Zoeken

Test: WMC Zero SR/S

Hamvraag – hoe rijdt het

17 maart 2025

De kans om als eerste buiten WMC op de motor te rijden - en vóór iedereen bij Zero Motorcycles! - kwam via een korte rit van 90 minuten over gladde, met zout bedekte landweggetjes op een zonnige maar kille Engelse winterdag. Ik heb sinds 2012 op elke uitvoering van Zero's productontwikkeling gereden en was al bekend met de SR/S omdat ik hem vanuit de Zero fabriek in Noord-Californië had gereden. Zithouding voelt rationeler dankzij die 40 mm hogere zitIk was niet zozeer geïnteresseerd in het verkennen van de prestaties van de motor - dat was maar goed ook, gezien de wegomstandigheden - maar om te vergelijken hoe de wijzigingen in de zithouding door de 40 mm hogere zithoogte de rijervaring beïnvloedde.

Het antwoord is: nauwelijks, vooral omdat de standaard SR/S zithoogte van 787 mm naar de maatstaven van de huidige sportmotoren al behoorlijk laag is, vooral met het relatief hoge, taps toelopende eendelige stuur en Zero's zeer individuele plaatsing van de behoorlijk grote spiegels onder de handgrepen in plaats van erboven. Het verhogen van de zithoogte naar 827 mm zorgt voor een ruimere en in mijn geval met een lengte van 180 cm een rationelere houding, maar zonder het gevoel dat ik naar beneden moet reiken om het stuur vast te pakken dat via een 50 mm riser direct op de bovenste kroonplaat is gemonteerd, waardoor Zeg Rob, denk je nu een gat in de markt te hebben gevonden? mijn schouders of armen overbelast zouden kunnen raken. Toegegeven, er is een iets kleinere ruimte bovenop de 'tank' waarin de oplaadkabel nu huist, maar de uiterlijke vorm van de 'tank' is ongewijzigd. Dankzij het ruime ontwerp van het zadel, dat op nuttige wijze is versmald waar hij de tank raakt, kon ik ondanks de grotere hoogte niet alleen beide voeten plat op de grond zetten in ruststand, maar me ook gemakkelijk verplaatsen onderweg. Je zit helemaal niet vastgeklemd op je plaats, plus de TMC SR/S leek echt goed in balans, ondanks zijn relatief hoge gewicht van 229 kg.

Het aluminium stuur zorgt voor een licht voorovergebogen rijhouding, die absoluut comfortabel is en helemaal niet vermoeiend - deze fiets voelt extreem strak en zeer samenhangend aan wanneer je erop rijdt. En zelfs in de gladde omstandigheden die de tractiecontrole van de motor met gemak aan kon, vond ik de prestaties van de Zero werkelijk bedwelmend. Het is die letterlijk naadloze maar gecontroleerde afgifte van het enorme koppel dat beschikbaar is zodra je het gas opendraait, die zo verkwikkend is.

Want ondanks de ijzige omstandigheden was het rijden met de Zero SR/S net zo leuk als de laatste keer dat ik dat deed in het noorden van Californië, dankzij de manier waarop de Cypher III ECU de enorme dosis constant koppel van 190 Nm regelt via vier voorgeprogrammeerde rijmodi (Street, Sport, Eco, Rain) en maximaal 10 programmeerbare aangepaste modi die worden bewaakt door de TFT-interface op het dashboard. Als je gemakkelijk schakelt tussen de Rain-modus voor de gladde, scherpe bochten en de Street-modus voor de snellere bochten en rechtere stukken van de wegen in East Midlands, geniet je van Benieuwd hoelang het duurt voordat dit in productie wordt toegepastde bescherming van de Bosch Motorcycle Stability Control met bochten-ABS, tractie- en koppelregeling. Maar sorry - ik heb niet genoeg afstand afgelegd om een zinnige uitspraak over het verbruik te kunnen doen.

Hoewel het in dit stadium onduidelijk is of Zero ervoor zal kiezen om het WMC-kanaal in toekomstige modellen op te nemen, is de logica ervan moeilijk te ontkennen. “Een voordeel van 10% vanuit het oogpunt van actieradius is zo'n beetje de waarde die het de moeite waard maakt om het toe te passen, en hoewel er een aantal mechanische uitdagingen waren, zoals de achtershock en het subframe, heeft het White Motorcycle Concepts team fantastisch werk geleverd in een zeer korte tijd om door die problemen heen te werken en ze op te lossen met de hulp van onze ingenieurs,” zegt Brian Wismann. “Het heeft dus een enorm potentieel. Als we de efficiëntie en actieradius kunnen vergroten zonder meer batterijen toe te voegen, welke fabrikant van elektrische voertuigen zou dat dan niet willen?”