Zoeken

Test: Langen Two Stroke

Back to the Future!

7 april 2022
Het is bijna twee decennia geleden dat de geliefde ring-a-ding straatlegale racereplica’s in vorm van de Suzuki RGV250 en Aprilia RS250 uit de showrooms van de dealers verdwenen, als slachtoffer van steeds strengere emissie- en geluidseisen. Dankzij een enigszins onwaarschijnlijke samenwerking tussen Ferrari engineers in Italië en een Britse ontwerper is met de komst van de Langen Two Stroke 250 het wachten op de wederopstanding eindelijk voorbij.

Langen Motorcycles werd in september 2020 onthuld tijdens de prestigieuze Salon Privé op het terrein van het grootste landhuis van Groot Brittannië, Blenheim Palace, de geboorteplaats van Winston Churchill. Simpelweg de Two Stroke genaamd tartte Langen’s gelimiteerde tweecilinder 250cc model daar de conventie door de prestatiegerichte tweetaktmotor voor straatgebruik een nieuw leven in te blazen. Die Britten zijn zo gek nog nietDe Two Stroke is het geesteskind van Christofer Ratcliffe, CEO en oprichter van het in Lancashire gevestigde Langen Motorcycles, die daarvoor tien jaar lang Chief Design Engineer bij CCM Motorcycles in het nabijgelegen Bolton is geweest. 

Bij CCM maakte Ratcliffe naam en faam door in ontwerptermen ‘outside the box’ te denken en de Spitfire en Stealth 600cc eencilinder viertakt hotrods te creëren die de huidige CCM-reeks vormen, evenals de uitverkochte GP450 über-lichtgewicht Adventure fiets. "Mijn droom is altijd geweest om kleine maar hopelijk opmerkelijke stukjes Britse motorgeschiedenis te creëren", zegt Chris Ratcliffe. “Ons doel bij Langen is om grenzen te verleggen en interessante fietsen te maken die buitengewoon zijn, en waarvan we hopen dat ze mensen zullen behagen die geïnteresseerd zijn in iets heel anders, dat enorm leuk is om te rijden. Dit is de eerste van een aantal tegenwoordig ongebruikelijke maar opwindende modellen die we van plan zijn de komende jaren te maken.”

Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Kel Edge

 

De Italiaanse connectie

 

Dat “opwindende modellen” kun je zeker wel stellen, want zoals de naam al doet vermoeden wordt het debuutmodel van Langen Motorcycles aangedreven door een 90 ° V-twin 249cc membraaninlaat gestuurde tweetaktmotor met dubbele, tegengesteld roterende krukassen, die voor het Britse bedrijf wordt geproduceerd door het Italiaanse Vins Motors. Vins, gevestigd in Maranello op een steenworp We mogen dan (voor zolang het duurt) van COVID-19 verlost zijn, maar buiten dat is voorjaar 2022 net 2021... koud en natafstand van de Ferrari-fabriek en het hoofdkantoor van het Formule 1-raceteam, werd in 2017 opgericht door een groep van vijf Ferrari R&D-ingenieurs uit het verleden en heden, onder leiding van Vins CEO Vincenzo Mattia.

De afgelopen vijf jaar hebben ze gewerkt aan de ontwikkeling van de vloeistofgekoelde 250cc tweetaktmotor die is gemonteerd in hun eigen toonaangevende Duecinquanta model, waarvan het structurele monocoque-chassis van koolstofvezel is voorzien van Fior-type carbon wishbone voorwielophanging, zoals toegepast op de nieuwe Brough Superior en vooral de Aston Martin AMB 001 die door hen is gemaakt. Vins heeft de krachten gebundeld met Langen Motorcycles om een ​​speciale straatlegale versie van zijn circuitgerichte motor aan het Britse bedrijf te leveren, en heeft gezorgd voor dyno-tuning van de motor om te voldoen aan de eisen van de klant.

De door Vins ontwikkelde tweetakt V-twin heeft een boring x slag van 54 x 54,5 mm en levert een topvermogen van 78 pk @ 11.700 tpm, gemeten aan de versnellingsbak en een koppel van 45 Nm bij hetzelfde toerental – maar met een rood gebied dat pas bij 14.500 tpm begint. Een combinatie van Vins-gepatenteerde directe benzine-injectie met twee dual-flatslide gasklephuizen met
Goede ideeën komen uit vaak uit Italië. Dit is een verdomd goed idee

Nét op tijd bij Vins in Italië, voordat heel Europa op slot ging. Gaf de ex-Ferrari monteurs wel mooi de tijd om de mapping van de inspuiting perfect te krijgen

Tweetakt uitlaat is pure kunst. Achterbrug trouwens ook
elliptische vorm, in equivalent 40 mm doorsnee, dubbele koolstofvezel membraaninlaten en ECU-geregelde separate olie-injectie rechtstreeks op de hoofdlagers van de krukas heeft ervoor gezorgd dat het blok deze indrukwekkende prestaties kan leveren, maar tegelijkertijd milieuvriendelijk, zeer handelbaar, robuust en in het Verenigd Koninkrijk 100% straatlegaal te zijn. Aldus Ratcliffe, die maar al te graag het hard verdiende Britse MSVA homologatiecertificaat aan alle twijfelaars wil laten zien. 

