Zoeken

Eerste test Sherco Enduro modellen 2010

2.5i-F Racing

17 november 2009
Inhoudsopgave
Eerste test Sherco Enduro modellen 2010
Frans, niet Spaans?
5.1i-F
4.5i-F Racing
2.5i-F Racing
Conclusie
Technische gegevens

25i_CRW_2251.jpg

Voor het laatste stuk de bergen in kies ik voor de 2.5i-F. Ook die is licht herzien, met onder meer een nieuwe mapping voor de ontsteking en de injectie en versterkte carters, waarbij tevens nieuwe, betere afdichtingen en keerringen worden gebruikt.

CRW_2877.jpgIk kies voor de 250, omdat ik eigenlijk verwacht dat de lichtste motor van het stel het gemakkelijkste zal rijden. Daar vergis ik me dan weer behoorlijk in. Qua handelbaarheid is hij te vergelijken met zijn grotere broers. Dat had ik natuurlijk kunnen verwachten, want frame, wielen en banden zijn gelijk en het gewichtsverschil van 7 kg mag dan theoretisch in zijn voordeel werken, in de praktijk is dat alleen voelbaar als je van het formaat van Graham Jarvis bent. In kilo’s ga ik dat misschien ruim halen, maar qua rijcapaciteiten toch zeker niet. Desalniettemin voel ik me een aardige held als ik de rotsachtige bergpaden op stuif. Ook hier is de wendbaarheid fantastisch. De 2.5 laat zich vederlicht om de bochten mennen en stuift hobbelige rotsformaties op alsof het een glad geplaveide oprit is, mede dankzij de formidabele Öhlins vering. De grip en de controle is fenomenaal. Toch wil dat nog niet zeggen dat het gemakkelijker rijdt dan een “dikke” eenpitter. Want de 2.5i-F is niet “maar” een tamme versie van de dikke eenpitters, het is een racer pur sang!

CRW_2868.jpgDe 250cc krachtbron heeft niet alleen dubbele bovenliggende nokkenassen, maar ook een tamelijk korte boring-slag verhouding van 78 x 52,2 mm, die hoge toeren mogelijk maakt. En dat is te merken. De motor heeft meer dan genoeg power om razendsnel over de bergweggetjes te blazen, maar dat je hem daarvoor wel op toeren moet houden. Rijdt je hem als een dikke eenpitter, dan zul je merken dat je op lage toeren af en toe kracht te kort komt om hem met het gewenste gemak over drempels en steile rotswegen te trekken. Hou je hem echter op toeren, dan brult hij heerlijk uit zijn sportuitlaat en raast hij met kracht elke helling op, hobbels of niet. Maar daarvoor moet er iets driftiger tussen de zes versnellingen worden geschakeld. Gelukkig doet hij dat uitermate soepel en is ook de koppeling van de watergekoelde 250cc krachtbron er duidelijk een met trial achtergrond!

25i_CRW_2258.jpg25i_CRW_2264.jpg
25i_CRW_2268.jpg25i_CRW_2269.jpg

25i_CRW_2256.jpg