Zoeken

Eerste test QJMotor line-up

Chinees met ambities

23 mei 2024
Tien jaar geleden was het voor velen nog een onbekend merk, maar sinds de overname van Benelli en samenwerking met grote fabrikanten als Harley-Davidson is QJMotor enorm aan de weg aan het timmeren en vanaf komende zomer is het merk ook in de Benelux leverbaar., In de Brabantse Biesbosch had kersverse importeur Moto Mondo een eerste kennismaking met de complete line-up georganiseerd.

 

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Pien Meppelink, Andrew Walkinshaw, QJMotor

 

We hebben d’r al veel over geschreven. Hoe de Chinese motorindustrie met een enorme opmars bezig is, hoe China daarmee in de voetstappen treedt van Japan dat in de jaren ’60 van de vorige eeuw exact datzelfde deed, en hoe net als toen dat tot veel controversie heeft geleid. Toch zijn er wel verschillen. Criticasters wijzen op het in hun ogen schaamteloos kopiëren van zowel ontwerp als techniek voor de lokale markt en daarnaast wordt beweerd dat alle Chinese bedrijven in handen van de Chinese overheid zijn, waar je De hypermoderne fabriek in de provincie Zhejiang, op (voor Chinese begrippen) steenworp afstand van Shanghaivanwege mensenrechten issues geen zaken mee zou moeten doen. Dat de Chinese overheid het internationale patentrecht niet erkent, dat het juist de anderen zijn die toenadering hebben gezocht (en daarmee ook knowhow uit handen hebben gegeven) en dat we het aan China te danken hebben dat sommige roemruchte merken nog bestaan wordt voor het gemak vergeten.

Mocht je nog nooit van QJMotor hebben gehoord, dan snappen we dat best. Opgericht in 1985 in Wenling in de provincie Zhejiang richtte de Qianjiang Motorcycle Group zich in eerste instantie op de interne markt, het is pas recent dat het merk haar vizier ook op de internationale markt is gaan richten. In eigen land ging het Qianjiang voor de wind. In 1999 ging de onderneming naar de beurs, een jaar later rolde de 1 miljoenste motorfiets van de band. In 2005 zette Qianjiang zich op de internationale kaart door Benelli in te lijven en daarmee van een zekere ondergang te redden. Hoewel het toch zeker nog10 jaar zou duren voordat dat z’n vruchten af zou gaan werpen. Vanaf 2016 ging het hard, QianjiangDe start van Qainjiang Motorycles in 1985Motorcycles werd onderdeel van de Geely Group, dat in korte tijd is uitgegroeid tot een van de grootste automotive ondernemingen met 66 miljard aan activa, 120.000 man personeel en merken als Volvo, Lotus, Lynk&Co, Smart, Proton en Geely onder haar paraplu. 

In 2019 ging Qianjiang Holdings een eerste strategische samenwerking aan, met Harley-Davidson, wat begin 2023 in de X350 voor de Aziatische markt heeft geresulteerd. Sinds 2021 gevolgd door Peugeot en Kymco. Het jaar daarvoor hadden de Chinezen een samenwerking met MV Agusta aangekondigd, waarbij MV gebruik zou maken van het QJ netwerk voor de distributie van hun motoren en QJ de productie op zich zou gaan nemen van de op dat moment nog in ontwikkeling zijnde Lucky Explorer Allroad, maar aan die samenwerking kwam plotsklaps een eind toen eind november 2022 KTM AG, een dochteronderneming van PIERER Mobility AG, 25,1 % aandeel in MV Agusta kreeg.

Om de wereldmarkt te verkennen werd in 2020 de merknaam in QJMotor aangepast, dat internationaal veel beter bekt dan Qianjiang, en sindsdien is een groot offensief gestart om naamsbekendheid te verkrijgen. In 2022 werd QJMotor naamsponsor van het Avintia Racing Team in de Moto3, in 2023 werd de overstap naar de Moto2 gemaakt als naamsponsor van het Gresini Racing team.
1999: notering aan de Shenzhen Stock Exchange. Een jaar later rolde de 1 miljoenste van de band

In 2005 werd Benelli ingelijfd. In 2019 ging Qianjiang Holdings een stategisch partnerschap met Harley-Davidson aan

In 2020 wordt Qianjiang hernoemd naar QJMotor ten behoeve van de internationale expansiedrift

In 2024 wordt QJMotor in de Benelux leverbaar
In september van dat jaar kondigde QJMotor aan in 2024 te debuteren in het WK Supersport met de SRK 800 RR, een 778 cc vier-in-lijn, als opmaat naar het WK Superbike met een nog te onthullen nieuw model.  

Momenteel is QJMotor naar eigen zeggen de grootste fabrikant van tweewielers in China, met een productie van 1,2 miljoen units en 2 miljoen motorblokken verdeeld over in totaal 13 fabrieken: 3 lokaal en 10 buiten China, met in totaal meer dan 5.000 man personeel. De 3 hypermoderne fabrieken in Wenling op 500 kilometer van Shanghai met 67 hectare productiegebied nemen daarvan jaarlijks 200.000 units voor hun rekening. Sinds 1985 zijn er meer dan 30 miljoen tweewielers verkocht via een netwerk van 2500+ dealers in 130 landen wereldwijd, de afgelopen 11 jaar is QJ marktleider in eigen land in het segment boven de 250cc. 

Dat het QJMotor menens is om ook buiten China uit te groeien tot de groten der aarde wordt tijdens de presentatie van het merk in de bioscoop van het Louwman museum in Raamsdonksveer door Jan Ykema, de grote baas van QJ Benelux importeur Moto Mondo, nog eens benadrukt. “Sinds onze aankondiging medio april zijn de reacties zeer positief en hebben al veel dealers hun interesse getoond”, zegt Ykema. “We zijn ervan overtuigd nog deze zomer een zeer sterk dealernetwerk uit te kunnen rollen, waar de complete line-up leverbaar zal zijn.” Dat eerste moeten we nog maar afwachten, op dit moment van schrijven staan er 3 dealers op de lijst (Motoport Almere, Motoport Leek en Hoegee Suzuki Center), maar het tweede is zeker indrukwekkend. Niet voorzichtig aftasten met een of twee modellen en dan kijken of het aanslaat, maar meteen de volledige line-up voor zover als ze naar de Benelux worden gehaald. Een volledige line-up waar vandaag in de prachtige Brabantse Biesbosch mee kennis kan worden gemaakt. Uniek en slim, want hoewel het slechts korte indrukken zijn, geeft het ons wel een goed beeld van de nieuwste speler op de motormarkt in de Benelux.