Zoeken

Test: Yamaha MT-07 vs Kawasaki Z650 vs Suzuki SV650

Wie van de Drie

18 mei 2020
Waar aan het begin van deze eeuw in de betaalbare middenklasse Naked door viercilinders de dienst werd uitgemaakt wordt die klasse anno 2020 door tweecilinders gedomineerd. Om antwoord te vinden op de vraag wat nou de beste keuze is hebben wij de drie belangrijkste spelers, de Kawasaki Z650, Suzuki SV650 en Yamaha MT-07, naast elkaar gezet.

Je zou het misschien niet zeggen, maar de middenklasse Naked neemt bij ons in Nederland een aanzienlijk deel van de verkooptaart voor z’n rekening. Hoewel die term ‘middenklasse’ wel een breed begrip is geworden, zo’n beetje alles met een cilinderinhoud tussen van 500cc tot wel 948cc, van eencilinder tot viercilinder, krijgt van de fabrikant het label middenklasse opgeplakt, wat het maken van een keuze er niet gemakkelijker op heeft gemaakt. Niet voor de consument, maar ook niet voor ons omdat op elk vergelijk wel iets op aan te merken valt. 

Zo waren ook voor dit vergelijk ook andere keuzes denkbaar geweest. Een Honda CB500F / NC750S of Ducati Monster 797 had absoluut ook in dit rijtje gepast, maar we hebben ons bewust tot dit trio beperkt. Omdat dit de drie belangrijkste spelers zijn in dit segment, die wat specificaties én prijs betreft dicht bij elkaar staan, maar wel elk hun eigen visie hebben op de middenklasse Naked. En dus hebben we twee tweecilinder lijnmotoren (Z650 en MT-07) en een V-twin (SV650), Een zware je ware? Dan heb je nog nooit op dit speelgoed gereden...waarbij Kawasaki en Suzuki het spel spelen met een zesenhalf en Yamaha een ‘zesenhalf-met-een-beetje-extra’ heeft ingezet. Alle drie trouwens met accessoires opgeluisterd, teneinde een zo goed mogelijke indruk achter te laten. 

Bij de Z650 heet dat het Performance Edition pakket dat Kawasaki heeft gemonteerd en waar bij de dealer nog eens € 1.299 voor op tafel moet worden gelegd, en wat naast een tankpad, een buddyseat cover, smoke windscherm en een compleet Akrapovic uitlaatsysteem omvat. Met name dat laatste heeft z’n stempel op het toch wel forse prijskaartje gedrukt. Bij Yamaha zijn ze een flink stuk bescheidener te werk gegaan door de MT-07 met wat originele accessores op te luisteren, zoals de kentekenplaathouder met smalle LED knipperlichten, aluminium radiatorschildjes en een tankpad. Tot slot de SV650, wat geen door de importeur aangekleed model is, maar een Mark Hoegee Yoshimura Special waar de oud MotoGP monteur van Kenny Roberts jr. een patent op heeft. Uitgangspunt van de SV650 Yoshimura Special is een SV650X, waarvan het lage stuur plaats heeft gemaakt voor het hoge stuur van de standaard SV. Hoegee heeft verder het standaard uitlaatsysteem ingeruild voor een compleet Yoshimura systeem, voor het visuele effect zijn unieke Yoshimura stickers voorzien en om ’t helemaal af te maken heeft Hoegee ook nog eens een quickshifter gemonteerd.

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Andrew Walkinshaw