De vermogen-gewichtsverhouding is de sleutel tot de in potentie zinderende prestaties van de Langen Two Stroke, dankzij Ratcliffe’s ontwerpfilosofie die de beroemde mantra volgt van de legendarische Formule 1 ontwerpgoeroe Colin Chapman, oprichter van Lotus Cars, dat een voertuigontwerper moet "vereenvoudigen, dan gewicht verminderen.” Naar eigen zeggen weegt de Two Stroke slechts 119 kg rijklaar exclusief benzine, 53/47% gesplitst, waardoor een indrukwekkende vermogen-gewichtsverhouding van 655 pk/ton wordt geleverd, beter dan menig eenliter Superbike. Elke motor wordt op bestelling gebouwd en individueel genummerd voor elke klant, met volledig CNC-gefreesde carters en een cassette-type zesversnellingsbak met up/down elektronische powershifter. 

Het modulaire, keramisch gecoate vakwerkbuisframe van de Langen Two Stroke is met de hand gebouwd van speciaal gemaakte lasergesneden TiG-gelaste 7020 T6 aluminium buizen, met het zelfdragende koolstofvezel zitje bevestigd aan schetsplaten waarin de achterbrug scharniert. De 600 mm lange swingarm is gemaakt van hetzelfde materiaal en op dezelfde manier als het frame, de volledig instelbare vering komt voor rekening van een 43 mm TIN-gecoate Öhlins RWU upside-down voorvork onder een balhoofdshoek van 23° en een naloop van 97 mm, en dubbele K-Tech Razor cantilever achtershocks met progressieve veren, met 120 mm veerweg 120 mm voor en achter. Dit resulteert in een voor 250 GP begrippen ronduit lange wielbasis van 1.450 mm. "Maar dit is uiteindelijk een racefiets, geen regelrechte GP-racer", zegt Chris Ratcliffe. Dus toen zei die smeris, "steek je handen recht vooruit, want ik geloof er geen biet van dat je niet hebt gedronken..."“We moeten ruimte maken voor mensen die groter zijn dan Marc Márquez om op de fiets te zitten! Maar het gaat ook vooral om het garanderen van stabiliteit bij hoge snelheden in combinatie met die GP-stuurgeometriestatistieken.”

Voor wat de remmen betreft is de Two Stroke voorzien van twee 320 mm Brembo-schijven met in het VK gemaakte HEL radiale vierzuiger remklauwen voor en een enkele 240 mm schijf met tweezuiger remklauw achter, CNC-gefreesd in Devon uit massief 6082-T6 aluminium. De prachtige 1990’s Grand Prix racer-stijl TiG-gelaste uitlaten met dubbele expansiekamer stoten de kenmerkende rokerige beelden, geluiden en geuren uit die tegenwoordig een al te zeldzame herinnering zijn aan de iconische tweetakt racefietsen van weleer. “Het is ons speciale uitlaatontwerp voor de Vins-motor, omdat we een andere achterwielophanging hebben vergeleken met de Vins-motor – die heeft niet zoveel veerweg achter en dus heeft de uitlaat een andere vorm gegeven voor die langere veerweg”, zegt Ratcliffe. “Het uitlaatsysteem was een van de grootste uitdagingen bij het bouwen van de fiets, omdat elke kegel en sectie identiek moet zijn op de bovenste helft en de onderste, Echt, je zou dit moeten horen. En ruiken, niet te vergeten. Wat.Een.Feest.maar je moet om het chassis heen en ruimte laten voor het achterwiel en de achterbrug om over de hele veerweg vrij te bewegen, dus het is een hele uitdaging om dat te doen. Op dit moment worden de uitlaten voor ons in Italië vervaardigd in RVS, met een heldere keramische coating, maar we hebben overwogen om hier in het VK enkele titanium exemplaren te maken.”

Voor zover er sprake van bodywork is, is dit inclusief de tank met de hand gemaakt van koolstofvezel, waarbij gebruik is gemaakt van een speciaal patroon, plus in het geval van de benzinetank en losse eenliter oliereservoir nog een aanvullende lining. "Vins heeft dat eigenlijk voor ons bedacht, omdat een deel van hun bedrijf koolstofvezelwerk voor Ferrari doet", zegt Chris. "Ze hebben een enorme autoclaaf in Maranello, dus ze hebben in het verleden veel grotere koolstofbrandstoftanks gemaakt, wat betekent dat nadat we hadden ontwikkeld hoe het ontwerp eruit zou moeten zien, ze vervolgens materialen adviseerden en de tanks bouwden."

