Zoeken

Test: Yamaha MT-07 vs Kawasaki Z650 vs Suzuki SV650

Suzuki SV650

18 mei 2020

De geschiedenis van de SV650 gaat terug naar het jaar 1999, als Suzuki in de groeiende markt van sportieve naakte motorfietsen een sportief 650cc V-Twin budget instapmodel lanceert dat door het publiek met open armen wordt ontvangen. Suzuki had er misschien beter aan gedaan die oude SV nooit uit productie te nemen, maar te blijven doorontwikkelenEen jaar na z’n lancering was de SV650 de op een na best verkochte motorfiets in Europa en liet daarmee motoren als de CB600F en de Fazer 600 ver achter zich.  

In 2003 kreeg de SV650 een complete update: het van de TL1000S afgeleide aluminium buizenframe werd ingeruild voor een frame dat uit hoge druk geperste aluminium gietdelen bestond, het motorblok werd opgefrist en voldeed aan nu Euro 2, waarbij de carburateur het veld had geruimd voor elektronische benzine-injectie, terwijl ook de styling en de ergonomie werd vernieuwd. De jaren daarna waren de wijzigingen minimaal: in 2005 kreeg de fiets een zwart gespoten frame en werd de radiateur verbreed, terwijl in 2007 een dubbele bougie werd geïmplementeerd. Rond die tijd deed ook het eerste ABS z’n intrede. 

In 2009 werd echter alles anders, toen op het hoogtepunt van de kredietcrisis Suzuki de Gladius 650 lanceerde als opvolger van de SV650. Niet alleen had de timing niet ongunstiger kunnen zijn, maar de Gladius had een erm… opvallend design dat als “Fashion meets Technology” werd uitgelegd, maar dat door veel SV-fans niet werd gewaardeerd. De stoere V-Twin was in veel ogen in één klap tot een wijvenfiets gedegradeerd. 

Dat had men bij Suzuki ook ingezien, en dus werd in Hamamatsu in het diepste geheim gewerkt aan de rentree van de SV650, waarbij de Japanners weer terug naar de basis wilden gaan: een sportief 650cc V-Twin budget instapmodel dat zowel
Op zich is alles functioneel, maar ten opzichte van de andere twee oogt het als een generatie terug

Maar goed dat er over smaak niet te twisten valt

De zit neigt meer naar supersport (maar is wel lekker), knopjes aan 't stuur geven geen reden tot klagen
beginnende als ervaren motorrijders aan moest spreken. In 2015 werd de SV650 op de EICMA in Milaan onthuld als opvolger van het geflopte Gladius project. 

Ondanks dat een paralleltwin, zoals door de concurrentie in modellen als de MT-07 en ER-6 is toegepast, veel voordelen biedt, heeft het V-Twin concept bij Suzuki nooit ter discussie gestaan. Een V-Twin mag duurder, gecompliceerder en lastiger te ontwerpen zijn dan een tweecilinder lijnmotor, en bovendien uit meer onderdelen bestaan, maar daar staat tegenover dat een V-Twin een lineaire vermogensafgifte heeft met directe gasrespons, dankzij z’n smallere bouw een positief effect op de stuureigenschappen heeft en over een uniek geluid beschikt.

Sinds z'n lancering in 2016 heeft Suzuki de SV650 niet meer vernieuwd en dat speelt de fiets anno 2020 op. Zolang je niet met z'n concurrenten op pad bent geweest is er weinig op de SV650 aan te merken en doet 'ie precies wat je van een motor van dit kaliber verwachten mag, maar stap daarna op de Z650 of MT-07 en je voelt meteen dat de SV650 door de tijd is achterhaald. Vergeleken met de Z en MT voelt de SV als een 750-met-500-blok, alsof ‘ie van een oude generatie is. En dat is jammer, want het blok loopt van deze drie wel ’t mooist. Daar staat tegenover dat deze Hoegee Special met een prijskaartje van € 7.499,- wel een stuk goedkoper is dan de andere twee.  

Souplesse V-twin, prijs

Overduidelijk oude generatie t.o.v. Z en MT, voelt qua sturen eerder als een 750