Zoeken

Eerste test QJMotor line-up

SRT 700 X Touring

23 mei 2024

De overstap van de SRK 800 RR op de SRT 700 X, die in de Benelux alleen als Touring editie leverbaar is, is een heuse cultuurshock, zó groot als het verschil is tussen de twee. Logisch, hoor ik je denken, het zijn twee totaal verschillende modellen uit twee totaal verschillende segmenten, en in principe is dat ook wel zo, maar toch. De SRT 700 SX voelt op alle vlakken haast als het tegendeel
Mocht het je bekend voorkomen. Zet er maar eens een Benelli TRK naast. De driedelige kofferset krijg je d'r gratis bij

Dezelfde schakelaars als Moto Morini. Die shoppen blijkbaar bij dezelfde toeleverancier. Ook hier een TFT-kleurendisplay met Bluetooth tralala
van die SRK 800 RR. Fris, vrolijk, enorm wendbaar en een tweecilinder blok dat weliswaar niet zoals die RR veel sterker aanvoelt dan de cijfers op papier, maar wel lekker snel en vlot reageert en over een zijdezachte gasrespons beschikt. Een Versys 650, maar dan met iets meer pit, is het eerste dat in me opkomt. Net als de SRK oogt ook deze SRT behoorlijk fors, maar eenmaal plaatsgenomen op het zadel en de wielen aan het rollen voel je daar helemaal niets meer van. Sterker nog, de motor voelt vele malen lichter aan dan de 239 rijklare kilo’s (da’s exclusief de driedelige kofferset waarmee deze Touring-versie standaard is uitgerust)

Dat de motor als een Versys aanvoelt snap ik wel. De 698 cc paralleltwin heeft dezelfde 180° ontstekingsvolgorde en 83 mm boring als die (649 cc) Kawa twin, alsof ze dat blok als uitgangspunt hebben genomen en van een langere slag (64,5 mm t.o.v. 60 mm) hebben voorzien. Zo simpel zal het echter niet zijn geweest, QJ claimt een topvermogen van 73,4 pk bij 8.000 tpm en een maximumkoppel van 67 Nm bij 6.000 tpm en dat is serieus meer dan de 64 pk en 61 Nm van die Kawasaki 650-twin. Zolang je aan het sturen bent is 't een verdomd leuk dingOok hier weer onderdelen van Italiaanse makelij: instelbare Marzocchi vering en Brembo M4.32 radiale remklauwen met Bosch-ABS, terwijl de spaakwielen in 19”/17” formaat van Duits/Italiaans Metzeler Tourance rubber zijn voorzien. 

Ik heb het echt zeer goed naar m’n zin en bedenk me dat ik echt geen minpunt kan ontdekken, als het noodlot toeslaat: meerijdend met het verkeer bij een constante snelheid van tussen de 40 en 70 km/u word ik door een zeer onaangenaam konstantfahrtruckeln verrast, zoals onze Oosterburen daar een mooi woord voor hebben bedacht. Een onregelmatige loop om zeeziek van te worden en dat precies in het snelheidsgebied waar je in de praktijk heel veel rijdt. Met een prijskaartje van € 9.599 blijft de motor echter wel het overwegen waard. Dan maar linea recta naar een specialist om ‘m onderin wat rijker af te laten stellen, fuck dat milieu. 

 

Technische gegevens

 

Model SRT 700 X
Motor
Type Paralleltwin
Koelsysteem vloeistofkoeling
Cilinderinhoud 698 cc
Boring x slag 83 x 64,5 mm
Compr. verh. n.b.
Klepaandrijving DOHC, 4 kleppen per cilinder
Ontsteking Digitaal
Starter Elektrisch
Benzinetoevoer Benzine-injectie
Smering Semi-dry sump
Vermogen 73 pk @ 8.000 tpm
Koppel 67 Nm @ 6.000 tpm
Transmissie
Aantal versnellingen 6
Eindoverbrenging Ketting
Koppeling nat, meervoudige plaat, kabelbediend
Chassis
Frame Stalen vakwerkbuisframe
Wielbasis 1.505 mm
Balhoofdhoek 25°
Naloop n.b.
Vering voor Marzocchi upside-down, instelbaar
Vering achter Marzocchi monoshock, instelbaar
Veerweg voor 145 mm
Veerweg achter 160 mm
Voorrem Dubbele schijf 320 mm, Brembo M4.32 Monobloc remklauwen, ABS
Achterrem Enkele schijf 260 mm, eenzuiger remklauw, ABS
Voorband 110/80 R 19"
Achterband 150/70 R 17"
Afmetingen
Lengte 2.220 mm
Breedte 925 mm
Hoogte 1.480 mm
Zadelhoogte 825 mm
Gewicht 240 kg rijklaar (excl. Touringpakket)
Tankinhoud 19,5 liter
Reserve n.b.
Gegevens
Rijbewijsklasse A2 aanpasbaar
Garantie 3 jaar
Adviesprijs NL € 9.599,00
Adviesprijs BE € 8.299,00
Importeur NL Moto Mondo
qjmotor-benelux.com