Vergelijk Supernakeds: Showtime!
Japanse tsunami
De supernakeds… zo’n beetje de belangrijkste motoren van het moment, nadat naked bikes in het algemeen het stokje hebben overgenomen van de Superbikes en Supersports. Kun je lang over argumenteren, maar de verkoopcijfers geven een overduidelijk, niet te negeren signaal. Gekuipte motoren zijn uit, de motorrijder vergrijst, dus moet je het nu ergens anders zoeken voor de ‘top of the range’ modellen. En de fabrikanten weten het ook, de vier machines die we bij ons hebben liggen met gemak technisch op hetzelfde niveau als hun gestroomlijnde evenknie, zo niet hóger. Zoals bijvoorbeeld de S
Welkom! Of het nou een Italiaanse gaai,
...een Duitse uil, een Japanse valk
...of een Oostenrijkse arend is, 2014 is in elk geval rijk aan een mooi stel paradijsvogels.uperduke, die van meer hi tech en elektronica is voorzien dan de RC8.
Van deze vier hebben we ook direct vier verschillende aanpakken van het begrip. Zoals aangehaald heeft de Superduke alle kaarten voor de überbike, de BMW is volgens het oermodel de Superbike ‘waar de kuip vanaf is’ (alhoewel dat slechts ten dele waar is, kijk maar naar de foto’s), heeft Kawasaki die verleiding juist weerstaan en heeft vastgehouden aan het speciaal ontwikkelde 1000cc blok en is de Monster de vierenveertigste incarnatie van het eigen concept. Wat op zich natuurlijk wel iets Superbikeachtigs had, te weten het frame van de 888 voorzien van een luchtgekoeld 900cc twin. Voor het eerst sinds de S4RS weer voorzien van een watergekoeld blok, dit keer niet exact hetzelfde als de superbikes maar het veel lievere 11 graden blok als we ook kennen van de Diavel en Multistrada. En sinds het cancelen van de oh zo waanzinnige maar niet bijster succesvolle Streetfighter opnieuw in het Monsterjasje gestoken. Daarmee wijkt Ducati dus een beetje af van de filosofie die KTM wel gretig omarmt, maar we zullen nog zien dat dit niet per sé een verkeerde keus hoeft te zijn.
Anno 2014 is er nog wel meer veranderd. Want waar we vroeger een beetje weemoedig neerkeken op de Europese Bijdrage, zijn het tegenwoordig de buurlanden die de dienst uitmaken. Zie hier het lichtend voorbeeld. De nadruk is verschoven en na crisis en tsunami is Japan niet meer wat het geweest is. Of wel? Met de Z1000 is Kawasaki de enige vertegenwoordiger van het Land van de Rijzende Zon. In ons vergelijk, maar ook als het aankomt op nieuwe aanwas. De enige nieuwe naked in dit segment is de scherp gesneden Sugomi van de Groene Japanners. Tekenend en spijtig tegelijk. Aan het Europese front zijn zowel S1000R, Superduke als Monster allemaal nieuw op de kaart en daarmee is het kwartet compleet. Zijn we daarmee een paar modellen vergeten? Natuurlijk wel, noem een MV Brutale, een Triumph Speed Triple en een Aprilia Tuono, volgens sommigen een verplicht nummer bij een dergelijk vergelijk. Maar ja, je moet toch een keer een keus maken. En zouden we ‘m wel mee willen nemen, zie er maar eens aan te komen… Voor nu is het wel prima zo. Vier dikke liter-of-meer fietsen, allevier nieuw voor 2014. Laten we maar eens gas gaan geven.