Zoeken

Test: WMC Zero SR/S

Concept prototype

17 maart 2025

Dit concept prototype is het resultaat van het versnelde ontwikkelingsprogramma waaraan de twee bedrijven sinds februari 2024 hebben gewerkt. Toen werden de standaard Zero SR/S en de bijbehorende CAD-gegevens afgeleverd bij WMC's basis in Northamptonshire, zo'n 48 km van het epicentrum van de Britse Formule 1-industrie in Silverstone. WMC zette vervolgens een technisch contact op, waarbij ze gedurende het hele project elke twee weken een teamvergadering hadden met het technische team van Zero om de voortgang te bespreken. Dit gebeurde na het bouwen van een basis Computational Fluid Dynamics (CFD) model Een korte test is leuk, maar eigenlijk zou ik nu in een ruk door moeten rijden naar Spanje, om écht iets zinnigs te kunnen zeggen over de actieradiusvan de standaardmotor om te proberen de aerodynamische eigenschappen digitaal te repliceren, inclusief de luchtweerstand en het stromingstraject door de standaardmotor. 

Na het maken van dat model, volgens processen waarin Rob White bedreven was geraakt tijdens zijn jaren in de F1, ontwikkelde het WMC engineeringteam het concept met behulp van een reeks gevalideerde interne modelleer- en CFD-simulatietechnieken, plus prototyping en validatie. Bij de ontwikkeling van de aerodynamica van een werkend prototype maakten ze ook gebruik van zelfgebouwde aero rakes (stalen rekken met sensoren om de luchtstroom te meten) van het type dat vaak wordt gebruikt in de motorsport op topniveau. Dit maakte zowel computersimulatie als, uiteindelijk, testen in de echte wereld mogelijk, die afgelopen oktober begonnen toen Rob White de nabijgelegen snelweg A14 op en neer reed om een aantal basisgegevens vast te stellen en/of te bevestigen. De motorfiets was begin november klaar en maakte zijn wereldwijde debuut op de Zero stand op de grootste motorbeurs van Groot-Brittannië, Motorcycle Live in Birmingham van 16-24 november.

Volgens Rob White bevestigden deze tests dat het geëvolueerde ontwerp met twee kanalen een toename van 10% in aerodynamische efficiëntie heeft opgeleverd ten opzichte van de standaard SR/S. Dat is ondanks de beperkingen die worden opgelegd door het werken binnen de grenzen van een standaard productiemotor, met behoud van dezelfde externe carrosserie. Dit heeft geresulteerd in een toename van 9% in de actieradius bij snelheden op de snelweg. Maar White gelooft dat er nog eens 7% extra winst te "De hele EV-industrie staat voor een enorme uitdaging om een EV-motorfiets te produceren die dicht in de buurt komt van zijn benzine-equivalent", aldus Rob Whitebehalen valt door te werken aan externe oppervlakken van de bestaande fiets, voor de prijs van een restyling.

“De hele EV-industrie staat momenteel voor een enorme technische/commerciële uitdaging om een elektrische motorfiets te produceren met prestaties die dicht in de buurt komen van zijn benzine-equivalent, gekoppeld aan gebruiksgemak in het dagelijks gebruik,” zegt Rob White. “Dit probleem wordt niet opgelost door batterijtechnologie alleen. Er is een mix van innovaties nodig om de kloof nu te overbruggen en in de toekomst efficiencyvoordelen te bieden. Toen ik het Zero SR/S frame en de accu-architectuur voor het eerst zag, zag ik meteen de mogelijkheid om een kanaal achteraf in te bouwen. Dat komt omdat ze een enorme soort kofferachtige energieopslag hebben die relatief laag in het chassis zit, en ze hebben gekozen voor AC onboard charging, dus ze hebben een lader die bovenop zit. Ik ben trots op wat we hebben bereikt, ook al is het kanaal beperkt door het bestaande ontwerp. Het is bewezen dat onze intelligente airduct de aerodynamische efficiëntie verbetert, wat een positieve invloed heeft opOok wel handig als je gaat vissen, bedenk ik me ineens... het stroomverbruik en de actieradius, vooral bij hoge snelheden. Maar het zou nog meer voordelen bieden als het al vanaf het begin van het ontwerpproces geïntegreerd zou kunnen worden.”

Die verbeterde aerodynamische efficiëntie kan worden gebruikt om de actieradius te vergroten en/of de kosten te verlagen, zodat er minder behoefte is aan een grotere batterij, wat weer scheelt in gewicht, oplaadtijd en batterijkosten. “Vanaf onze eerste ontmoeting op de EICMA 2023 zijn we geïnteresseerd geweest in het begrijpen van de potentiële impact van WMC's aerodynamische kanaal,” zegt Abe Askenazi, CTO van Zero Motorcycles. “Als bedrijf zijn we toegewijd aan innovatie en, terwijl de ontwikkeling van batterijen snel vordert, geloven we dat een combinatie van technologieën de sleutel is tot de ontwikkeling van de elektrische motorfietsen van de toekomst. Deze concept WMC motorfiets heeft ons waardevolle inzichten gegeven in de potentiële voordelen van het integreren van een aerodynamisch kanaal in elektrische motorfietsen. Als je op een snelweg rijdt en een langere reis maakt, geeft het 10% meer actieradius door verminderde massa, wat behoorlijk geweldig is. En WMC heeft helemaal niets afgedaan aan de belasting van de batterij - ze konden die twee kanalen installeren zonder het chassis of de aandrijflijn aan te passen en met exact dezelfde batterijconfiguratie, wat echt fantastisch is. Ik vind het er ook prachtig uitzien - ik vind het fantastisch!”