Eerste test QJMotor line-up
SRK 550
Het vierde model op de lijst is de SRK 550, een sportieve Naked die – net als alle andere modellen – op de 35 kW van het A2-rijbewijs kan worden teruggezet. De paralleltwin heeft cilinderinhoud van 554 cc en valt daarmee precies tussen de A2-modellen als de Z500 en CB500 – die specifiek voor het A2 rijbewijs zijn ontwikkeld – en het 650-segment met modellen als de SV650, Z650 en MT-07,
Lijkt nergens op, en dan bedoelen we dus niet dat het nergens op lijkt, maar dat het ehmm... afijn, je snapt wat we bedoelen
Blok voelt tammer aan dan 61 paardenkrachten doen vermoeden. Zit is extreem kort
met grotere longinhoud en meer vermogen. Om de cijfers er even bij te pakken: QJ claimt uit een cilinderinhoud van 554 cc een topvermogen van 61,2 pk bij 8.500 tpm en een maximumkoppel van 55 Nm bij 6.000 tpm, waar een MT-07 73,4 pk en 67 Nm uit 689 cc perst en bij de CB500 en Z500 de 35 kW richtlijn de beperkende factor is.
Toch is het “none of the above” waar ik aan moet denken als ik op de SRK 550 ben overgestapt, maar doet de motor me meteen denken aan de KTM 790 DUKE. Dat wil zeggen, een zeer geknepen versie van die DUKE. De zit is net zo extreem kort als die oranje twin uit Mattighofen (die trouwens gewoon bij CFMOTO in China wordt geproduceerd, maar dat even terzijde), waardoor het voelt alsof je op de voorvork zit en je in een bocht dan ook de neiging hebt in Supermoto stijl je binnenste poot uit te steken. Helemaal super als dat je ding is, maar helemaal ruk als je dat niet aanstaat, waardoor er dus eigenlijk maar twee opties zijn: of je vindt ‘m geweldig, of je vindt ’t helemaal niks, een gulden middenweg is Netjes binnen de lijntjes gebleven. Met de wielen tenminsteer helaas niet. Dat alleen al vind ik wel stoer, beter dit dan zo'n saaie grijze muis die naar vlees noch vis smaakt.
Daarnaast hoi ik persoonlijk wel van een lekker agressieve zit en kan de SRK 550 op dat vlak dus absoluut wel waarderen, wel vind ik het jammer dat de prestaties van de twin niet in lijn liggen met het stuurkarakter van de sportieve Naked. Bij 140 km/u is de grootste puf er wel uit voor een motor van 61 pk zou je toch echt wel wat meer mogen verwachten, maar dat is meteen het enige dat ons in negatief aspect aan de motor opvalt. De SRK 550 stuurt verder goed, de set-up van de Marzocchi vering is goed gekozen en bovendien instelbaar (da’s een dikke plus ten opzichte van z’n concurrenten). Net als de andere modellen is ook deze SRK 550 van remmelarij uit huize Brembo voorzien. Voor het prijskaartje van € 6.999 krijg je ook hier veel motor voor je geld.
Technische gegevens
Model | SRK 550 |
Motor | |
Type | Paralleltwin |
Koelsysteem | vloeistofkoeling |
Cilinderinhoud | 554 cc |
Boring x slag | 70,5 x 70,3 mm |
Compr. verh. | n.b. |
Klepaandrijving | DOHC, 4 kleppen per cilinder |
Ontsteking | Digitaal |
Starter | Elektrisch |
Benzinetoevoer | Benzine-injectie |
Smering | Wet sump |
Vermogen | 61 pk @ 8.500 tpm |
Koppel | 55 Nm @ 6.000 tpm |
Transmissie | |
Aantal versnellingen | 6 |
Eindoverbrenging | Ketting |
Koppeling | nat, meervoudige plaat, kabelbediend |
Chassis | |
Frame | Stalen buisframe |
Wielbasis | 1.420 mm |
Balhoofdhoek | n.b. |
Naloop | n.b. |
Vering voor | Marzocchi upside-down, instelbaar |
Vering achter | Marzocchi monoshock, instelbaar |
Veerweg voor | n.b. |
Veerweg achter | n.b. |
Voorrem | Dubbele schijf 320 mm, Brembo M4.32 Monobloc remklauwen, ABS |
Achterrem | Enkele schijf 260 mm, eenzuiger remklauw, ABS |
Voorband | 120/70 R 17" |
Achterband | 160/60 R 17" |
Afmetingen | |
Lengte | 2.100 mm |
Breedte | 868 mm |
Hoogte | 1.156 mm |
Zadelhoogte | 790 mm |
Gewicht | 176 kg rijklaar |
Tankinhoud | 15 liter |
Reserve | n.b. |
Gegevens | |
Rijbewijsklasse | A2 aanpasbaar |
Garantie | 3 jaar |
Adviesprijs NL | € 6.999,00 |
Adviesprijs BE | € 6.199,00 |
Importeur NL | Moto Mondo |
qjmotor-benelux.com |