Zoeken

Test: Moto Guzzi Norge 1200 GT

Pagina 5

11 september 2006
Inhoudsopgave
Test: Moto Guzzi Norge 1200 GT
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8
Pagina 9
Pagina 10

Speels

Door onder andere de wat zacht ingestelde vering krijgt de Moto Guzzi misschien een speels karakter in de bochten, tegelijkertijd is diezelfde instelling wel een reden om eerder wat 'rustiger' door de bocht te gaan. Iets wat ook beter in het geheel bij de motor zelf past. De bochtenstabiliteit is wel gewoon goed te noemen, maar voelt gewoon wat losser aan. Zeker als er oneffenheden in het asfalt zitten of snel van links naar rechts of vica versa wordt gegaan, is de zachtere afstelling voelbaar. De 45mm telescopische voorvork is qua veervoorspanning gemakkelijk aan eigen smaak aan te passen. Bij de achtervering is ook de uitgaande demping aan te passen, nog iets meer instelbaar. Jammer is wel dat er eerst wat kapjes van de kuip moeten worden weggehaald voordat deze aangepast kunnen worden. Dit hebben we dan ook niet gedaan.

En om eerlijk te zijn was het eigenlijk ook niet nodig, juist het speelse karakter sprak ons erg aan. Weer eens wat anders dan we bij dit soort motoren gewend zijn. Daarbij is de wat zachtere vering voor de rest gewoon een goede afstelling te noemen, zeker voor het comfort. Stevige oneffenheden of steile drempels worden misschien iets minder mooi verwerkt, maar voor de rest past het gewoon bij motor. Comfortabel waarbij een lange rit geen probleem is.

Comfort Ook het zadel en de houding werken hieraan mee, een lange dag op de motor zitten is zoals gezegd geen enkel probleem. De volle kuip geeft een goede windbescherming, je kunt bijna geheel uit de wind (en regen) op de motor zitten. Want ook voor de benen is bescherming, waarbij je, als je wat langer bent, wel dichtbij de cilinderkop zit met de knieen. En zoals we bij de meeste motoren in dit segment zien, is de ruit in hoogte verstelbaar. Zo imposant groot als sommige concurrenten is deze niet, maar je zit wel bijna geheel uit de wind.



In de hoogste stand zat ik nog net met de bovenkant van mijn helm in de rijwind, maar niet in de turbulentie. Zelfs met een snelheid van 200 kilometer per uur kon ik gewoon rechtop blijven zitten. Op de GT uitvoering is het wel zo dat de hoogte handmatig moet worden aangepast. Dit is secondewerk doordat er gebruik wordt gemaakt van met de hand aan te draaien klemmoeren.

Tussen de oren

De Norge wordt geleverd met ABS, die naar verlangen uit gezet kan worden. Om de ABS aan te spreken moet je behoorlijk in de ankers gaan. De verwerking van de ABS in de remhendel of rempedaal is daarbij prettig te noemen en de vertraging van de achterrem is ronduit goed te noemen. De 282mm remschijf doet goed zijn werk, terwijl deze ook niet te snel wil gaan blokkeren. De zwevende remschijven aan de voorkant van 320mm zijn goed te doseren en vertragen ook naar behoren. In het begin is het wel even wennen bij het aanremmen omdat de voorvering aan de zachte kant is. Het lijkt of de remmen bijterig zijn, maar dit zit toch gedeeltelijk tussen de oren. Door het induiken lijkt het erger dan het is, of beter gezegd dan wat het niet is.