Eerste test QJMotor line-up
SRT 800 SX Touring
Van de SRT 700 SX Touring stap ik over op z’n grotere broer, de € 11.699 kostende SRT 800 Touring, die ook als SRT 800 SX (dus zonder aluminium kofferset) kan worden geleverd voor de minderprijs van € 1,000. Waarmee de 800 trouwens aanzienlijk goedkoper is dan z’n concurrenten, de Honda Transalp en Suzuki V-Strom 800DE. De overstap voelt wederom als een cultuurshock. Zo fris een fruitig als de 700 was, zo saai voelt deze 800 aan.
Marzocchi, Brembo, Metzeler. QJ heeft niet bij Ali-Express geshopt. Lekker groot TFT-display
Het blok loopt mooi, de valbeugels zijn een veilige gedachte. Zonder koffers is 'ie € 1000 goedkoperDe motor oogt niet alleen plomp en zwaar, maar is dat ook. Volgens een Belgische collega die zegt zelf in het verleden een GS te hebben gehad hoort dat ook en is dat wat de mensen willen, iets dat groot en waar oogt, maar zoals de Britten dat mooi zeggen: “I beg to differ.” Nu zou het wel hebben gescheeld als de 800 net zo lichtvoetig als de 700 was geweest, maar dat is helaas niet zo. Nee, deze SRT 800 SX Touring is duidelijk niet “my cup of tea.”
Toch denken we wel dat er zeker een markt voor deze 800 zal zijn. Wie van stoer, zwaar en robuust houdt wordt op z'n wenken bediend en bovendien is 'ie ook nog eens zeer compleet, met onder andere standaard handvat- en zadelverwarming. Met de temperaturen van nu denk je misschien "boeie", maar met het weer van het afgelopen halfjaar weten we wel dat dat geen overbodige luxe is. Bovendien loopt de paralleltwin ontzettend mooi en heb je koppel genoeg om met je wederhelft achterop er een weekendje op uit te gaan.
Technische gegevens
Model | SRT 800 SX Touring |
Motor | |
Type | Paralleltwin |
Koelsysteem | vloeistofkoeling |
Cilinderinhoud | 799 cc |
Boring x slag | 88 x 65,7 mm |
Compr. verh. | n.b. |
Klepaandrijving | DOHC, 4 kleppen per cilinder |
Ontsteking | Digitaal |
Starter | Elektrisch |
Benzinetoevoer | Benzine-injectie |
Smering | Wet sump |
Vermogen | 92 pk @ 9.000 tpm |
Koppel | 77 Nm @ 8.000 tpm |
Transmissie | |
Aantal versnellingen | 6 |
Eindoverbrenging | Ketting |
Koppeling | nat, meervoudige plaat, kabelbediend |
Chassis | |
Frame | Stalen vakwerkbuisframe |
Wielbasis | 1.540 mm |
Balhoofdhoek | n.b. |
Naloop | n.b. |
Vering voor | Marzocchi upside-down, instelbaar |
Vering achter | Marzocchi monoshock, instelbaar |
Veerweg voor | n.b. |
Veerweg achter | n.b. |
Voorrem | Dubbele schijf 320 mm, Brembo M4.32 Monobloc remklauwen, ABS |
Achterrem | Enkele schijf 260 mm, eenzuiger remklauw, ABS |
Voorband | 110/80 R 19" |
Achterband | 150/70 R 17" |
Afmetingen | |
Lengte | 2.260 mm |
Breedte | 950 mm |
Hoogte | 1.405 mm |
Zadelhoogte | 835 mm |
Gewicht | 263 kg rijklaar |
Tankinhoud | 24 liter |
Reserve | n.b. |
Gegevens | |
Rijbewijsklasse | A2 aanpasbaar |
Garantie | 3 jaar |
Adviesprijs NL | € 11.699,00 ( |
Adviesprijs BE | € 10.199,00 |
Importeur NL | Moto Mondo |
qjmotor-benelux.com |