Test: WMC Zero SR/S
Hole in One
Er zijn drie essentiële factoren die de wetenschap van voorwaartse beweging bepalen: koppel, gewicht en luchtweerstand. Koppel (niet vermogen, dat is van secundair belang om de show op de weg te krijgen via acceleratie, en het daar te houden) is de manier waarop de mechanische bron, of het nu een paar menselijke benen zijn, een verbrandingsmotor of een elektrische motor, de nodige kracht overbrengt om die beweging te leveren. Gewicht heeft te maken met het object dat moet worden voortbewogen, en hoe zwaarder het is, hoe moeilijker het is om dat voor elkaar te krijgen, vooral vanuit stilstand. Het idee is zo simpel dat je je afvraagt waarom niemand het eerder heeft bedachtEn luchtweerstand is de kracht die de voorwaartse beweging van dat object tegengaat via luchtweerstand. Deze weerstand neemt toe met de snelheid - dus hoe sneller je gaat, hoe groter de weerstand - veroorzaakt door de wrijving tussen de lucht en het oppervlak van het voertuig en verschillen in luchtdruk rond het voertuig, de zogenaamde drag. Door deze luchtweerstand gaat er energie van brandstof verloren, waardoor voertuigen minder efficiënt worden en dus meer brandstof verbruiken. Maar wanneer je over de lengte een gat in het voertuig maakt, dan heeft dat deel natuurlijk nul weerstand en zijn bovenstaande nadelen niet van toepassing. QED.
Robert White (44) is een ex-Formule 1 ontwikkelings- en racetechnicus. Hij werkte bij het R&D-team van het McLaren F1 aan het begin van het huidige Hybrid V6-tijdperk, toen hij voor het eerst betrokken raakte bij elektrische aandrijflijnen. Hij was de motortechnicus van Jenson Button in het laatste seizoen van de voormalige wereldkampioen in Grand Prix-races en is, net als zoveel anderen die in F1- en Motorsport-bedrijven werken, een diehard motorrijder. Hij is ook een man die buiten de geijkte paden denkt en als zodanig heeft White een unieke manier bedacht om een Powered Two-Wheeler (PTW) te produceren die energiezuiniger is dan bijna alles op de planeet. Vier jaar geleden onthulde hij namelijk een opmerkelijke elektrische motorfiets waarmee hij het absolute snelheidsrecord van 456 km/u voor de snelste E-PTW onder 300 kg, dat in 2021 werd gevestigd Denk niet dat we vandaag verschil gaan merken, daarvoor is het te nat en kouddoor voormalig World Superbike-kampioen Max Biaggi op een Franse Voxan streamliner, wil verbreken.
De White Motorcycle Concepts (WMC) E-LSR, met codenummer Project WMC250EV, heeft een unieke aerodynamische structuur om de luchtweerstand drastisch te verminderen via een groot centraal kanaal dat over de hele lengte van de motor loopt, waardoor de lucht recht door het midden van de motorfiets stroomt voor een uitstekende aerodynamische efficiëntie, terwijl de relatief conventionele rijpositie behouden blijft. Het is alsof je tegen een al openstaande deur duwt - er is geen belemmering voor de luchtstroom en dus ook geen luchtweerstand. Als je het voor het eerst ziet, is het moeilijk om niet hardop te lachen, zoals ik ook deed in 2021 - niet uit minachting voor het ontwerp, maar omdat het zo voor de hand ligt dat je je niet kunt voorstellen waarom niemand hier eerder aan heeft gedacht. Maar dat deed niemand, dus alle lof voor Rob White voor het uitvinden van het voor de hand liggende! Hij vertelt ons hoe en waarom.
Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Oli Tennent