Test: WMC Zero SR/S
Aerodynamische weerstand
“Aerodynamische weerstand is je grootste tegenstander bij het ontwerpen van elk voertuig dat als doel heeft om sneller te gaan dan wat dan ook in een rechte lijn, in combinatie met aerodynamische stabiliteit bij hoge snelheden”, zegt White. “De WMC250EV is de meest radicale toepassing van een nieuw aerodynamisch concept dat is uitgevonden door White Motorcycle Concepts. Het verwijdert de druk aan de voorkant van de motorfiets en voorkomt front end lift via een gepatenteerd venturi ontwerp dat van voor naar achteren tussen de benen van de rijder doorloopt. Dit vermindert ook de luchtweerstand aanzienlijk, Het begon allemaal met het WMC250EV projectwat op zijn beurt de acceleratie verbetert en het brandstofverbruik verlaagt. Dankzij de mogelijkheden die ontstaan door het afstoten van de verbrandingsmotor ten gunste van een kleinere, compactere elektromotor, die wordt gevoed door cilindervormige cellen die gelijkmatiger en idealer over de motor kunnen worden verdeeld, kon dat worden gerealiseerd.”
“Omdat ik in de Formule 1 heb gewerkt en vele, vele uren naar een F1-auto heb zitten staren, weet ik dat het allemaal draait om verpakking. En over het algemeen zijn de doelstellingen van de ingenieurs om het pakket zo strak mogelijk te maken, zodat de aerodynamica een zo compact mogelijk voertuig krijgen, zodat ze de beschikbare volumes kunnen benutten voor aerodynamische winst - en dat is precies wat we hier proberen te doen.” Rob White's toepassing van deze technologie op het Project WMC250EV hielp bij het bereiken van een geclaimde 70% vermindering in luchtweerstand ten opzichte van Binnen de grenzen van het bestaande ontwerp werd een 2-kanaals tunnel ontwikkeldde basislijn van de zelf getunede Suzuki Hayabusa waarmee White een zeer succesvolle dragracer en sprinter was geworden vóór 2020.
Om inkomsten te genereren om de kosten van het E-LSR-project te dekken, is White Motorcycle Concepts op zoek naar commerciële toepassingen voor zijn gepatenteerde airduct-technologie. “De WMC250EV heeft een fantastische luchtweerstandscoëfficiënt van 0,118, dus het is de motor met de laagste luchtweerstand ter wereld met een standaard zithoogte,” zegt Rob White. “Dat was erg bevredigend, maar toen moesten we de proef op de som nemen om te zien wat het laagste snelheidsbereik is waarbij een motorfiets kan profiteren van dergelijke technologie. In principe neemt de luchtweerstand toe met de snelheid. Bij 65 km/u wordt op een motor maar liefst 50% van de energie van de krachtbron al gebruikt om de luchtweerstand te overwinnen. Inderdaad, voel geen verschilTegen de tijd dat je 110 km/u rijdt, is dat ongeveer 95% - er zijn heel weinig wrijvingsverliezen binnen de aandrijflijn, zoals tussen banden en het wegdek, of wiellagers, of ketting- of riemaandrijving enz. Onze technologie is niet afhankelijk van de aandrijflijn, dus zolang je de ruimte in de motor kunt vrijmaken om de kanalen te monteren, is het concept relevant voor elke motorfiets, of die nu op waterstof, elektriciteit of brandstof rijdt, of wat dan ook.”
Het aanpassen van deze technologie aan straatmotoren kan echter lastig zijn als de motor in kwestie wordt aangedreven door een ICE-krachtbron – maar om de eerder genoemde redenen zijn EV's een andere zaak, en in 's werelds grootste fabrikant van elektrische motorfietsen, Zero Motorcycles in Noord-Californië, heeft Rob White een bereidwillige partner gevonden.
