Zoeken

Test: Langen Two Stroke

Op maat gemaakt

7 april 2022

Elke Langen Two Stroke is een handgemaakte, op maat gemaakte creatie die in wezen op maat is gemaakt voor de persoon die hem bestelt. De prijs van de high-spec Two Stroke begint bij £ 28.000 (momenteel € 33.230) excl. VAT, maar elke fiets kan persoonlijk worden aangepast aan de wensen van de klant via een groot aantal opties. Deze variëren van een ruime keuze aan verschillende lakkleuren, chassisafwerking en ophangingstype tot aan de wielen toe. Standaard is de Two Stroke voorzien van spaakwielen met geanodiseerde lichtmetalen velgen (gemaakt door BMW’s toeleveranciers), geregen aan Langen's op maat Ik had vandaag natuurlijk ook op kantoor kunnen zitten. Neehh... dan toch liever ditgefreesde naven, optioneel kan voor Dymag gesmeed magnesium of BST carbon wielen worden gekozen. De lay-out van de bedieningselementen en de ergonomie zijn afgestemd op elke individuele klant, inclusief het type en de positionering van het stuur, de zithoogte, de positie van de voetsteunen en het afstellen van de achtervering. Het is echt een op maat gemaakte fiets die is gebouwd voor meneer – of mevrouw, want dit is een motorfiets waarvan het lichte gewicht en de zithoogte van 820 mm geschikt is voor vrouwelijke rijders.

Het veelgeprezen debuut van The Langen Two Stroke in 2020 en de wereldwijde publiciteit die eruit voortkwam, werd echter frustrerend gevolgd door een PR-black-out veroorzaakt door de tweede, veel langere, COVID-19 geïnspireerde lockdown in Groot-Brittannië. Het eerste exemplaar van de Two Stroke bereikte Italië echter vóór de coronamaatregelen, zodat bij Vins de directe EFI benzine-injectie, op dit moment uniek in de tweetakt motorwereld, op de dyno kon worden afgesteld en vervolgens op de weg te worden getest om ervoor te zorgen dat de Vins-motor ideaal voor klanten is afgestemd op het toepassingsgebied van de Langen Two Stroke. "De testsessies met de echte Langen-motorfiets gaven ons de kans om iets heel anders af te stemmen dan ons eigen Vins-model", zei Mattia, CEO van Vins. “De verschillende wielafmetingen en eindoverbrengingsverhouding dwong ons om de ECU te benaderen met bijzondere aandacht voor de vermogensafgifte, als onderdeel van een grote inspanning
Clip-ons, maar desondanks geen extreme zit. Geen contactsleutel maar een dongel om 'm op contact te zetten

Echte caferacer smoel. Bar-end spiegels zijn tof

Hindedehindindin...hindedehindindin... afijn, je begrijpt waar we naar toe willen gaan

Tof tot in het kleinste detail. HEL, wat een remmen!
om de acceleratie en rijeigenschappen te optimaliseren, en onze wegtests verliepen erg goed na verschillende intense dyno sessies.”

Het succesvolle testprogramma betekende dat Langen Motorcycles de Two Stroke productie nu een trap kan geven, met de eerste klantfiets die volgens Ratcliffe binnenkort zal worden overgedragen. De eerste productieserie is beperkt tot 100 individueel genummerde Two Strokes, die zijn gehomologeerd voor gebruik op de weg in het VK. Later in 2023 zullen nog eens 150 motorfietsen worden geproduceerd, die beschikbaar zullen zijn voor klanten in de rest van de wereld, maar deze zullen alleen straatlegaal in het VK zijn. Ratcliffe dringt erop aan dat het totale aantal te bouwen exemplaren strikt beperkt is tot 250 fietsen, elk gebouwd op specifieke bestelling rechtstreeks bij de fabriek, met een aanbetaling te betalen via de officiële website van Langen Motorcycles. "De Two Stroke is al gecertificeerd als volledig legaal voor de openbare weg voor het VK, en klanten buiten Groot-Brittannië kunnen ook op circuitdagen van hun Langens genieten", zegt hij. "In dit stadium moeten ze echter zelf zorgen voor de lokale registratie voor straatgebruik als ze dat willen."

Na het hele Langen-project vanaf het begin te hebben gevolgd, keek ik er naar uit om als eerste man op de fiets te mogen rijden - en was dat ook, maar wel na lady BSB-racer Jenny Tinmouth, die tijdens het Goodwood Festival of Speed ​​van afgelopen jaar de sleutels vlak voor m’n neus weggriste. Toen het daarna mijn beurt was om de Two Stroke op de oprit van de hertog van Richmond op z’n staart te trappen was de accu echter leeg en wilde hij niet starten. Het enige echte prototype van Chris Ratcliffe verdween toen naar Italië voor die uitgebreide Vins R&D-sessie, en tegen de tijd dat de fiets terugkeerde naar Groot-Brittannië was de winter voor ons.