Zoeken

Test: Langen Two Stroke

Conclusie

7 april 2022

 

Toen ik aan vijfentwintig jaar geleden op de 250cc Gilera GP-racer plaatsnam voelde die meteen ruimer dan ik had verwacht - en met SuperSic-schaal 1,83 m lang voelde ik me met een lengte van 1,80 m meteen thuis. Hetzelfde vandaag op de Langen - maar met de cruciale toegevoegde bonus dat de in drie richtingen verstelbare clipons het verst naar voren was gemonteerd. Dit gaf niet alleen een extra gevoel van ruimte, maar stelde me ook in staat mijn gewicht naar voren te verplaatsen voor extra grip in bochten, Wie had dat gedacht, dat de tweetakt nog een comeback zou kunnen maken...en dankzij de hefboomwerking een glijdende achterkant op te vangen. Het rijwielgedeelte is onbetwistbaar en laat de fiets met precisie door een reeks bochten in de vierde versnelling walsen. Mooi hoor.

Desalniettemin is de rijhouding veel meer rechtop dan op een regelrechte racer, wat betekent dat hoewel er een bepaald gewicht op je schouders rust, het niet onnodig vermoeiend is. En de manier waarop het prachtig gemaakte, zij het dun gevoerde leren zadel smaller wordt waar het de brandstoftank raakt, geeft je het gevoel één te zijn met de fiets, terwijl het voor kleinere rijders ook gemakkelijker wordt om beide voeten op de grond te zetten bij stoplichten. Het is een sportieve maar gezonde rijhouding, die de doelgroep van Langen van 35 jaar en ouder waarschijnlijk zal aanspreken.

Vanwege de weersomstandigheden kon ik eigenlijk geen zinnig woord over de vering zeggen, behalve dat de dubbele K-Tech achtershocks onverwacht goede rijkwaliteit leverden voor zo'n lichte fiets. Ik voelde de achterwielophanging hobbels in het wegdek nemen, dus de neoklassieke achterkant met dubbele schokdemper voldeed onverwachts. In combinatie met de voorspelbare maar opwindende vermogensafgifte, de uitstekende verhouding tussen vermogen en gewicht en de benchmark-handling van het fijn sturende chassis, is het debuutmodel van Langen Motorcycles een schot in de roos geweest door een letterlijk unieke rijervaring te bieden.

Het feit dat Chris Ratcliffe genoeg orders heeft ontvangen, ondersteund door aanbetalingen om het project financieel levensvatbaar te maken, is slechts een beloning voor zijn moed om een ​​goedbetaalde creatieve baan bij CCM op te geven ten gunste van zijn eigen project. En zoals hij zijn uiterste best doet om te onderstrepen, is de Two Stroke nog maar het begin…