“Ik ontmoette Rob voor het eerst op EICMA in 2023”, zegt Zero's VP Product Development, Brian Wismann. “Ik was bekend met het White Motorcycle Concepts project voor de landsnelheidsmotor en was daar erg in geïnteresseerd. Na een ontmoeting hadden we allebei het idee dat de unieke verpakking van de batterijen op onze SR/S en SR/F straatmotoren zich uitstekend leende voor hun technologie om een gat door het midden van de motor te maken om het frontale oppervlak en de luchtweerstand te verminderen, waardoor je veel verder kunt rijden met dezelfde lading. Natuurlijk zijn we altijd op zoek naar manieren om het bereik van de fietsen te vergroten, en dit is een kans om dat te doen zonder de oplaadtijd of het gewicht te verhogen.Volgende keer toch maar ergens in warmere oorden doen, dit Efficiëntie krijg je bijna nooit gratis, maar hier was misschien een kans om dat wel te doen!” Zero werkte daarom samen met WMC aan een joint venture om het concept in een standaard SR/S-model te ontwikkelen, om te onderzoeken hoe het systeem toekomstige productiefietsen van Zero ten goede zou kunnen komen.
Dit betekende echter dat White voor het WMC Zero SR/S prototype moest werken binnen de grenzen van het bestaande chassis, zonder de structuur of de belangrijkste aandrijflijncomponenten te wijzigen, waaronder het standaard accupakket en Zero's eigen ZF75-10 luchtgekoelde borstelloze AC-motor, goed voor 110 pk bij 5000 tpm en een constant koppel van 190 Nm. Hierdoor was het onmogelijk om een groot kanaal toe te passen als op de WMC E-LSR motorfiets, waar een kind van tien in past. In plaats daarvan bevat het concept een aerodynamisch kanaal dat over de volle lengte door de motorfiets loopt en lucht van achter het voorwiel via twee kanalen aan de onderkant van het zadel afvoert. Om de luchtstroom door deze kanalen te verbeteren,
Vanaf de zijkant zie je amper verschil, vanaf de achterkant des te meer
Nu nog een prototype, maar 'gratis' extra range wil iedereen wel
Ook het voorspatbord is aerodynamisch aangepast, daarnaast zijn om de voorvorkpoten aerodynamische druppels gemonteerd. De laadstekker moest worden verplaatst
Om ruimte te creëren voor de dubbele koker is het zadel 40 mm hoger gemonteerd
heeft WMC ook een nieuw aerodynamisch voorspatbord en een paar druppelvormige vorkkappen gemaakt, die samen zorgdragen voor de maximaal haalbare luchtstroom door de tunnel.
Hoewel het niet zo duidelijk is als op de E-LSR motorfiets, is er, als je voor of achter de WMC Zero gaat zitten, nog steeds een directe zichtlijn door de kanalen naar het andere uiteinde [zie foto's], wat laat zien hoe onbelemmerd het pad van de luchtstroom is. En de algehele esthetiek is nog steeds erg mooi - de strakke, welgevormde maar nog steeds efficiënte lijnen van de standaard SR/S, gecreëerd door Zero's Director of Industrial Design Matt Bentley en zijn driekoppige team, worden visueel niet beïnvloed door de WMC-kokers. Het belangrijkste architectonische verschil met de standaard SR/S is dat het zadel 40 mm hoger is geplaatst via een speciaal subframe, om extra ruimte te creëren voor de dubbele luchtkokers.
“De belangrijkste elementen van de motor zitten allemaal op hun oorspronkelijke plaats en we hebben de samenstelling van de batterijen niet veranderd,” zegt Rob White. “De energieopslag zit op dezelfde plek, de motor ook, en het frame en de motorcontrollers zitten ook op dezelfde plek. De boordlader en een aantal elektrische kasten, waaronder de Vehicle Control Unit (VCU) , de Battery Management Unit BMU en de zekeringkast van het aanvullende 12-volt systeem, zijn allemaal verplaatst naar een stalen structuur die in feite de bestaande module vervangt die op het chassis was gemonteerd. We hebben ook het stopcontact voor het opladen verplaatst van zijn positie achter de tank naar de lege ruimte boven de zogenaamde 'tank'. Dat is alles.”