Zoeken

Vergelijk: Suzuki V-Strom 800DE vs. CFMoto 800MT Touring

Klasse in de middenklasse

29 juni 2023
Is het ietsje meer, of juist ietsje minder? De topmodellen in de allroad-range van de meeste merken groeien naar een steeds grotere cilinderinhoud, zinloze vermogens, hoge gewichten en dito prijzen. Tussen de topmodellen en de opstapklasse is een gat ontstaan, dat ruimte biedt aan een nieuwe klasse rond 800cc. De Suzuki V-Strom 800DE en de CFMoto 800MT doen er hun voordeel mee.

De V-Strom is al jaren een populaire gast in de Suzuki-showroom. En nog steeds: de 650 als opstapper voor € 9.899 en als luxere XTA voor € 10.299. Het topmodel, de 1050 – net gepromoveerd uit de 1000-klasse – kost € 16.999. Er zit nu meer dan 6000 euro tussen. Dat schept het bestaansrecht van een tussenmodel, de V-Strom 800DE, die voor € 12.699 zijn opwachting maakt. 

Nu komt er uit Azië nog meer moois. De Chinezen timmeren ook heel aardig aan de weg. Met name CFMoto is goed bezig, in samenwerking met KTM, dat moet gezegd. Het presenteerde vorig jaar de CFMoto 800MT, die motorrijders een niveau omhoog biedt vanuit de opstapklasse, waarin voor € 7.949 een 650MT klaarstaat. De 800 is leverbaar als “Sport” voor € 11.599 en als “Touring” voor € 13.799. Net als de V-Strom 800 heeft die Touring spaakwielen en (heel) lichte offroad-aspiraties. 

Tekst: Peter Aansorgh
Fotografie: Jacco van de Kuilen, Peter Aansorgh