Zoeken

Vergelijk: Suzuki V-Strom 800DE vs. CFMoto 800MT Touring

Dante's Inferno

29 juni 2023

Wie niet op de blaren wil zitten, moet zich gedragen zolang hij zich in het tijdelijke bevindt, de zadelverwarming laag of uitzetten of een motor kiezen die een dergelijke, naar mijn smaak wat overbodige luxe helemaal niet heeft. Zoals de Suzuki V-Strom 800DE. Die heeft een eendelig zadel met een goede breedte en een comfortabele polstering, die stug genoeg is om het er uren op uit te houden. Het zadel is smal aan de voorzijde, Volgende keer eerst checken of de pinlock er wel in zit, da's wel zo prettig weet ik nuwaardoor ik – en ook Ed - ondanks de best uitdagende zithoogte van 855mm nog best goed bij de grond kan. Verder is de zit perfect. Het brede, conisch gevormde stuur ligt lekker in de hand, de handvatten – helaas zonder handvatverwarming - zijn niet te dik, het remhendel is goed instelbaar en de voetsteunen staan prettig, bijna recht onder me. Dat draagt bij aan de beenruimte en geeft een fijne flauwe kniehoek.

Deze positie maakt het ook gemakkelijk om op de voetsteunen te gaan staan. In die stand sluit de motor ook mooi aan op de onderbenen, daar stoort niets. Qua windbescherming valt de V-Strom ook niet tegen. Je zit een beetje in de motor, waardoor het kleine ruitje nog best hoog komt, zeker in de hoogste stand. Je kunt het met inbusbouten in hoogte verplaatsen, hij staat nu in de hoogste stand. Daarop geeft hij nog opvallend veel bescherming. Hij geeft ook niet veel turbulentie, hoewel ik wel net met mijn oren op de bovenrand van het turbulentiegebied zit. Volgende keer toch maar rondje om de kerk in Spanje doen. Dagje knallen en je bent erAls ik ga staan, wordt het echt stil. Ook hier dus oordoppen voor de lange afstand, maar dan is het ook prima een hele dag uit te houden op de Soes. Been there, done that!

Tubeless

Beide motoren zitten dus fijn, als ik daar een voorkeur voor moet uitspreken dan zou die heel licht in het voordeel van de CF uitpakken. Je voelt je al snel helemaal thuis op de CF, ook omdat die erg lekker rijdt en goed stuurt. Goed, maar niet superlicht. Het zwaartepunt lijkt een beetje hoog te zitten, waardoor hij wat langzamer een bocht inrolt dan de Suzuki, ondanks het feit dat de CF een kleiner voorwiel heeft – dus met minder gyroscopisch effect. De spaakwielen zien er overigens niet uit als tubeless wielen, maar schijnen dat wel te zijn. De spaken zien er ook een beetje anders uit, met een soort veerringetjes op de nippels. En dan is er ook nog een bandenspanning-controlesysteem. Luxe!

Maar goed, het stuurt dus heel fijn, maar veel minder flitsend dan de Soes. De hooggeplaatste topkoffer – helaas niet met éénsleutelsysteem - heeft daar natuurlijk ook effect op, dat moet je niet vergeten. Verder geeft de CF een heel zeker gevoel: beheerst, vertrouwd en neutraal. De Maxxis Maxventure banden geven zowel koud als warm goede grip. Het lijkt de 800 MT niet uit te maken We hadden ons dat 'tourke doen' op voorhand toch echt anders voorgesteldof je remmend een bocht instuurt, op het gas eruit komt, of je een krappe of een ruime bocht maakt. Hij draait gemakkelijk af en blijft op de gekozen lijn, zonder dat het rijwielgedeelte reageert op hobbels of rem- of gasreacties.

De veerwegen zijn met 160 mm voor en 150 mm achter voor een allroad niet heel erg ruim, maar ruim genoeg om kleine oneffenheden goed op te vangen en de vering is progressief genoeg om de motor lekker strak te houden op grotere hobbels. Grote klasse, al krijgt hij aftrek omdat de dubbele wartel voor de veervoorspanning achter slecht bereikbaar is. Even aanpassen op belading is er dus niet bij. Verder gemengde gevoelens over de Spaanse J. Juan remmen: de voorrem grijpt goed aan en heeft best veel remkracht paraat, maar zou toch wat feller mogen zijn. Zo zie je maar dat radiaal niet zaligmakend is! De achterrem dot trouwens wel goed mee en laat zich ook goed doseren.