Zoeken

Test: Langen Two Stroke

Horen, voelen, ruiken

7 april 2022

De versnellingsbak met racepatroon (gemakkelijk aan te passen voor straatgebruik) in de eerste versnelling gezet via het lichte en super controleerbare koppelingshendel is de Two Stroke klaar om te rocken, met de naald van de analoge toerenteller rond de 5k markering zwevend terwijl je de koppeling loslaat. Het vergt veel van dat om de fiets van z’n plek te krijgen, maar zeker niet zoveel als een echte GP-racer zoals de Gilera - onvermijdelijk vergezeld door rookwolken als je dat doet: directe olie-injectie heeft zijn grenzen! De Vins-motor trekt van onderuit echter als een turbine – bij 3.000 tpm wordt de eerste horde genomen van wat een drietraps vermogensafgifte is. Van daar tot pak ‘m beet 6.500 tpm zit je in het vrolijke Volgende keer als 't zonnig is rendez vous op een circuit? Please?toerengebied om met verkeer mee te rijden - of, zoals in mijn geval inderdaad, voor gladde natte straten met halfgas, waar de Langen onwaarschijnlijk gemakkelijk te rijden was. Dat is deels te danken aan de tubeless Dunlop Classic TT100 GP-banden, die onwaarschijnlijke grip in koude, vochtige omstandigheden bieden dankzij een ideaal afwaterpatroon. De Langen is echt prima in de vierde versnelling rond de 60 km/u te tokkelen, op een manier zoals dat met de Bimota Vdue absoluut niet kon. Om dan, als er de ruimte is in het tegemoetkomende verkeer en je ‘m twee versnellingen hebt teruggetrapt, vol op het gas te worden verrast door een directe reactie, en ‘m dus niet eerst een handje op weg moet helpen. 

De manier waarop ‘ie in het middengebied oppakt is levendig, maar beheersbaar. Ergens tussen de 6.500 en 7.000 tpm volgt de tweede fase, ingeluid door een korte hapering als die prachtig gemaakte uitlaten hun keel schrapen, waarna de Two Stroke veel sterker dan voorheen richting de 9.000 toeren klimt en het in de derde fase écht spannend wordt, want boven die grens wordt de Vins-motor supersterk als computergestuurde uitlaatkleppen volledig open zijn, de naald zich in de groen-is-goed zone begeeft en de Langen met serieuze bedoelingen naar voren springt. Dit is superopwindend, ik heb er geen ander woord voor - zelfs als ik dat gedurende mijn rit slechts een handjevol keren mocht ervaren als een voorproefje van het beloofde land. Ik kan niet wachten om de Langen opnieuw te testen op een behoorlijk droge weg of beter nog; Denkt dat me dat wel gaat lukken, maar tot die tijd nog maar even vlug een extra rondje makenop een circuit. Want zekers te weten dat veel van de klanten van Chris Ratcliffe dat uiteindelijk ook zullen doen, dan bovendien voorzien van superplakkend Pirelli Supercorsa rubber dat geen water hoeft af te voeren zoals deze Dunlops vandaag.

Op de Dunlop straatbanden na is de Two Stroke klaar voor het circuit, vooral de vette HEL-remklauwen die in de grote Brembo-schijven grijpen, waarvan ik moet toegeven dat ik me vooraf afvroeg of dit voor een lichte motor als deze 119 kilo wegende Two Stroke niet te veel van het goede zou zijn, zeker vanwege het ontbreken van ABS. Het is echter een super controleerbaar rempakket, met veel gevoel en de mogelijkheid om de slag en de gevoeligheid van de rempomp aan te passen. De rem erbij pakken om net dat beetje snelheid te minderen in een bocht resulteert niet in een Langen die zich opricht en je richting de heggen stuurt, maar gewoon vertragen. De HEL-remklauwen zijn niet bijterig - welke remblokken Chris ook heeft gebruikt, ze waren goed bij zowel het aanleggen als bij het doorremmen. Het is voor mij de eerste keer dat ik op een motor zat met deze remmen en ik was onder de indruk. De achterrem is behoorlijk krachtig en dat helpt je niet alleen om hard te vertragen bij hoge snelheid, maar het helpt ook om een goede balans en stabiliteit te krijgen bij het remmen in een bocht - gebruik gewoon de achterrem eerst voor de voorrem en je hebt de achterkant naar beneden getrokken voor een meer gebalanceerde houding ten opzichte van de fiets als geheel. De wegen waren zelfs aan het einde van mijn rit niet droog genoeg om dat overal te doen - nog een reden waarom ik deze fiets graag op een racebaan zou rijden. Toe nou…