Test: Moto Guzzi Norge 1200 GT
Pagina 6
Inhoudsopgave |
---|
Test: Moto Guzzi Norge 1200 GT |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Pagina 7 |
Pagina 8 |
Pagina 9 |
Pagina 10 |
Gran Toerismo
Stel dat je 's morgens wakker wordt en de zonnestralen komen door een kier bij de gordijnen je slaapkamer naar binnen. Het is na dagen van regen eindelijk weer eens zonnig. Het is je vrije dag en de weersvoorspellingen voor het grootste deel van Europa geen regen aan. Je hebt het geluk dat in je schuur een Gran Toerismo als de Moto Guzzi Norge 1200 staat. Wat doe je dan? Juist, je trekt je motorkleding aan en je vertrekt voor een ritje door Europa.
Autobahn
Laat nu net deze situatie zich ook afspelen tijdens onze testperiode. En hoe kan je een toerbuffel beter testen dan op dit soort tochten. Alle soorten wegen doen zich voor en om daar zoveel mogelijk gebruik van te kunnen maken staat er eerst een stuk Duitse Autobahn op de planning. En om snel grote afstanden af te leggen kan je de Norge daarvoor goed gebruiken. De top is met 210 kilometer per uur misschien niet super hoog, maar voor een toerbuffel is dat snel genoeg. Wel is de gang boven in de toeren er wat uit. Een kruissnelheid van zo'n 150km/u is gemakkelijk vol te houden.
Sneller kan ook, maar veel zie je dan niet meer in de spiegels. Iets wat zeker op de Duitse Autobahn toch niet geheel onbelangrijk is, aangezien er dan nog genoeg anderen zijn die harder gaan. Boven de 130 worden de rijeigenschappen iets minder doordat de Moto Guzzi wat licht aanvoelt, maar de rechtuitstabiliteit blijft naar behoren. De Norge blijft verder ook vertrouwd aanvoelen.
Eifel
Na een paar uur kunnen we dan ook al de noordelijke Eifel in duiken. Niet overal is het wegdek een biljartlaken, maar de vering vangt deze oneffenheden goed op. Dit gedeelte bestaat vooral uit de wat snellere stukken en bochten. Ook hierbij is het te voelen dat we niet met de veerafstelling van een supersport te maken hebben. Maar zoals eerder gezegd, dat is het ook niet. Mijn 'vaste' rondje wat ik in Nederland / Duitsland rij, heb ik maar weinig zo rustig en relaxed gereden als met de Norge met toch de nodige levendigheid erin. Maar ook in de snellere bochten blijft de stabiliteit goed, al wordt de middenbok gemakkelijk een stukje lichter gemaakt.
Moezel
Nabij en om de Moezel worden de bochten krapper. Ook gaat hier het hoogteverschil een rol spelen. Er zijn vele kronkellende, smalle weggetjes tussen de wijnranken door te vinden of in de beboste hellingen van de Moezel. Met het wendbare en speelse karakter van de Norge zijn dit soort wegen geen probleem. Zijn er daarbij ook nog eens stijgingspercentages waar menig fietser alleen lopend omhoog komt, dan is het nog geen probleem. Met de trekkracht onderin, trek je de motor gemakkelijk de bocht door, zelfs als je voor het gevoel nog een versnelling te hoog zit. Ook in de vele dorpjes langs de Moezel rij je met plezier. De Norge is beweeglijk en rijdt gemakkelijk, zolang je niet teveel met de koppeling hoeft te spelen. Voor je het weet is dan al weer het tijdstip aangebroken om richting huis te gaan. Na een dag op de Norge en enkele honderden kilometers verder, kan je niet anders denken dat op alle fronten de Moto Guzzi de verschillende situaties aan kan en ook het nodige plezier heeft gebracht. Met het comfort wat de Norge geeft is het ook nog eens goed uit te houden. Het vooruitzicht voor de volgende dag was dan ook zeker geen onprettige. Ook dan stond weer een lange tocht voor een echte Gran Toerismo op de planning: een ander gedeelte van de Eifel en de Ardennen.