Zoeken

Lezerstest Suzuki GSX-S950, GSX-S1000 en GSX-S1000GT

Complete familie

5 december 2022
“Ik zou deze motoren zeker aanbevelen,” zegt Motorfreaks lezer Eric van Driel na afloop van de allereerste Motorfreaks lezerstest. In het rivierenlandschap van de Westelijke Betuwe en de Utrechtse heuvelrug zijn we met 5 lezers op pad geweest met de complete Suzuki GSX-S familie, van 35 kW GSX-S950 tot en met de gekuipte GSX-S1000GT.

Na in eigen land tot viermaal toe aangenaam te zijn verrast met achtereenvolgens de GSX-S1000, GSX-S950 in 70 kW trim, de GSX-S1000GT en de GSX-S950 in 35 kW trim, keken we uit naar onze allereerste Motorfreaks lezerstest met exact deze vier motoren. Niet alleen had Suzuki met de GSX-S1000 laten zien dat de eenliter sportieve naked absoluut nog bestaansrecht heeft, maar had door diezelfde motor uit te kleden en terug te tunen naar 70 kW een nieuwe markt gecreëerd. Of beter gezegd, twee nieuwe markten: Het lijkt ingewikkeld, maar geloof mij, als je rijdt gaat alles intuïtiefdie van liefhebbers van sportief naakt voor wie 150 pk echt veel te veel van het goede is en de voorkeur geven aan iets dat te allen tijde behapbaar (en betaalbaar) is en die van beginnend motorrijders die het de eerste twee jaar met 35 kW motoren moeten doen. 

De GSX-S950 voldoet precies aan de eisen die de wetgever ten aanzien van het terugtunen naar 35 kW heeft gesteld, dat het oorspronkelijke vermogen maximaal het dubbele van die 35 kW mag zijn, dus 70 kW. Nu is de GSX-S950 zeker niet de enige fiets die op 35 kW mag worden teruggezet, Kawasaki doet het ook met de Z900 en Triumph met de Street Triple S, om maar eens een paar voorbeelden te noemen, maar de GSX-S950 is wél de allerdikste sportieve naked die geschikt voor A2-rijbewijshouders (of A met code 80) mag worden gemaakt.

Dat de GSX-S950 in 35 kW trim deel zou uitmaken van het palet GSX-S modellen van onze allereerste Motorfreaks lezerstest stond alleen al daarom als een paal boven water, helemaal nadat we er zelf mee op pad waren geweest en constateerden dat in het toerengebied waar het grote Nu de hamvraag, met welke wil je beginnen?gros van de motorrijders zich voor het overgrote deel van elke rit zich bevindt – zo tussen de 3 en 6 duizend toeren per minuut – er amper verschil te voelen is. Benieuwd of onze vijf “Motorfreaks testrijder voor een dag” daar net zo over zouden denken.

Minstens zo benieuwd waren we echter ook naar hoe de GSX-S950 in 70 kW trim zich volgens de vijf zou verhouden tot de GSX-S1000, die weliswaar over 60% meer topvermogen beschikt en rijker is uitgerust met onder andere instelbare vering en een up/down quickshifter, maar waar ook 32% (€ 15.999 vs. € 11.299) meer voor moet worden betaald. Zou die meerprijs dat geld waard zijn of toch niet, heb je met meer vermogen ook meer lol op straat?

Tot slot de GSX-S1000GT, de eerste échte Toursport van Suzuki sinds… ja, sinds wanneer eigenlijk? Tuurlijk, met z’n voorganger de GSX-S1000F had Suzuki "Zeg, ik durf het bijna niet te vragen, maar als 'ie klaar is, mogen wij dan ook eens...?"z’n pijlen op diezelfde markt gericht, maar eigenlijk moest die motor als een ‘Naked sport met kuip’ worden gezien, een ‘Supersport met breed stuur’. Een Zoeperbaik, zoals onze Oosterburen dat mooi weten te zeggen. Nee, voor het echte Toursport gevoel moeten we terug naar de jaren ’90 van de vorige eeuw, met de RF900 en de GSX-1100F daarvoor. Nu heeft Suzuki de GSX-S1000GT weliswaar net als de GSX-S1000F met een breed stuur uitgerust, in plaats van boven de kroonplaat geplaatste clip-ons, maar alleen al het feit dat de motor standaard op zijkoffers is voorbereid en navigatie in het TFT-display heeft ingebouwd laat zien dat Toursport nu écht de lading dekt. Benieuwd hoe onze vijf testers daarover denken, het woord is aan hen. 

Fotografie: Jacco van de Kuilen