Op maat gemaakt

Elke Langen Two Stroke is een handgemaakte, op maat gemaakte creatie die in wezen op maat is gemaakt voor de persoon die hem bestelt. De prijs van de high-spec Two Stroke begint bij £ 28.000 (momenteel € 33.230) excl. VAT, maar elke fiets kan persoonlijk worden aangepast aan de wensen van de klant via een groot aantal opties. Deze variëren van een ruime keuze aan verschillende lakkleuren, chassisafwerking en ophangingstype tot aan de wielen toe. Standaard is de Two Stroke voorzien van spaakwielen met geanodiseerde lichtmetalen velgen (gemaakt door BMW’s toeleveranciers), geregen aan Langen's op maat Ik had vandaag natuurlijk ook op kantoor kunnen zitten. Neehh... dan toch liever ditgefreesde naven, optioneel kan voor Dymag gesmeed magnesium of BST carbon wielen worden gekozen. De lay-out van de bedieningselementen en de ergonomie zijn afgestemd op elke individuele klant, inclusief het type en de positionering van het stuur, de zithoogte, de positie van de voetsteunen en het afstellen van de achtervering. Het is echt een op maat gemaakte fiets die is gebouwd voor meneer – of mevrouw, want dit is een motorfiets waarvan het lichte gewicht en de zithoogte van 820 mm geschikt is voor vrouwelijke rijders.

Het veelgeprezen debuut van The Langen Two Stroke in 2020 en de wereldwijde publiciteit die eruit voortkwam, werd echter frustrerend gevolgd door een PR-black-out veroorzaakt door de tweede, veel langere, COVID-19 geïnspireerde lockdown in Groot-Brittannië. Het eerste exemplaar van de Two Stroke bereikte Italië echter vóór de coronamaatregelen, zodat bij Vins de directe EFI benzine-injectie, op dit moment uniek in de tweetakt motorwereld, op de dyno kon worden afgesteld en vervolgens op de weg te worden getest om ervoor te zorgen dat de Vins-motor ideaal voor klanten is afgestemd op het toepassingsgebied van de Langen Two Stroke. "De testsessies met de echte Langen-motorfiets gaven ons de kans om iets heel anders af te stemmen dan ons eigen Vins-model", zei Mattia, CEO van Vins. “De verschillende wielafmetingen en eindoverbrengingsverhouding dwong ons om de ECU te benaderen met bijzondere aandacht voor de vermogensafgifte, als onderdeel van een grote inspanning
Clip-ons, maar desondanks geen extreme zit. Geen contactsleutel maar een dongel om 'm op contact te zetten

Echte caferacer smoel. Bar-end spiegels zijn tof

Hindedehindindin...hindedehindindin... afijn, je begrijpt waar we naar toe willen gaan

Tof tot in het kleinste detail. HEL, wat een remmen!
om de acceleratie en rijeigenschappen te optimaliseren, en onze wegtests verliepen erg goed na verschillende intense dyno sessies.”

Het succesvolle testprogramma betekende dat Langen Motorcycles de Two Stroke productie nu een trap kan geven, met de eerste klantfiets die volgens Ratcliffe binnenkort zal worden overgedragen. De eerste productieserie is beperkt tot 100 individueel genummerde Two Strokes, die zijn gehomologeerd voor gebruik op de weg in het VK. Later in 2023 zullen nog eens 150 motorfietsen worden geproduceerd, die beschikbaar zullen zijn voor klanten in de rest van de wereld, maar deze zullen alleen straatlegaal in het VK zijn. Ratcliffe dringt erop aan dat het totale aantal te bouwen exemplaren strikt beperkt is tot 250 fietsen, elk gebouwd op specifieke bestelling rechtstreeks bij de fabriek, met een aanbetaling te betalen via de officiële website van Langen Motorcycles. "De Two Stroke is al gecertificeerd als volledig legaal voor de openbare weg voor het VK, en klanten buiten Groot-Brittannië kunnen ook op circuitdagen van hun Langens genieten", zegt hij. "In dit stadium moeten ze echter zelf zorgen voor de lokale registratie voor straatgebruik als ze dat willen."

Na het hele Langen-project vanaf het begin te hebben gevolgd, keek ik er naar uit om als eerste man op de fiets te mogen rijden - en was dat ook, maar wel na lady BSB-racer Jenny Tinmouth, die tijdens het Goodwood Festival of Speed ​​van afgelopen jaar de sleutels vlak voor m’n neus weggriste. Toen het daarna mijn beurt was om de Two Stroke op de oprit van de hertog van Richmond op z’n staart te trappen was de accu echter leeg en wilde hij niet starten. Het enige echte prototype van Chris Ratcliffe verdween toen naar Italië voor die uitgebreide Vins R&D-sessie, en tegen de tijd dat de fiets terugkeerde naar Groot-Brittannië was de winter voor ons.