De motorfreaks Grote Scootertest
Pagina 5
Inhoudsopgave |
---|
De motorfreaks Grote Scootertest |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Pagina 7 |
Pagina 8 |
Pagina 9 |
Pagina 10 |
Suzuki Burgman 650 Executive: de GoldWing onder de motorscooters
Nadat eind vorige eeuw door Suzuki met de lancering van de Burgman 400 een trend naar zware motorscooters was ingezet was het wachten tot de andere merken zouden volgen. En dat de mannen uit Hammamatsu dáár weer een antwoord op zouden bedenken. Wat inmiddels al weer vijf jaar geleden gebeurde, toen Suzuki de AN650, ofwel Burgman 650, introduceerde. Een met recht ‘big-bike’ motorscooter die met 638cc en 50Pk op dat moment de zwaarste en krachtigste motorscooter ter wereld was. En daarmee wederom een trend zette. Terwijl de concurrentie zich vooral bleeft concentreren op het 500cc segment was het twee jaar later wederom Suzuki om de lat nóg hoger te leggen. Ditmaal niet door wederom de cilinderinhoud te vergroten, maar door de motorscooter nóg luxer te maken. Zie hier in een notendop het ontstaan van de Burgman 650 Executive, een scooter het zondermeer het predikaat ‘de meest luxueuze motorscooter ter wereld’ mag dragen. Elektrische gadgets (waaronder een heuse 12 volt 'sigarettenaansteker' aansluiting), een forse ruggesteun voor zowel rijder als passagier (die bij de rijder notabene instelbaar is), alles om het rijden nóg aangenamer te maken.
Het meest unieke aan de Burgman 650 Executive is nog wel de transmissie. Als enige van dit gezelschap beschikt de motor over een SECVT (Suzuki Electronically-controlled Continuously Variable Transmission), ofwel een elektronische transmissie. Het systeem maakt gebruik van poelies met verschillende diameters en een Dry Hybrid Belt, die – de naam zegt het al – in tegenstelling tot veel systemen niet in een oliebad is geplaatst. De werking van de SECVT wordt bewaakt door een geautomatiseerde besturingseenheid die de feitelijke CVT-verhouding op basis van gegevens uit sensoren berekend, op basis van wegsnelheid en gaskleppositie. Je kunt daarbij kiezen tussen volautomatisch of tiptronic schakelen via een shiftknop op de linker stuurhelft, daarnaast heeft de motor ook nog een ‘power-stand’ die de motor meer toeren laat draaien.
Een hele mond vol, maar belangrijkste vraag is natuurlijk altijd: “en hoe rijdt dat nou?” Zoals de naam al doet vermoeden: zeer exclusief. De Goldwing onder de motorscooters, dat omschrijft deze Executive nog het best. Als er één motorscooter is binnen dit gezelschap waarmee we probleemloos naar San Tropez en weer terug zouden kunnen rijden, dan is dat zondermeer deze Burgman. De motor heeft de meest riante zithouding van dit gezelschap en beschikt zondermeer over het krachtigste motorblok. Je kunt het zo gek niet bedenken, of het is aanwezig op deze Suzuki motorscooter. Elektrisch inklapbare spiegels (die erg handig bleken op de pérephérique), een elektrisch in hoogte instelbare kuipruit (erg gemakkelijk op de snelweg: standje hoog en je zit heerlijk uit de wind), een riante ruimte onder het zadel mét verlichting (erg gemakkelijk in het donker als je nét die ene adapter aan het zoeken bent) zijn slechts enkele van vele luxueuze features die op deze Burgman 650 Executive terug te vinden zijn.
Maar het is ook meteen de zwaarste en qua afmetingen grootste motorscooter van dit gezelschap, en ook dat merk je. Zeker in de binnenstad van Parijs waren we met deze Burgman niet altijd in het voordeel.
Zo resulteerde even een stoepje meepikken in een tussen twee paaltjes klemgereden Burgman, daar waar de twee andere scooters zich er probleemloos tussendoor hadden weten te slingeren. Al snel kreeg de scooter als bijnaam ‘de stadsbus’, mede ook veroorzaakt door het geluid wat deze motor (of beter gezegd: de CVT aandrijving) ten gehore brengt zodra je de gaskraan flink opzet. De tiptronic schakeling werd door ons al snel achterwege gelaten, simpelweg omdat je qua snelheid niet tegen de automatische transmissie kunt opboksen. De ‘boost-knop’ daarentegen werd wel met regelmaat gretig gebruik van gemaakt, de motor maakt dan nét wat meer toeren en heeft een directere gasrespons. Iets waar op het circuit van Carole dankbaar gebruik van werd gemaakt. Het is dat de motor de op het circuit broodnodige grondspeling ontbeert, anders had de scooter serieus een potje kunnen sparren.
De Suzuki Burgman 650 Executive mag misschien niet de meest flitsende motorscooter ter wereld zijn, maar dat was ook geheel niet de bedoeling van de Suzuki engineers. Daarvoor heeft men per slot van rekening ook nog een Burgman 400 in huis. Je zult dan ook niet altijd het snelst op de plaats van bestemming arriveren, maar zeker weten dat je wel het meest ontspannen zult aankomen. Omdat ie simpelweg de meest luxe motorscooter ter wereld is.
- Tourbuffel capaciteiten
- Opbergruimte
- Topsnelheid
- Comfort
- Verbruik
- Grondspeling
- Stadse wendbaarheid
- Prijs