Zero DSR/X to Saint Tropez: de trip
Dag 3: Sisteron
Een van de tips die ik gisteravond kreeg was om in Google Maps te zoeken op ‘EV Charger’, wat een Shell laadstation 200 meter van het hotel heeft opgeleverd. Wel vreemd dat dat in de andere apps niet werd getoond, maar goed. Zero aan de lader zetten, om dan zelf nog even terug naar bed te gaan, maar hoe ik in de duisternis ook zoek, het laadstation is onvindbaar. Moet zeker nog gebouwd worden.Er zit niets anders op de spullen te pakken en de bepakt en bezakt de zoektocht voort te zetten. TomTom Dit is waarvoor je naar Zuid-Frankrijk wilt gaannavigeert me naar de tweede paal 3 kilometer verderop die gelukkig wel bestaat, maar helaas mijn pasjes niet accepteert, maar de volgende paal 5 kilometer verderop op een totaal verlaten parkeerterrein van een Carrefour supermarkt is mij wel goed gezind. Het is ondertussen al licht geworden, maar met 7:15 uur nog steeds behoorlijk vroeg, wat betekent dat ik rond 8:30 nu toch echt wel aan het rijden moet zijn.
Met de Zero aan de stekker ga ik zelf voor een frisse ochtendwandeling en ontdek op steenworp afstand een autowasserette met twee wasboxen. Dat komt goed uit, de regen van gisterochtend heeft de DSR/X behoorlijk vies gemaakt en voor de foto’s is het straks wel zo fijn als ‘ie weer mooi blinkend is. Terug bij de Zero blijkt de laadsnelheid al onder de 7 kW te zijn gezakt, waardoor ik besluit niet langer te laden dan strikt noodzakelijk is. Volgens TomTom is het 150 kilometer tot de laadpaal in
Soms zit het mee, soms zit het tegen. Palen die je pasjes niet accepteren (li) of defect zijn (re) is irritant, op een pleisterplaats stekkeren terwijl je een broodje nuttigt maakt dat weer goed
Grenoble, dus als de Zero na 3 kwartier met alweer op 80% zit breek ik het laden af. Dit zou voldoende moeten zijn.
Ik neem me voor om bij te prikken als onderweg een laadpaal mijn pad kruist, maar dat valt niet mee. Tweemaal toont het TomTom display een laadpaal die in echt niet bestaat en de Lidl-laadpaal die ik wel spot accepteert mijn pasjes niet. Uiteraard lopen daarna de restkilometers veel harder terug dan me lief is, waardoor het kielekiele wordt en ik in het zicht van de haven alsnog voor een extra paal moet gaan. Het scheelt, een paar kilometer verderop zitten er enkele op een kluit, maar wéér zit het me niet mee: de paal bij de Ford dealer is exclusief Ford en ook die bij een supermarkt accepteert de pasjes niet, terwijl van een derde paal de 22kW laadkant defect blijkt te zijn. Er zit niets anders op dan door te rijden, maar door in de TomTom van snelste naar kortste route te switchen wordt de afstand tot onder de restkilometers van de batterij teruggebracht. Bekomend voordeel is dat de route vanaf hier bijna geheel door de bebouwde kom gaat, waardoor het verbruik slinkt en de marge tot een gezonde 5 kilometer groeit.
Maar we zijn er nog niet. Even later wordt vlak voor m’n neus door een aantal gasten in oranje hesjes bij een kruising de weg afgezet, maar ik doe net alsof ik ze niet begrijp en wacht m’n kans af om er tussendoor te glippen. Als ik even later vanuit zijstraten alweer verkeer spot haal ik opgelucht adem. Dat had slechter kunnen uitpakken, nu een omleiding rijden had me waarschijnlijk zwaar in de problemen gebracht. Met exact 1% restlading sluit ik de Zero om 11 uur aan de laadpaal aan,
Mocht je je afvragen waar toch dat spreekwoord "als God in Frankrijk" vandaan komt
dan is hier je antwoord
Man, wat is het hier toch gaaf
je kunt blijven stoppen om foto's te maken. Maar goed dat dát tegenwoordig digitaal gaat
Absoluut de moeite waard: Sisteron
en ga zelf op een bankje verderop ontbijten, want dat was er vanochtend bij ingeschoten. Terwijl ik van mijn ontbijt geniet gebruik ik de tijd om mijn aantekeningen op mijn telefoon bij te werken en tegen de tijd dat ik al m’n ervaringen heb bijgewerkt blijkt de batterij alweer bijna helemaal vol te zijn. Dat schiet op.
