Eerste test QJMotor line-up
SRK 800 RR
Het model waar mijn grootste interesse naar uit gaat is de SRK 800 RR, de 778cc viercilinder Supersport waarmee QJ dit seizoen z’n debuut heeft gemaakt in het WK Supersport en leg mijn helm dan ook meteen op de tank achter het ruitje van een van de twee demo’s, als een Duitser die zijn handdoek ’s ochtends vroeg op een ligstoel aan het zwembad legt. Zo, die is van mij! De RR heeft absoluut een uniek
Een "CBR600RR met iets meer cc", volgens de criticasters. Snap jij dat? Wij ook niet
De vier-in-lijn voelt veel sterker dan 95 pk. Klinkt trouwens helemaal niet onaardig
Strak, toch?
design dat met geen enkele andere Supersport te vergelijken is (hoezo China het land van Knip & Plak?) en zeer tot de verbeelding spreekt, hoewel ‘ie voor m’n gevoel wel forser oogt dan z’n concurrenten in dat segment, de CBR600RR en ZX-6R 636. Volgens Ykema heeft de SRK 800 RR echter weliswaar de looks van een echte Supersport, maar is ‘ie minder hardcore als die fietsen waarmee hij in het WK Supersport aantreedt en zou je ‘m eerder in lijn met de CBR650R moeten zien.
QJMotor claimt een topvermogen van exact 95,2 pk, ofwel 70 kW, bij 10.000 tpm en een maximumkoppel van 78 Nm bij 8.500 tpm, waarmee de motor (net als die CBR650R) naar 35 kW voor het A2 rijbewijs kan worden teruggezet, maar de motor voelt veel sterker aan. Als me een cijfer van rond de 110 pk was genoemd had ik dat ook geloofd. Buiten de aerodynamische winglets op de kuip en het TFT-kleurendisplay met bluetooth connectiviteit is de SRK 800 RR heerlijk oldskool. Geen uitgebreide elektronica met instelbare tractiecontrole, geen up/down quickshifter en geen instelbare motorrem, maar gewoon een heerlijke rechttoe rechtaan Supersport. Zeg nou zelf, da's toch een plaatje?Wel heb je de keuze uit twee rijmodi, maar in alle eerlijkheid voelde ik tijdens onze korte kennismaking geen verschil tussen de twee. Het enige negatieve aan het blok was de initiële gasrespons, die in beide modi behoorlijk aan/uit was.
Ook wat sturen betreft staat de SKR 800 RR veel dichter bij de CBR650R dan de CBR600RR. Wat minder flitsend en lichtvoetig dan een middenklasse Supersport, maar wel precies en erg koersvast. Hoewel daar nog wel ruimte voor verbetering is, de Marzocchi vering is zowel voor als achter namelijk volledig instelbaar, dus daar moesten we een volgende keer maar iets mee doen. Hoe het ook zij, alleen al qua looks is de SRK 800 RR absoluut missie geslaagd, voor het prijskaartje van nét geen tienduizend euro heb je zonder meer veel motor voor je geld.
Technische gegevens
Model | SRK 800 RR |
Motor | |
Type | viercilinder lijnmotor |
Koelsysteem | vloeistofkoeling |
Cilinderinhoud | 778 cc |
Boring x slag | 67 x 55,2 mm |
Compr. verh. | n.b. |
Klepaandrijving | DOHC, 4 kleppen per cilinder |
Ontsteking | Digitaal |
Starter | Elektrisch |
Benzinetoevoer | EFI Benzine-injectie |
Smering | Wet sump |
Vermogen | 95 pk @ 10.000 tpm |
Koppel | 78 Nm @ 8.500 tpm |
Transmissie | |
Aantal versnellingen | 6 |
Eindoverbrenging | Ketting |
Koppeling | nat, meervoudige plaat, kabelbediend |
Chassis | |
Frame | Diamant stalen frame |
Wielbasis | 1.450 mm |
Balhoofdhoek | n.b. |
Naloop | n.b. |
Vering voor | Marzocchi upside-down, instelbaar |
Vering achter | Marzocchi monoshock, instelbaar |
Veerweg voor | n.b. |
Veerweg achter | n.b. |
Voorrem | Dubbele schijf 320 mm, Brembo M4.32 Monobloc remklauwen, ABS |
Achterrem | Enkele schijf 260 mm, eenzuiger remklauw, ABS |
Voorband | 120/70 ZR 17" |
Achterband | 180/55 ZR 17" |
Afmetingen | |
Lengte | 2.070 mm |
Breedte | 790 mm |
Hoogte | 1.130 mm |
Zadelhoogte | 810 mm |
Gewicht | 207 kg rijklaar |
Tankinhoud | 16 liter |
Reserve | n.b. |
Gegevens | |
Rijbewijsklasse | A2 aanpasbaar |
Garantie | 3 jaar |
Adviesprijs NL | € 9.999,00 |
Adviesprijs BE | € 9.299,00 |
Importeur NL | Moto Mondo |
qjmotor-benelux.com |