Zoeken

Test: Kawasaki Versys 650 vs. QJMotor SRT 700 X

Populair segment

4 juli 2024

QJ Motor plant in één keer een heel assortiment motoren op de Nederlandse markt. Daaronder de SRT 700 X, een modern ogende allroad, die hier en daar toch wel is gebouwd volgens het oeroude principe: beter goed gepikt, dan slecht zelf verzonnen. De snavel onder de fraai ogende LED-koplampen doen erg “Beiers” aan en je zou zweren dat je diverse onderdelen van het motorblok zo kunt overzetten op dat van de Versys 650. Verder hebben de Chinezen hun motor cachet verleent door te shoppen bij gerenommeerde Europese fabrikanten: de remmen zijn radiaal en van Brembo, de vering komt van Marzocchi. Oogt best fors voor een middenklasse motor, maar stuurt wel als een kolibrie Een andere troefkaart is de zeer overdadige uitrusting: de SRT700 X is standaard rijkelijk uitgerust met tubeless spaakwielen, handvat- en zadelverwarming, handkappen met aluminium beugels en middenbok. Dat plus een 3-delige aluminium kofferset (incl. ophangbeugels), die van binnen bijzonder netjes is afgewerkt en waarvan de topkoffer ruimte biedt aan een integraalhelm, als onderdeel van het Touring pakket. Bovendien zijn het bovenladers, dat is altijd veel praktischer dan zijladers. En het mooiste is de prijs, want je krijgt dat alles voor € 9. 599 (€ 8.299 BE)! 

Tegenstrever

Gezien de overeenkomsten van de krachtbron was de Versys 650 natuurlijk de logische tegenstrever voor deze test. Die is leverbaar in vier varianten. De standaardversie kost € 9.299. Met Tourer-kit - voorzien van zijkoffers met bijbehorende binnentassen, handkappen, een tankpad en een screenprotector kost hij € 10.298. De Tourer plus kit lift dat naar € 11.198 dankzij extra’s als frame sliders, LED-mistlampen en verwarmde handvatten.  Dan kun je ook nog kiezen voor een Grand Tourer Edition Kit. Dan heeft de Versys alles wat de Tourer plus-kit biedt, plus een topkoffer, een hoog touring-windscherm en een gps-steun. Dan loopt de teller op tot 12.098 Euro. In het zwart, want de gekleurde versies zijn € 200 duurder. Maar dan heb je ook een echte luxe toermachine. Toermachine, want een Allroad zou ik de Versys niet meer willen noemen. De veerwegen zijn met 150 mm voor en 145 mm achter nog best een riant voor een straatmotor en ook de zithoogte is met 840 mm best stevig, maar met een 17 inch voorwiel en Bridgestone T32 toerbanden richt je je als motorfabrikant toch wel duidelijk op het verharde. Dat zie je ook aan Heerlijk geraffineerd, maar dat mag ook wel na bijna 20 jaar...de niet al te ruime bodemvrijheid en de laaggeplaatste uitlaat, alsmede het ontbreken van een skid-plate. Motormodi heeft de Versys niet, evenals de QJ. De Kawa heeft echter instelbare tractiecontrole en dat moet de QJ dan weer ontberen.

Lage zit

De offroad-gedachte is bij de QJ duidelijk wat meer aanwezig dan bij de Versys. Hij heeft een 19 inch voorwiel en er liggen wat grovere Metzeler allroadbanden op. Daar houdt die gedachte trouwens wel op, want met veerwegen van 150 mm voor en 160 mm achter kun je best een amateuristisch aangelegd klinkerpad aan, maar serieuze kuilen en gaten gaan daarmee boven zijn pet. Bodemvrijheid heeft hij meer dan genoeg, al is de uitlaat het laagste punt, hij steekt zelfs onder de dikke aluminium skid-pate uit. Opvallend is dat de zithoogte ondanks die bodemvrijheid 15 mm lager is dan bij de Versys, terwijl de voetsteunen dankzij die bodemvrijheid iets hoger staan. Dan staan ze ook nog een centimeter of 15 verder naar voren, waardoor de zitpositie wat gehurkt is, alsof je op een custom zit. Maar dat went. De motor voelt ook groot en imposant, je zit diep in het zadel en dus torent de tank en de ruit best hoog boven je uit. Het zadel is verder prima in orde, dan kun je het best een dag op uithouden. Het stuur komt ook ver naar je toe, waardoor je er gemakkelijk bij kunt en de knieën passen prima tegen de tank. Het zicht in de spiegels is prima, de windbescherming is ook uitstekend en er is niet veel turbulentie. Als ik al minpuntjes moet noemen dan is dat als eerste dat de beugels van de ruitbevestiging lijken op die van een Supersport uit de jaren 90 en dat het kleuren-TFT-scherm een brede, zwarte rand heeft, waardoor het effectieve oppervlak van het dashboard wat klein is. Bovendien heeft het erg kleine lettertjes en laat ik nu net mijn bifocale vizier niet op mijn helm hebben! Pluspunt is dan weer dat het TFT-scherm wel GSM-connectivity heeft, met navigatiemogelijkheid.