Zoeken

Eerste test QJMotor line-up

SRT 800 SX Touring

23 mei 2024

Van de SRT 700 SX Touring stap ik over op z’n grotere broer, de € 11.699 kostende SRT 800 Touring, die ook als SRT 800 SX (dus zonder aluminium kofferset) kan worden geleverd voor de minderprijs van € 1,000. Waarmee de 800 trouwens aanzienlijk goedkoper is dan z’n concurrenten, de Honda Transalp en Suzuki V-Strom 800DE. De overstap voelt wederom als een cultuurshock. Zo fris een fruitig als de 700 was, zo saai voelt deze 800 aan.
Marzocchi, Brembo, Metzeler. QJ heeft niet bij Ali-Express geshopt. Lekker groot TFT-display

Het blok loopt mooi, de valbeugels zijn een veilige gedachte. Zonder koffers is 'ie € 1000 goedkoper
De motor oogt niet alleen plomp en zwaar, maar is dat ook. Volgens een Belgische collega die zegt zelf in het verleden een GS te hebben gehad hoort dat ook en is dat wat de mensen willen, iets dat groot en waar oogt, maar zoals de Britten dat mooi zeggen: “I beg to differ.” Nu zou het wel hebben gescheeld als de 800 net zo lichtvoetig als de 700 was geweest, maar dat is helaas niet zo. Nee, deze SRT 800 SX Touring is duidelijk niet “my cup of tea.”

Toch denken we wel dat er zeker een markt voor deze 800 zal zijn. Wie van stoer, zwaar en robuust houdt wordt op z'n wenken bediend en bovendien is 'ie ook nog eens zeer compleet, met onder andere standaard handvat- en zadelverwarming. Met de temperaturen van nu denk je misschien "boeie", maar met het weer van het afgelopen halfjaar weten we wel dat dat geen overbodige luxe is. Bovendien loopt de paralleltwin ontzettend mooi en heb je koppel genoeg om met je wederhelft achterop er een weekendje op uit te gaan. 

 

Technische gegevens

 

Model SRT 800 SX Touring
Motor
Type Paralleltwin
Koelsysteem vloeistofkoeling
Cilinderinhoud 799 cc
Boring x slag 88 x 65,7 mm
Compr. verh. n.b.
Klepaandrijving DOHC, 4 kleppen per cilinder
Ontsteking Digitaal
Starter Elektrisch
Benzinetoevoer Benzine-injectie
Smering Wet sump
Vermogen 92 pk @ 9.000 tpm
Koppel 77 Nm @ 8.000 tpm
Transmissie
Aantal versnellingen 6
Eindoverbrenging Ketting
Koppeling nat, meervoudige plaat, kabelbediend
Chassis
Frame Stalen vakwerkbuisframe
Wielbasis 1.540 mm
Balhoofdhoek n.b.
Naloop n.b.
Vering voor Marzocchi upside-down, instelbaar
Vering achter Marzocchi monoshock, instelbaar
Veerweg voor n.b.
Veerweg achter n.b.
Voorrem Dubbele schijf 320 mm, Brembo M4.32 Monobloc remklauwen, ABS
Achterrem Enkele schijf 260 mm, eenzuiger remklauw, ABS
Voorband 110/80 R 19"
Achterband 150/70 R 17"
Afmetingen
Lengte 2.260 mm
Breedte 950 mm
Hoogte 1.405 mm
Zadelhoogte 835 mm
Gewicht 263 kg rijklaar
Tankinhoud 24 liter
Reserve n.b.
Gegevens
Rijbewijsklasse A2 aanpasbaar
Garantie 3 jaar
Adviesprijs NL € 11.699,00 (
Adviesprijs BE € 10.199,00
Importeur NL Moto Mondo
qjmotor-benelux.com