Zoeken

Test: Moto Guzzi Norge 1200 GT

Pagina 7

11 september 2006
Inhoudsopgave
Test: Moto Guzzi Norge 1200 GT
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8
Pagina 9
Pagina 10

Gewenning





 

Een Gran Toerismo kan bijna niet zonder koffers. Op de Norge zijn deze dan ook aanwezig en ze passen goed bij het design van de motor. De koffers zijn ruim en er kan aardig wat in mee worden genomen. De bediening van de koffers is echter niet één van de gebruikersvriendelijkste versies die we kennen. Bij het openen valt het nog wel mee. Behalve het gedeelte wat met een slot is uitgerust zit er nog een extra sluiting aan de zijkant. Om de koffers van de motor af te halen, moet de sleutel worden ingedrukt en tegelijkertijd naar achter worden getrokken. Daarbij zit er nog een extra beveiliging in de vorm van een beugeltje, tegen ongewenst los raken van koffers. Deze moet eerst omgezet worden. Eenmaal gewend en meerdere keren gedaan, wordt het wel vertrouwd. Maar zoals gezegd, er zijn gemakkelijkere systemen die gebruikt worden. Mocht trouwens de koffers al vol zitten, dan is er ook onder het zadel nog een wat ruimte aanwezig op wat spullen kwijt te kunnen. Daar is trouwens ook een stroomaansluiting terug te vinden, voor de reiziger die niet zonder zijn electrische apparaten kan.

Verstopt
Iets dat minder gemakkelijk went, is de jiffy. Deze zit redelijk ver naar voren geplaatst. Er is geen stangetje aanwezig om deze uit te klappen en aangezien de jiffy onder de versnellingspook zit, is het in het begin zoeken. Maar vooral het inklappen went minder gemakkelijk. Doordat de kuip wat uitsteekt en de jiffy zelf wat naar voren zit, kreeg ik deze soms maar moeilijk deze ingeklapt of hij schoot halverwege weg van mijn voet waardoor hij weer was uitgeklapt. Ach ja, kleinigheidjes zullen we maar zeggen.

Meevallertje

Een ander kleinigheidje is de boordcomputer en dan het verbruik gedeelte. Over het algemeen geeft deze een hoger verbruik aan, dan dat werkelijk wordt gerealiseerd. Regelmatig werd in het dashboard een verbruik aangegeven van 6 of meer liter per 100 kilometer. Aan de pomp bleek dat wij die 6 liter op honderd kilometer bijna niet gehaald hebben. Het was over het algemeen minder. Het hoogste verbruik tijdens de testperiode was een 1:16,5 terwijl het laagste verbruik 19,2 kilometer op 1 liter was. Het gemiddelde gebruik bij ons kwam uit op 1:17,7 waarbij we moeten zeggen dat we aardig wat

Verbruik Moto Guzzi Norge 1200 GT:

  • Hoogst: 1:16,5 
  • Laagst: 1:19,2 
  • Gemiddeld: 1:17,7

kilometers op de Duitse Autobahn hebben doorgebracht waarbij de kruissnelheid op zo'n 150 kilometer per uur lag en ook binnendoor een pittiger rijstijl aanhielden dan potentiële eigenaren van een Moto Guzzi Norge. Maar met dit gemiddelde is met de 23 liter tank toch theoretisch een afstand van 400 kilometer af te leggen. Wordt de 4 liter reserve aangesproken dan gaat trouwens een tripmeter meelopen hoeveel kilometer er al op reserve wordt gereden.