Zoeken

Test: Langen Two Stroke

De Italiaanse connectie

7 april 2022

 

Dat “opwindende modellen” kun je zeker wel stellen, want zoals de naam al doet vermoeden wordt het debuutmodel van Langen Motorcycles aangedreven door een 90 ° V-twin 249cc membraaninlaat gestuurde tweetaktmotor met dubbele, tegengesteld roterende krukassen, die voor het Britse bedrijf wordt geproduceerd door het Italiaanse Vins Motors. Vins, gevestigd in Maranello op een steenworp We mogen dan (voor zolang het duurt) van COVID-19 verlost zijn, maar buiten dat is voorjaar 2022 net 2021... koud en natafstand van de Ferrari-fabriek en het hoofdkantoor van het Formule 1-raceteam, werd in 2017 opgericht door een groep van vijf Ferrari R&D-ingenieurs uit het verleden en heden, onder leiding van Vins CEO Vincenzo Mattia.

De afgelopen vijf jaar hebben ze gewerkt aan de ontwikkeling van de vloeistofgekoelde 250cc tweetaktmotor die is gemonteerd in hun eigen toonaangevende Duecinquanta model, waarvan het structurele monocoque-chassis van koolstofvezel is voorzien van Fior-type carbon wishbone voorwielophanging, zoals toegepast op de nieuwe Brough Superior en vooral de Aston Martin AMB 001 die door hen is gemaakt. Vins heeft de krachten gebundeld met Langen Motorcycles om een ​​speciale straatlegale versie van zijn circuitgerichte motor aan het Britse bedrijf te leveren, en heeft gezorgd voor dyno-tuning van de motor om te voldoen aan de eisen van de klant.

De door Vins ontwikkelde tweetakt V-twin heeft een boring x slag van 54 x 54,5 mm en levert een topvermogen van 78 pk @ 11.700 tpm, gemeten aan de versnellingsbak en een koppel van 45 Nm bij hetzelfde toerental – maar met een rood gebied dat pas bij 14.500 tpm begint. Een combinatie van Vins-gepatenteerde directe benzine-injectie met twee dual-flatslide gasklephuizen met
Goede ideeën komen uit vaak uit Italië. Dit is een verdomd goed idee

Nét op tijd bij Vins in Italië, voordat heel Europa op slot ging. Gaf de ex-Ferrari monteurs wel mooi de tijd om de mapping van de inspuiting perfect te krijgen

Tweetakt uitlaat is pure kunst. Achterbrug trouwens ook
elliptische vorm, in equivalent 40 mm doorsnee, dubbele koolstofvezel membraaninlaten en ECU-geregelde separate olie-injectie rechtstreeks op de hoofdlagers van de krukas heeft ervoor gezorgd dat het blok deze indrukwekkende prestaties kan leveren, maar tegelijkertijd milieuvriendelijk, zeer handelbaar, robuust en in het Verenigd Koninkrijk 100% straatlegaal te zijn. Aldus Ratcliffe, die maar al te graag het hard verdiende Britse MSVA homologatiecertificaat aan alle twijfelaars wil laten zien. 

De vermogen-gewichtsverhouding is de sleutel tot de in potentie zinderende prestaties van de Langen Two Stroke, dankzij Ratcliffe’s ontwerpfilosofie die de beroemde mantra volgt van de legendarische Formule 1 ontwerpgoeroe Colin Chapman, oprichter van Lotus Cars, dat een voertuigontwerper moet "vereenvoudigen, dan gewicht verminderen.” Naar eigen zeggen weegt de Two Stroke slechts 119 kg rijklaar exclusief benzine, 53/47% gesplitst, waardoor een indrukwekkende vermogen-gewichtsverhouding van 655 pk/ton wordt geleverd, beter dan menig eenliter Superbike. Elke motor wordt op bestelling gebouwd en individueel genummerd voor elke klant, met volledig CNC-gefreesde carters en een cassette-type zesversnellingsbak met up/down elektronische powershifter. 

Het modulaire, keramisch gecoate vakwerkbuisframe van de Langen Two Stroke is met de hand gebouwd van speciaal gemaakte lasergesneden TiG-gelaste 7020 T6 aluminium buizen, met het zelfdragende koolstofvezel zitje bevestigd aan schetsplaten waarin de achterbrug scharniert. De 600 mm lange swingarm is gemaakt van hetzelfde materiaal en op dezelfde manier als het frame, de volledig instelbare vering komt voor rekening van een 43 mm TIN-gecoate Öhlins RWU upside-down voorvork onder een balhoofdshoek van 23° en een naloop van 97 mm, en dubbele K-Tech Razor cantilever achtershocks met progressieve veren, met 120 mm veerweg 120 mm voor en achter. Dit resulteert in een voor 250 GP begrippen ronduit lange wielbasis van 1.450 mm. "Maar dit is uiteindelijk een racefiets, geen regelrechte GP-racer", zegt Chris Ratcliffe. Dus toen zei die smeris, "steek je handen recht vooruit, want ik geloof er geen biet van dat je niet hebt gedronken..."“We moeten ruimte maken voor mensen die groter zijn dan Marc Márquez om op de fiets te zitten! Maar het gaat ook vooral om het garanderen van stabiliteit bij hoge snelheden in combinatie met die GP-stuurgeometriestatistieken.”

Voor wat de remmen betreft is de Two Stroke voorzien van twee 320 mm Brembo-schijven met in het VK gemaakte HEL radiale vierzuiger remklauwen voor en een enkele 240 mm schijf met tweezuiger remklauw achter, CNC-gefreesd in Devon uit massief 6082-T6 aluminium. De prachtige 1990’s Grand Prix racer-stijl TiG-gelaste uitlaten met dubbele expansiekamer stoten de kenmerkende rokerige beelden, geluiden en geuren uit die tegenwoordig een al te zeldzame herinnering zijn aan de iconische tweetakt racefietsen van weleer. “Het is ons speciale uitlaatontwerp voor de Vins-motor, omdat we een andere achterwielophanging hebben vergeleken met de Vins-motor – die heeft niet zoveel veerweg achter en dus heeft de uitlaat een andere vorm gegeven voor die langere veerweg”, zegt Ratcliffe. “Het uitlaatsysteem was een van de grootste uitdagingen bij het bouwen van de fiets, omdat elke kegel en sectie identiek moet zijn op de bovenste helft en de onderste, Echt, je zou dit moeten horen. En ruiken, niet te vergeten. Wat.Een.Feest.maar je moet om het chassis heen en ruimte laten voor het achterwiel en de achterbrug om over de hele veerweg vrij te bewegen, dus het is een hele uitdaging om dat te doen. Op dit moment worden de uitlaten voor ons in Italië vervaardigd in RVS, met een heldere keramische coating, maar we hebben overwogen om hier in het VK enkele titanium exemplaren te maken.”

Voor zover er sprake van bodywork is, is dit inclusief de tank met de hand gemaakt van koolstofvezel, waarbij gebruik is gemaakt van een speciaal patroon, plus in het geval van de benzinetank en losse eenliter oliereservoir nog een aanvullende lining. "Vins heeft dat eigenlijk voor ons bedacht, omdat een deel van hun bedrijf koolstofvezelwerk voor Ferrari doet", zegt Chris. "Ze hebben een enorme autoclaaf in Maranello, dus ze hebben in het verleden veel grotere koolstofbrandstoftanks gemaakt, wat betekent dat nadat we hadden ontwikkeld hoe het ontwerp eruit zou moeten zien, ze vervolgens materialen adviseerden en de tanks bouwden."