Zoeken

Test: Langen Two Stroke

Back to the Future!

7 april 2022
Het is bijna twee decennia geleden dat de geliefde ring-a-ding straatlegale racereplica’s in vorm van de Suzuki RGV250 en Aprilia RS250 uit de showrooms van de dealers verdwenen, als slachtoffer van steeds strengere emissie- en geluidseisen. Dankzij een enigszins onwaarschijnlijke samenwerking tussen Ferrari engineers in Italië en een Britse ontwerper is met de komst van de Langen Two Stroke 250 het wachten op de wederopstanding eindelijk voorbij.

Langen Motorcycles werd in september 2020 onthuld tijdens de prestigieuze Salon Privé op het terrein van het grootste landhuis van Groot Brittannië, Blenheim Palace, de geboorteplaats van Winston Churchill. Simpelweg de Two Stroke genaamd tartte Langen’s gelimiteerde tweecilinder 250cc model daar de conventie door de prestatiegerichte tweetaktmotor voor straatgebruik een nieuw leven in te blazen. Die Britten zijn zo gek nog nietDe Two Stroke is het geesteskind van Christofer Ratcliffe, CEO en oprichter van het in Lancashire gevestigde Langen Motorcycles, die daarvoor tien jaar lang Chief Design Engineer bij CCM Motorcycles in het nabijgelegen Bolton is geweest. 

Bij CCM maakte Ratcliffe naam en faam door in ontwerptermen ‘outside the box’ te denken en de Spitfire en Stealth 600cc eencilinder viertakt hotrods te creëren die de huidige CCM-reeks vormen, evenals de uitverkochte GP450 über-lichtgewicht Adventure fiets. "Mijn droom is altijd geweest om kleine maar hopelijk opmerkelijke stukjes Britse motorgeschiedenis te creëren", zegt Chris Ratcliffe. “Ons doel bij Langen is om grenzen te verleggen en interessante fietsen te maken die buitengewoon zijn, en waarvan we hopen dat ze mensen zullen behagen die geïnteresseerd zijn in iets heel anders, dat enorm leuk is om te rijden. Dit is de eerste van een aantal tegenwoordig ongebruikelijke maar opwindende modellen die we van plan zijn de komende jaren te maken.”

Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Kel Edge