Vergelijk: Suzuki V-Strom 800DE vs. CFMoto 800MT Touring
Rondje om de kerk
De CF ziet er scherp en modern uit. KTM-designer Kiska, die getekend heeft voor dit ontwerp, gaf hem een vriendelijke maar doortastende blik mee, met lange, gebogen dagrijverlichting, die doet denken aan een fronsende wenkbrauw, Het design wordt afgemaakt door een kleine snavel, twee fraai in het design geïntegreerde LED-verstralers en leuke graphics, met de tekst “N39°” op de 19 litertank. Juni mag de geschiedenis in zijn gegaan als de warmste juni in de geschiedenis, maar herinner je nog maart, april en mei? Als gezegd zijn er twee versies, die technisch gezien bijna helemaal gelijk zijn.De Sport heeft onder meer standaard valbeugels, kofferbeugels, twee rijmodi (sport en regen), bochten-ABS en cruisecontrole (tot 130 km/uur). Daarnaast biedt ze nog zelf-uitschakelende knipperlichten en knipperlichten die wild knipperen bij het remmen.
De Touring is nog luxueuzer uitgerust met onder meer een middenbok, standaard handvatverwarming en handkappen, alsmede tubeless spaak- in plaats van gietwielen, bandenspanning controle systeem, een up/down quickshifter, zadelverwarming en een aluminium carterbeschermplaat, alsmede een kleuren TFT-scherm waarvan je even moet doorkrijgen hoe de bediening is. De twee rijmodi (Sport en Rain), de handvatverwarming en de aambei-heating verloopt via menu’s, die niet heel intuïtief zijn, maar als je ze door hebt kun je het tijdens het rijden doen. Maar Nog nooit zo lang met winterhandschoenen gereden als dit jaardan moet je dat wel doorhebben en bij gebrek aan een RDFM (Read The F***king Manual) betekent dat in ons geval dat,nog maar koud op pad, de importeur moet worden gecontacteerd om uitkomst te bieden. Voordeel is dan wel weer dat het dashboard smartphone-connectiviteit heeft, zodat je via de CF-Moto app zelfs kunt navigeren. Voor de telefoon heeft de CF een USB-aansluiting naast het dasboard, voor je TomTom een 12-stopcontact aan de andere kant ervan.
Wedijveren
De V-Strom ziet er naast de CF veel slanker en lichter uit, al scheelt het rijklaar maar welgeteld één kilo. De snavel is langer en één geheel met radiateur-covers, daarbovenop is de koplamp/dashboardunit geplaatst, alsof hij er “los” op ligt. De neus valt verder op door de dubbele boven elkaar geplaatste, kleine LED-koplampen in een hexagonale behuizing die wat streetfighter-achtig aandoen. Ook de V-Strom heeft een goed afleesbaar TFT-scherm, dat via de drie knoppen op de linker stuurhelft wél heel gemakkelijk te bedienen is. Het scherm heeft verder een witte dag- en een zwarte nachtmodus. Smartphone-connectiviteit heeft hij niet. Wel heeft hij een grote 20 l tank, een kunststof beschermplaat, handkappen op het conisch gevormde, aluminium stuur en een standaard radiateurbescherming. En natuurlijk door de fraaie spaakwielen, die in tegenstelling tot de CF zijn voorzien van een binnenband. Het voorwiel van de V-Strom is wel 2 inch groter, wat getuigt van wat serieuzere offroad aspiraties.
Qua elektronica kan de V-Strom wedijveren met de CF: zo heeft het Suzuki Intelligent Ride System met drie rijmodi: A (Active), B (Basic) en comfort (C), tractiecontrole met drie normale standen, een off-modus ook een Gravel modus, ABS met twee interventieniveaus en eveneens een off-modus. Verder is de Suzuki voorzien van het easy-startsysteem, low-RPM-assist en Slecht weer bestaat niet, zeggen ze dan, alleen slechte motorkleding. Nou ehhh, daar zijn we 't niet helemaal mee eenseen up/down quickshifter. Cruisecontrole heeft de motor niet en het ABS is niet hellingshoekafhankelijk. Ook een 12 volt-aansluiting heeft ze niet bij het dashboard, die is vervangen door een USB-poort naast het dashboard. Je kunt een TomTom trouwens direct met een USB-kabel aansluiten, maar of dat waterdicht is, is de vraag.
Comfort
De Suzuki V-Strom 800DE en de CFMoto 800MT zijn bedoeld voor de serieuze Adventure-rijder. Die wil best een rondje rond de kerk rijden, maar dat mag dan gerust de Sagrada Familia in Barcelona, de Dom van Milaan of de kathedraal van Santiago de Compostella zijn. Om daar te komen heb je goed comfort nodig en dat is bij beide fietsen dik voor elkaar. De CF heeft een bescheiden zithoogte van 825mm, waarbij ik met mijn 181 cm goed met de voeten bij de grond kan. De verticaal wat minderbedeelde hoofdredacteur Ed heeft daar meer moeite mee, dat zit hem dus eerder in de breedte van de motor dan in de hoogte. Je zit verder echt “in” de motor, achter de flinke
Heel fris design, laat dat maar aan Kiska over, dat kunnen ze wel. Alleen, iemand een idee waar N39° op slaat?
Heel herkenbaar V-Strom, maar toch een eigen gezicht. DE zal ongetwijfeld ook ergens voor staan, maar wat?
Het TFT van CFMoto is groter, maar dat van Suzuki is mooier en overzichtelijker
19 litertank en de hoge toerruit, die met twee draaiknoppen in hoogte verstelbaar is. Iets dat trouwens niet tijdens het rijden lukt. Ik rijd vanwege de ochtendkou in de hoge stand. Veel turbulentie geeft dat niet, heel stil is het ook niet. Maar mijn helm heeft geen last van “buffeting” (schudden of trillen) en met oordoppen in is het prima te doen, omdat ik verder ook lekker zit. Ed daarentegen zit met z'n helm precies in die buffering-zone en wordt daar niet vrolijk van.
Het stuur is ver naar me toe gekanteld, waardoor ik er gemakkelijk bij kan en lekker rechtop zit. Ik geniet nu enorm van de standaard handvatverwarming. Aan- en uitzetten gaat via het menu, dat is wat omslachtig. Verder voelt de knipperlichtschakelaar “dood”, hij laat niet echt voelen of je hem goed hebt geraakt, maar hij werkt wel en de knipperlichten gaan na verloop van tijd vanzelf uit. Das een pluspunt. Die krijgt-ie ook voor de zit: mijn voeten staan recht onder me en mijn knieën hebben ruimte zat in de uitsparingen in de tank, zonder dat het voelt alsof ik ze erg moet buigen. Het zit gewoon perfect op het brede, lekker stugge zadel, waarop ik het gemakkelijk een hele dag uithoudt, zolang ik de zadelverwarming uit laat. Die heeft drie standen: heet, te heet en Dante’s Inferno. Als je vast wilt uitproberen hoe het straks is, als je voor de poorten van de hel op het strafbankje op je kamernummer zit te wachten, dan is dat de stand…