzuki gerust een TFT-display had mogen voorzien, zoals bij de GT het geval is.

De GSX-S1000GT heeft dezelfde ergonomie als de nakeds, die ik als neutraal/licht sportief maar ongedwongen beschouw. De motor oogt futuristisch, maar dan zonder dat je er aan moet wennen. De spiegels zijn op de kuip gemonteerd, zijn mooi vormgegeven zodat ze qua styling echt bij de motor passen en bieden zeer goed zicht naar achteren. De USB-stekker voor je telefoon of navigatie zit op een gemakkelijk bereikbare plaats en het TFT-display is groot en mooi opgebouwd, zodat het in een oogopslag veel informatie biedt. Er is veel connectie mogelijk tussen smartphone en scherm, zodat je de navigatie van je telefoon in het display kunt projecteren. Het viel me op dat wanneer de motor z’n stuurinput heeft gehad, hij op rails lijkt te lopen. Wel vond ik dat de motor in eerste instantie zwaarder stuurt dan de naakte variant. 

Om de cruise controle op stand-by te zetten moest ik eerst het gas dichtdraaien om bij de knop aan het stuur te komen, deze had in mijn ogen beter links op het stuur kunnen zitten. Tijdens het bedienen van de knipperlichten zat dikwijls de knop in de weg die de tractiecontrole regelt, en de connectiemogelijkheid neemt veel van de batterij van je gsm, waardoor je ‘m beter aan de USB-poort aansluit, maar ik vraag me dan af wat dan de beste plaats is om een gsm-houder te plaatsen op het stuur. Over het windscherm ben ik er nog niet uit, ik ben benieuwd hoe deze zijn werk doet bij snelwegkilometers.

Wat mij opviel is dat het me geen enkele moeite koste om van mijn eigen motor over te stappen op de GSX-S950 waarmee ik de dag begon, en ook het wisselen daarna ging moeiteloos. Dat is voor mij het bewijs dat Suzuki erin is geslaagd om met deze GSX-S familie motoren op de markt te brengen die qua ergonomie, zithouding en rijeigenschappen zeer goed zijn. De A2-versie heeft mij het meest verrast, in mijn ogen is het een wolf in schaapskleren. 

Oordeel:

GSX-S950 35 kW GSX-S950 70 kW GSX-S1000 GSX-S1000GT
Algehele indruk 8,5 8 9 8
Afwerking 7 8 9 9
Display 7 7 7 9
Zithouding 8,5 8,5 8,5 8,5
Comfort 7,5 8 9 9
Sportiviteit 9 8,5 9,5 8,5
Vermogensafgifte 9 8,5 9 9
Gasreactie 8 8,5 9,5 9,5
Elektronica 8 7 8,5 8,5
Remmen 8 8,5 9 9
Vering voor 7 8 9 9
Vering achter 7 8 9 9
Prijs 7,5 8,5 8 8,5
Prijs / kwaliteit 8 8,5 8,5 8
Totaal 7,9 8,1 8,8 8,8

 



Naam: Eric van Driel
Leeftijd: 45 jaar
Beroep: procesoperator
Jaren ervaring: 23 jaar
Huidige motor: BMW K 1600 GTL en Suzuki SV650S (straat), Suzuki GSX-R750 K7 (circuit)