Zoeken

Eerste test Sherco Enduro modellen 2010

4.5i-F Racing

17 november 2009
Inhoudsopgave
Eerste test Sherco Enduro modellen 2010
Frans, niet Spaans?
5.1i-F
4.5i-F Racing
2.5i-F Racing
Conclusie
Technische gegevens

45i_CRW_2179.jpg

Die souplesse en de uitstekende doseerbaarheid zorgen ervoor dat iedereen met de 5.1 overweg kan, ook minder ervaren enduro rijders, waartoe ik mezelf dan toch maar reken! Al moet ik daar aan toevoegen dat de 5.1 wel zoveel power in huis heeft, dat een enduro-amateur daar in het terrein nooit volledig gebruik van zal maken. CRW_2875.jpgAan de onderste toerentalbereiken heb ik meer dan genoeg, de hogere toerentallen vermijd ik. Dat gaat prima, aangezien de zesbak van de Sherco goed gespatieerd is en me meer dan genoeg mogelijkheden biedt het toerental te beperken. Enige minpuntje is dat de verbeterde vrijloop nog altijd niet zo goed te vinden is…

Wat vermogen betreft is de 4.5i-F wellicht een betere optie voor de minder ervaren motorrijder. Het 448,6 cc metende eencilinderblok is bijna identiek aan de watergekoelde 510cc eenpitter. Ook vier kleppen per cilinder, bediend via een enkele bovenliggende nokkenas. Hij heeft ook een boring van 95 mm, maar de krukas heeft een kortere slag van 63,4 mm in plaats van 72 mm. Hij heeft daardoor iets minder bottom power dan de 510, maar kan wel iets meer toeren draaien. Die bottom power is voor mij echter nog altijd ruim voldoende, terwijl het iets tammere motorkarakter ook minder ervaren zandhazen de mogelijk biedt om ook de iets hogere toerenregionen te verkennen. CRW_2865.jpgVerder is het stuurkarakter exact gelijk en dat is niet zo vreemd. De machines zijn – in standaarduitvoering – gelijk en wegen beide slechts 109 kg.

Ditmaal ben ik echter niet met de standaard uitvoering onderweg: deze 4.5i-F heeft goudkleurige veerpoten, hetgeen betekent dat het een “Racing” uitvoering is. Op het lange offroadpad, dat we afleggen van de Cèze naar een heuvelgebied achter Barjac, is dat verschil wel te merken. De Öhlins vering voelt in eerste instantie stugger aan, maar neemt grote oneffenheden desondanks nog genialer op, vooral als je wat harder rijdt. Bij diverse bruggetjes en watergeultjes zet ik me schrap om de klappen op te vangen, maar die blijven uit. De Sherco rolt er overheen alsof ze er niet zijn. En ook op het inmiddels wat hogere tempo blijft de Sherco stabiel en lichtvoetig aanvoelen.

45i_CRW_2183.jpg45i_CRW_2186.jpg
45i_CRW_2195.jpg45i_CRW_2196.jpg

45i_CRW_2198.jpg