Vergelijk Supernakeds: Showtime!
Conclusie
In tegenstelling tot de speculaties vooraf ligt het uiteindelijk dus heel close. Elk van deze vier motoren is zodanig goed op één of meerdere vlakken dat dit ‘m heel dicht bij de concurrentie houdt. De verschillen zijn veel kleiner dan verwacht, maar kijk je goed genoeg toch nog wel aanwezig. En dan is de Monster opnieuw weer typisch een Monster, de Kawa een speciaal v
Beter dan ooit..
Strakker dan strak...
...completer dan je voor mogelijk houdtoor dit doel ontwikkelde machine die veel smeuïger, soepeler en bruikbaarder is dan de ‘superbike zonder kuip’ die de BMW in de kern nog steeds wel is en is de KTM inderdaad een klasse apart. Maar, zoals ook al gezegd, is de Superduke niet het kanon als ‘m aangeschreven wordt. Daarmee zou je ‘m namelijk gewoon tekort doen. De Superduke is namelijk ook beheersbaar, rijdbaar, zit super, remt voorbeeldig en met gevoel, enfin, you name it, het staat hierboven al eens beschreven. Já het is de sterkste motor van de vier maar niet met overmacht. En het hele Jeckyll/Hyde verhaal? Zet het traction control uit en je zet niet ineens een honsdolle weerwolf aan. Het is precies dat: je zet het traction control uit, meer niet. Precies zo is het met de rest, je krijgt er echt niet plots een totaal onbeheersbaar ding voor terug, integendeel. Wat KTM laat zien is een schoolvoorbeeld van een uiterst geciviliseerd, uitgebalanceerd motormanagement en dat bewijst dat je daarmee dus inderdaad ook op een naked de geclaimde 180 pk aankunt. Want daar gaat het om, iedereen moet er mee kúnnen rijden. Dat we daar anno 2014 aan toe zijn, zegt ook veel over ons als motorrijder, in positieve zin.
Op punten is de Superduke dan ook absoluut winnaar, juist omdat de motor zoveel meer is dan alleen die dikke twin. Zou het mijn keuze echter zijn, dan ga ik voor de BMW. Juist omdat deze waar maakt wat er over de KTM beweerd wordt. En al is het in de praktijk de minst makkelijke motor, juist dat maakt ‘m zo gaaf. Wil je de beste koop, dan ga je voor de Kawa: een perfect uitgebalanceerd en bijna foutloos geheel voor een scherpe prijs en niet te vergeten hét bewijs dat je met een goede balans helemaal geen Traction Control nodig hebt. Wil je Italiaans, dan is er maar één keus. De 1200 is met gemak de beste Monster ooit. Wil je alles, dan kom je niet om de KTM heen. Maar ga je voor de kick, wil je de heftigste fiets die er bij zit, dan wordt het toch Duits. En dan neem je ‘m z’n gebreken graag voor lief.