Zoeken

Test: Moto Guzzi Norge 1200 GT

Pagina 2

11 september 2006
Inhoudsopgave
Test: Moto Guzzi Norge 1200 GT
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8
Pagina 9
Pagina 10

GT(L)

De Moto Guzzi Norge 1200 heeft qua uiterlijk maar weinig weg van de Norge uit 1928. Logisch ook want in de bijna 80 jaar is er veel veranderd. Wel is in één oogopslag te zien dat het een echte motor in het toersegment is. De 1200 is volledig bekuipt en met grote voorkant en ruit en een brede achterkant met zijn koffers. Zowel de voor- als de achterkant zien er met de lichten er modern uit, terwijl er toch ook nog een soort van retro uitstraling is.

De Motor Guzzi GT500 Norge uit 1928

Mede door het gebruik van chroom zoals bijvoorbeeld de spiegels op het stuur als de chromen onderdelen 'in' de kuip. De kenmerkende dwarsgeplaatste V-twin voor Moto Guzzi is niet geheel achter de kuip verstopt en de cilinderkop is daardoor nog gewoon zichtbaar. Opvallend is ook dat ook de uitlaat niet verstopt zit achter de kuip. De Norge heeft door deze zaken zeker een 'eigen' uitstraling.

Bladeren
Ook het dashboard is voorzien van chroom: de tellers hebben een chromen randje. De tellers zijn analoog voor de toeren, de snelheid en de benzinemeter. Daarnaast is er nog een digitaal gedeelte en dit is behoorlijk uitgebreid. Naast standaard zaken als een odometer, twee tripmeters en een tijdsaanduiding is een uitgebreide boordcomputer aanwezig. Zo is bij elke tripmeter het huidige verbruik, gemiddelde verbruik, gemiddelde gereden snelheid en tijdsduur van de rit terug te vinden. Maar daar blijft het niet bij.



Ook de accuspanning, buitentemperatuur en zelfs een chronometer zijn er onder andere op terug te vinden en dan is er nog een heel menu met andere soort instellingen aanwezig. Genoeg om dus op een lange saaie rit je te vermaken, alleen al met de boordcomputer. Bediening daarvan is trouwens heel gemakkelijk. Met een knop op het stuur kan je vooruit en terugbladeren, dus je hoeft ook niet eens je hand van het stuur af te halen. En aangezien deze boven het knopje voor de richtingaanwijzer geplaatst is, is deze ook nog eens gemakkelijk te vinden. En dat in combinatie met een overzichtelijk en duidelijk afleesbaar geheel, kijk je ook nog eens graag naar al deze informatie.

Nog meer knoppen
Standaard wordt de Norge 1200 geleverd met handvatverwarming die in 3 standen in te stellen is, de bedieningsknop hiervan zit op het stuur. In het digitale gedeelte van het dashboard wordt aangegeven in welke stand deze staat. Niet dat het nodig was tijdens de testperiode, maar omdat we eens een ander knopje wouden bedienen dan de 'muis' van de boordcomputer tijdens een saaie snelwegrit werd het opeens een stuk warmer bij onze handen. Gelukkig is deze net zo gemakkelijk uit als aan te zetten tijdens het rijden, maar zeker bij koud weer is het een aangename standaarduitrusting. Wat niet tijdens het rijden aan en uit te zetten is, is de ABS. De Norge wordt ook standaard met dit systeem uitgerust. Mocht je de behoefte krijgen om zonder te willen rijden - al zien wij niet snel in waarom je dat zou willen maar het is wel altijd fijn dat er een keus is - dan kan je voordat je gaat rijden met een knop in de kuip de ABS uitschakelen.

GTL
Er zijn diverse uitvoeringen van de Norge verkrijgbaar. In totaal zijn er vier uitvoeringen, maar in de Benelux zullen twee geleverd worden. De GT en de GTL. In deze test rijden wij met de GT uitvoering. De GTL uitvoering is een nog wat uitgebreidere versie van de GT. Naast alles wat op de GT aanwezig is, is de GTL verder nog uitgerust met een topkoffer, een elektronisch verstelbare ruit en zit er een TomTom Rider navigatiesysteem gemonteerd. Zeker over dit laatste heeft men bij Moto Guzzi van tevoren goed nagedacht, want ondanks dat wij dus reden zonder navigatiesysteem was de eerste opmerking van één van onze redacteuren dat op het stuur een mooie ruimte beschikbaar was om dit te kunnen monteren. Ten opzichte van de GT is de GTL uitvoering zowel in Nederland als in België voor een meerprijs van €1.000 verkrijgbaar.

De TomTom Rider op de GTL uitvoering