Zoeken

Test: Yamaha MT-07 vs Kawasaki Z650 vs Suzuki SV650

Twee tegen een

18 mei 2020

Naarmate de kilometers onder de wielen doorrollen wordt meer en meer duidelijk dat deze zoektocht naar de beste tweecilinder middenklasse Naked geen strijd tussen drie, maar slechts twee motoren is: de Z650 en MT-07, die ten opzichte van de SV650 overduidelijk van een andere generatie zijn. Iets dat we op voorhand zeker niet hadden verwacht. Ja, ten opzichte van de andere twee is loopt de Suzuki het langst (in ongewijzigde vorm) mee, maar als ik nog terugdenk aan de presentatie van de fiets in de
Het sterke punt van de MT-07 is en blijft dat lekkere blok

Het sterke punt van de Z650 is dat je verdomd veel geld voor je motor krijgt. TFT, Bluetooth, LED verlichting. Oh ja, en sturen doet 'ie nog steeds als de beste

De SV650 was ooit echt een lekker ding (en is dat nog steeds wel), zolang je daarna niet op de Z of MT overstapt
Spaanse Costa Brava, wat zo’n beetje ons tweede thuis buiten Nederland is geworden, dan denk ik terug aan een fiets die ‘sportief’ op het lijf geschreven was. En buiten de zit is sportief nu het laatste waar je aan denkt. 

Nu zou dat – ten opzichte van de andere twee – gebrek aan ‘sportief’ tegelijkertijd ook wel eens z’n sterke punt kunnen zijn, als in hét argument om in plaats van die andere twee toch voor de SV650 te gaan. “Ik had laatst een klant, die had gelest op een MT-07 en had een proefrit gemaakt op een Z650, maar heeft bij mij toch een SV650 gekocht”, zegt voormalig monteur van het Suzuki MotoGP team en eigenaar van Hoegee Suzuki Center Marc Hoegee als ik de SV650 een week later terugbreng. “Die vond dat de SV veel minder nerveus en daarmee veel gemakkelijker te rijden was.” En ergens begrijpen we dat wel, bij zowel de Z650 als de MT-07 hoef je maar met je ogen te knipperen en je hebt ‘m van ’t ene op het andere oor gelegd, en zeker de Yamaha heb je daarbij ook nog eens met speels gemak op ’t achterwiel gezet, wat superlekker is wanneer je op zoek bent naar een sportief scheurijzer, maar we zijn niet allemaal even sportief. De SV650 is vergeleken met de andere twee een stuk gemoedelijker, maar zal je daarom ook niet snel verrassen. 

Maar toch, het verschil tussen de SV650 aan de ene kant van het spectrum en de Z650 en MT-07 aan de andere kant is evident. Nu hadden we dat eerlijk gezegd op voorhand ook wel verwacht, maar wat we zeker niet hadden gedacht was hoe ontzettend dicht de Z650 en MT-07 naar elkaar zijn gegroeid. Het enige dat de twee nog onderscheid is het feit dat je bij de Yamaha op, en bij de Kawasaki in de motor zit, maar dat is zo’n beetje nog het enige dat die twee onderscheidt. Waar voorheen de Yamaha het sterkere motorblok had, maar het liet afweten qua rijwielgedeelte – en dan met name de vering die echt veel te zacht was, en bij Kawasaki juist van het omgekeerde
Tweemaal wave en eenmaal normaal. Ook qua remmen geven de Z en MT de SV het nakijken
sprake was (het betere rijwielgedeelte, maar het mindere blok), lijken die verschillen gladgestreken te zijn. Yamaha heeft het rijwielgedeelte duidelijk beter gemaakt, terwijl Kawasaki juist veel aandacht aan het motorblok heeft besteed en met name het middengebied en de toerenkelder sterker heeft gemaakt. 

Hoewel de Z650 motorisch het gat ten opzichte van de MT-07 heeft verkleind blijft de 270° crossplane paralleltwin het leukere blok om mee te rijden. Levendiger, vrolijker, en klinkt bovendien ook nog eens mooier, maar dat hadden we al gezegd. Misschien dat Kawasaki die 650cc cilinderinhoud eens los moet gaan laten en voor, laten we zeggen, 690cc moet gaan, daar zou die twin zeker niet slechter van worden. Tegelijkertijd moeten we ook stellen dat ondanks het sterk verbeterde rijwielgedeelte de Z650 nog steeds de meeste punten Je zou denken dat 't heerlijk rustig en fantastisch lekker weer was, maar de werkelijkheid was toch echt anders. Damn wat kan het koud zijn in aprilkrijgt als ’t op sturen aankomt. De Z voelt nét dat tikkie lichtvoetiger aan, wat misschien ook deels komt door de zit die je direct overmacht geeft, en geeft nét dat beetje meer feedback, waardoor je met de Z sneller tot het uiterste zult durven te gaan. 

Ook op het vlak van de remmen mondt dit vergelijk uit in een Kawa en Yamaha versus Suzuki gevecht. Niet dat de SV650 slechte remmen heeft, verre van dat, maar ten opzichte van de Z650 en MT-07 is het een ander verhaal. Persoonlijk ging mijn voorkeur uit naar de remmen van de Z650, die mooi met twee vingers te bedienen is en zeker voor een middenklasse naked best fel aangrijpt, maar dan zonder agressief of intimiderend te zijn. Een mooi een-op-een gevoel tussen rempomp en remklauw. Daarnaast grijpt het ABS pas best laat in, hoewel dat eerlijk gezegd bij de MT-07 niet anders is.