Test: Superbikes op Magny Cours
Technische gegevens
22 september 2011
Merk/model | Ducati 1198 SP | Aprilia RSV4 Factory APRC | BMW S1000RR | Kawasaki ZX-10R |
Motor | ||||
Type | Tweecilinder 90° L-Twin | Viercilinder 65° V4 | Viercilinder lijnmotor | Viercilinder lijnmotor |
Koelsysteem | Vloeistof | Vloeistof | Vloeistof | Vloeistof |
Cil.inh. | 1198,4 cc | 999,6 cc | 999 cc | 998 cc |
Boringxslag | 106 x 67,9 mm | 78 x 52,3 mm | 80 x 49,7 mm | 76 x 55 mm |
Compr.verh. | 12,7:1 | 13:1 | 13:1 | 13:1 |
Klepaandr. | DOHC, 4 kleppen per cilinder, desmodromisch | DOHC, 4 kleppen per cilinder | DOHC, 4 kleppen per cilinder | DOHC, 4 kleppen per cilinder |
Ontsteking | Digitaal, 8 standen DTC | Digitaal, ATC, AWC, ALC | CDI | Digitaal |
Starter | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch |
Benzinetoev. | Weber Marelli Elektronische Injectie, 64 mm ovalen inlaatkelken | Elektronische injectie, ride by wire, variabele inlaatkelken | BMS-KP benzine injectie, 48 mm gasklephuizen | Keihin injector, 47 mm ovale hulpsmoorklep |
Smering | Wet sump | Wet sump | Wet sump | Wet sump |
Vermogen | 170 Pk @ 9.750 tpm | 180 Pk @ 12.250 tpm | 193 Pk @ 13.000 tpm | 200,1 pk @ 13.000 tpm |
Koppel | 131 Nm @ 8.000 tpm | 115 Nm @ 10.000 tpm | 112 Nm @ 9.750 tpm | 114 Nm @ 11.500 tpm |
Transmissie | ||||
Versnellingen | 6, close ratio, quickshifter | 6, close ratio, cassettebak, quickshifter | 6, constant mesh | 6, close ratio, cassettebak |
Primaire overbreng. | Tandwielen | Tandwielen | tandwielen | tandwielen |
Eindoverbr. | O-ring ketting | O-ring ketting | O-ring ketting | O-ring ketting |
Koppeling | Droog, meervoudige plaat, hydraulische bediening, race-slipperclutch | Nat, meervoudige plaat, kabelbediend, slipperclutch | Nat, meervoudige plaat, slipperclutch | Nat, meervoudige plaat, slipperclutch |
Chassis | ||||
Frame | Tubular steel Trellis frame in ALS 450 | Aluminium Twinspar frame, balhoofdhoek, motorhoogte en scharnierpunt swingarm instelbaar | Aluminium brugframe | Aluminium brugframe |
Wielbasis | 1.430 mm | 1.420 mm | 1.432 mm | 1.425 mm |
Balhoofdhoek | 24,5° | 24,5° | 23,9° | 25° |
Naloop | n.b. | 105 mm | 95,9 mm | 107 mm |
Vering | 43mm Ohlins Upside-down met TiCn coating, volledig instelbaar | 43 mm Ohlins Upside,TiN coating, volledig instelbaar | 46 mm Sachs Upside down, volledig instelbaar. | 43 mm Showa BPF Upside down, volledig instelbaar |
Vering | Ohlins TTX monoshock, progressief linksysteem, volledig instelbaar | Ohlins race monoshock met piggyback reservoir, volledig instelbaar | Sachs monoshock, volledig instelbaar | Horizontaal geplaatst Uni-Track linksysteem, volledig instelbaar |
Veerweg | 120 mm | 120 mm | 120 mm | 120 mm |
Veerweg | 127 mm | 130 mm | 130 mm | 125 mm |
Remmen | Dubbele 330 mm schijf, Brembo Monobloc 4-zuiger remklauw | Dubbele 320 mm schijf, Brembo 4-zuiger Monobloc | Dubbele 320mm wavedisks, 4-zuiger Brembo radiale remklauw, race-ABS | Dubbele schijf 310mm , Tokico 4-zuiger radiale remklauw, KIBS |
Remmen | Enkele 245 mm schijf, 2-zuiger remklauw | Enkele 220 mm schijf, Brembo 2-zuigerklauw | Enkele 265 mm wavedisk, Brembo 1-zuiger remklauw, race-ABS | Enkele 220mm schijf, 2-zuiger remklauw, KIBS |
Voorband | 120/70 ZR 17 | 120/70 ZR17" | 120/70 ZR17" | 120/70 ZR17" |
Achterband | 190/55 ZR 17 | 190/55 ZR17" | 180/55 ZR17" | 190/55 ZR17" |
Afmetingen | ||||
Lengte | 2,100 mm | 2.040 mm | 2.056 mm | 2.075 mm |
Breedte | n.b. | 735 mm | 826 mm | 715 mm |
Hoogte | 1,100 mm | 1.120 mm | n.b. | 1.115 mm |
Zadelhoogte | 820 mm | 845 mm | 820 mm | 815 mm |
Drooggewicht | 171 kg droog | 179 kg droog | 206,5 kilo rijklaar | 201 kg rijklaar |
Tankinhoud | 18 liter | 17 liter | 17,5 liter | 17 liter |
Reserve | 4 liter | 4 liter | n.b. | n.b. |
Algemene Gegevens | ||||
Klein rijbewijs | nee | no way | ach arm... | nope |
Garantie | 2 jaar | 2 jaar | 2 jaar | 2 jaar |
Adviesprijs NL | € 25.590,00 | € 23.490,00 | € 19.414,89 | € 18.998,00 |
Adviesprijs BE | € 22.690,00 | n.b. | € 17.830,00 | € 16.999,00 |
Importeur | Ducati Benelux | Piaggio Vespa BV | BMW Motorrad Nederland | Kawasaki Benelux |
070-3017399 | 0162-447500 | 070-4133222 | 023-5670500 | |
www.ducati.nl | www.aprilia.nl | http://www.bmw-motorrad.nl/ | www.kawasaki.nl |