Eerste test QJMotor line-up
SRT 700 X Touring
De overstap van de SRK 800 RR op de SRT 700 X, die in de Benelux alleen als Touring editie leverbaar is, is een heuse cultuurshock, zó groot als het verschil is tussen de twee. Logisch, hoor ik je denken, het zijn twee totaal verschillende modellen uit twee totaal verschillende segmenten, en in principe is dat ook wel zo, maar toch. De SRT 700 SX voelt op alle vlakken haast als het tegendeel
Mocht het je bekend voorkomen. Zet er maar eens een Benelli TRK naast. De driedelige kofferset krijg je d'r gratis bij
Dezelfde schakelaars als Moto Morini. Die shoppen blijkbaar bij dezelfde toeleverancier. Ook hier een TFT-kleurendisplay met Bluetooth tralala
van die SRK 800 RR. Fris, vrolijk, enorm wendbaar en een tweecilinder blok dat weliswaar niet zoals die RR veel sterker aanvoelt dan de cijfers op papier, maar wel lekker snel en vlot reageert en over een zijdezachte gasrespons beschikt. Een Versys 650, maar dan met iets meer pit, is het eerste dat in me opkomt. Net als de SRK oogt ook deze SRT behoorlijk fors, maar eenmaal plaatsgenomen op het zadel en de wielen aan het rollen voel je daar helemaal niets meer van. Sterker nog, de motor voelt vele malen lichter aan dan de 239 rijklare kilo’s (da’s exclusief de driedelige kofferset waarmee deze Touring-versie standaard is uitgerust)
Dat de motor als een Versys aanvoelt snap ik wel. De 698 cc paralleltwin heeft dezelfde 180° ontstekingsvolgorde en 83 mm boring als die (649 cc) Kawa twin, alsof ze dat blok als uitgangspunt hebben genomen en van een langere slag (64,5 mm t.o.v. 60 mm) hebben voorzien. Zo simpel zal het echter niet zijn geweest, QJ claimt een topvermogen van 73,4 pk bij 8.000 tpm en een maximumkoppel van 67 Nm bij 6.000 tpm en dat is serieus meer dan de 64 pk en 61 Nm van die Kawasaki 650-twin. Zolang je aan het sturen bent is 't een verdomd leuk dingOok hier weer onderdelen van Italiaanse makelij: instelbare Marzocchi vering en Brembo M4.32 radiale remklauwen met Bosch-ABS, terwijl de spaakwielen in 19”/17” formaat van Duits/Italiaans Metzeler Tourance rubber zijn voorzien.
Ik heb het echt zeer goed naar m’n zin en bedenk me dat ik echt geen minpunt kan ontdekken, als het noodlot toeslaat: meerijdend met het verkeer bij een constante snelheid van tussen de 40 en 70 km/u word ik door een zeer onaangenaam konstantfahrtruckeln verrast, zoals onze Oosterburen daar een mooi woord voor hebben bedacht. Een onregelmatige loop om zeeziek van te worden en dat precies in het snelheidsgebied waar je in de praktijk heel veel rijdt. Met een prijskaartje van € 9.599 blijft de motor echter wel het overwegen waard. Dan maar linea recta naar een specialist om ‘m onderin wat rijker af te laten stellen, fuck dat milieu.
Technische gegevens
Model | SRT 700 X |
Motor | |
Type | Paralleltwin |
Koelsysteem | vloeistofkoeling |
Cilinderinhoud | 698 cc |
Boring x slag | 83 x 64,5 mm |
Compr. verh. | n.b. |
Klepaandrijving | DOHC, 4 kleppen per cilinder |
Ontsteking | Digitaal |
Starter | Elektrisch |
Benzinetoevoer | Benzine-injectie |
Smering | Semi-dry sump |
Vermogen | 73 pk @ 8.000 tpm |
Koppel | 67 Nm @ 6.000 tpm |
Transmissie | |
Aantal versnellingen | 6 |
Eindoverbrenging | Ketting |
Koppeling | nat, meervoudige plaat, kabelbediend |
Chassis | |
Frame | Stalen vakwerkbuisframe |
Wielbasis | 1.505 mm |
Balhoofdhoek | 25° |
Naloop | n.b. |
Vering voor | Marzocchi upside-down, instelbaar |
Vering achter | Marzocchi monoshock, instelbaar |
Veerweg voor | 145 mm |
Veerweg achter | 160 mm |
Voorrem | Dubbele schijf 320 mm, Brembo M4.32 Monobloc remklauwen, ABS |
Achterrem | Enkele schijf 260 mm, eenzuiger remklauw, ABS |
Voorband | 110/80 R 19" |
Achterband | 150/70 R 17" |
Afmetingen | |
Lengte | 2.220 mm |
Breedte | 925 mm |
Hoogte | 1.480 mm |
Zadelhoogte | 825 mm |
Gewicht | 240 kg rijklaar (excl. Touringpakket) |
Tankinhoud | 19,5 liter |
Reserve | n.b. |
Gegevens | |
Rijbewijsklasse | A2 aanpasbaar |
Garantie | 3 jaar |
Adviesprijs NL | € 9.599,00 |
Adviesprijs BE | € 8.299,00 |
Importeur NL | Moto Mondo |
qjmotor-benelux.com |