Het is nog 320 kilometer tot Saint-Tropez, wat in principe gemakkelijk te doen moet zijn, maar omdat ik pas over twee dagen heb afgesproken met de fotograaf en het mooiste deel van de route nog moet komen besluit ik het rustig aan te doen en bij de volgende laadpaal in Sisteron voor een hotelovernachting te gaan. Het is tenslotte zondag en om 15:00 uur is de start van de F1 in Singapore, dus dat wordt m’n nieuwe doel.
Het genieten begint nu echt, de Rhône-Alpes is een waanzinnig mooi gebied, een waar walhalla voor motorrijders die hier vandaag dan ook massaal aanwezig zijn. Het is niet voor niets zondag. De route slingert mooi tussen de bergen door en ik geniet ten volle. Wat is het hier toch ontzettend mooi en wat rijdt het toch een stuk relaxter als je weet dat je alle tijd van de wereld hebt om het einddoel van de dag te bereiken. Nog maar net weer een goed uur op pad spot ik een riante rustparkeerplaats met snackbar én laadstation en besluit tot een korte stop, om in de stralende zon van een vers stokbroodje gezond te genieten terwijl de Zero aan het stekkeren is. Mazzel trouwens, want precies op het moment dat ik de motor bij het laadstation parkeer volgt een Française met een elektrische Hyundai, die ook type 2 wil laden, maar nu dus achter het net vist. Een minuut later en het was andersom geweest.
Terwijl ik van mijn lunch geniet zoek ik een hotel in Sisteron. Volgens TomTom heb ik nog 90 km te gaan en met weer 80% batterij hoef ik me nu écht geen zorgen meer te maken. De prachtige bergwegen vragen erom en ik weersta de verleiding niet, geef de DSR/X flink de sporen en voel me net als een kind in de snoepwinkel. Een Z900 heeft bij een stoplicht geen schijn van kans, de eerste GS wordt netjes buitenom gepasseerd, waarna nummer 2 bij het aanremmen van een haarspeldbocht het volgende slachtoffer is en mij bij het uitaccelereren als kleine stip aan de horizon ziet verdwijnen. Sorry dat ik het even niet kon laten, maar tegenover een elektrische motor heb je met je GS (of welke andere verbrandingsmotor dan ook) in de bergen geen schijn van kans.
Het is net na drieën als ik bij het hotel arriveer en zie dat de laadpaal aan de overkant staat. Da’s nog eens mazzel hebben, ik sluit de Zero meteen aan en stel het laden in op 110% (een van de tips die ik gisteravond heb gehad). Dat geeft mij morgen extra prik om via een omweg naar Saint-Tropez te gaan, via de Gorges du Verdon.
Dag 3 | Batterij | Laden | |||||||||
Plaats | tijd | trip | start | stop | verbruikt | radius | Tot | Tijd | snelheid | kosten | |
(km) | (%) | (%) | (%) | (km) | (kWh) | (min) | (kWh) | ||||
Bourg en Bresse | 7:14 | 46 | 40% | 80% | 22% | 209 | 5,65 | 43 | 7,89 | €3,11 | |
Grenoble | 10:56 | 151 | 1% | 93% | 79% | 191 | 13,22 | 78 | 10,17 | €4,45 | |
Le Monestier Du Percy | 13:32 | 60 | 60% | 80% | 33% | 182 | 2,99 | 21 | 8,55 | €1,65 | |
Sisteron | 15:12 | 90 | 26% | 109% | 54% | 167 | 12,01 | €12,61 | |||
Totaal | 347 | Totaal | 142 | €21,82 | |||||||
Gem | 47 |