Eerste test Sherco Enduro modellen 2010
5.1i-F
Inhoudsopgave |
---|
Eerste test Sherco Enduro modellen 2010 |
Frans, niet Spaans? |
5.1i-F |
4.5i-F Racing |
2.5i-F Racing |
Conclusie |
Technische gegevens |
Bij Hotel La Magnanerie de Barnas, vlak bij Montclus, neem ik eerst de 5.1i-F ter hand. Die mocht voor 2010 ook enkele wijzigingen tegemoet zien, naast de verbeteringen waarvan de gehele range profiteert. Zo kreeg de 5.1i-F – evenals de 4.5i-F - namelijk ook een nieuwe mapping en een meer vochtbestendige ontsteking. Verder werd de transmissie herzien, met onder andere een verbeterde vrijloop. De cilinders van beide modellen kreeg een betere, slijtvaste coating.
De 5.1 is voorzien van een aluminium kickstarter, maar die hoef gebruik ik niet. Hij start namelijk ook gewoon met een sleutel en een startknop. Moeiteloos.
Na het starten loopt de dikke eenpitter direct mooi rond, met een lekkere felle, maar wel beschaafd klinkende blaf uit de aluminium uitlaat, die is voorzien van een RVS uitlaatbocht. Dan zetten we over het asfalt koers naar de rivierbedding van de Cèze, die in dit jaargetijde erg laag staat. Op het asfalt lijkt de 5.1i-F vrij kort gegeard, zodat je snel in de hoogste versnelling zit. Veel meer dan 80k/m per uur zetten we ook niet op het digitale dashboard. Het display daarvan is miniem en in de zon niet heel goed af te lezen, maar het biedt de nodige basisinfo en dat is voldoende.
De enduromachine stuurt gemakkelijk, waarbij de Michelin Competition Enduro banden niet eens wiebelig aanvoelen. En trillen doet de 510cc metende eenpitter ook nauwelijks, dat heb ik ook wel eens anders meegemaakt. Hij is best comfortabel op het asfalt, al is dat natuurlijk niet zijn werkterrein. Dat komen we tegen als we over zandpaden naar de Cèze rijden. Op de sporen blijkt de 5.1i-F erg gemakkelijk op koers te houden. Hij is licht en erg wendbaar. Het chroommolybdeen frame is lekker smal en de zijpanelen sluiten mooi aan op mijn Alpinestars laarzen, zodat ik hem staand goed tussen mijn benen in kan klemmen en bij het manoeuvreren gemakkelijk tussen mijn benen kan laten wegkantelen. Maar dergelijke kennis mag je natuurlijk verwachten van een fabrikant van trialmotoren!
Uitstekend te doseren
De standaard Ceriani/Paioli vering van de 5.1i-F is tamelijk stug afgeveerd, maar daardoor voel je wel goed wat de motor onder je doet. Hij geeft enorm veel vertrouwen en al spoedig zet ik hem in elke bocht op het gas door de bochten, het achterwiel net even wat driftend zodat hij zich mooi in de koers zet. De nieuwe AJP remmen zijn ook grote klasse. Ze pakken goed aan en zijn uitstekend te doseren, ook met twee vingers. Ook in het grove grind van de rivierbeddingen heb ik het prima naar mijn zin op de 5.1. Vooral de krachtbron is een heerlijke krachtpatser, die zoveel power van onderuit heeft dat je altijd genoeg trekkracht beschikbaar hebt om de voorkant van de machine licht te maken en over obstakels te leiden. En dat niet alleen, het vermogen komt er ook zo lekker gelijkmatig uit. De motor reageert enorm soepel op het gashendel, hij pakt direct maar zonder schokken op en remt niet abrupt als je het gas dichtdraait. Hetzelfde geldt voor de hydraulisch bediende, natte multiplaats koppeling. Ook hier is de Trial achtergrond van Sherco goed te merken. Het hendel is goed te doseren en gaat superlicht, je bedient hem als het moet met één vinger. Daardoor hou je vier vingers aan het handvat en dat geeft meer controle.